بازگشت شاخص‌ها به مدار صعود

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۵:۵۸
کد خبر: ۱۴۵۳۸۷

گروه بورس|‌

شاخص بورس تهران در پایان معاملات روز یک‌شنبه با افزایش ۳۲۵۹ واحدی به عدد ۲۱۷ هزار و ۵۷۳ واحد و شاخص هم وزن نیز با افزایش ۱۲۵۴ واحدی به عدد ۴۹ هزار و ۶۸۹ واحد رسید. شاخص بازار اول روی عدد ۱۶۲ هزار و ۳۸۲ واحد ایستاد و شاخص بازار دوم با ۶۳۲۲ واحد افزایش به کانال ۴۲۳ هزار واحدی وارد شد. آیفکس نیز عدد ۲ هزار و ۷۱۵ واحدی را ثبت کرد.

به گزارش سنا، روز یک‌شنبه با دست به دست شدن سه میلیارد و ۲۴۲ میلیون سهم و اوراق بهادار طی ۲۸۳هزار نوبت داد و ستد، ارزش معاملات به ۸۳۲ میلیارد تومان رسید. در معاملات دومین روز معاملاتی هفته جاری، نمادهای همراه، فملی و کگل به ترتیب با ۱۷۹، ۱۶۷ و ۱۴۳ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل نمادهای ونوین، پکرمان و کنور به ترتیب با ۴۴، ۲۳ و ۱۶ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را ثبت کردند. همچنین وتجارت، خساپا، وبملت، خودرو و وخارزم پربیننده‌ترین نمادهای بورسی بودند. در پایان داد و ستد روز یک‌شنبه در بورس تهران، فلزات برترین گروه صنعت شد و بانک و صنایع شیمیایی به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

توجه به این نکته ضروری است که تدپیکس درحالی به مدار رشد بازگشت که تحت تاثیر حذف تدریجی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و صورت‌های مالی مثبت شرکت‌ها قرار داشت.

   آیفکس به 2 هزار و 715 واحد رسید

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با افزایش ۴۴ واحد به رقم ۲ هزار و ۷۱۵ واحد رسید. در روز یک‌شنبه، ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسید. در این روز، معامله‌گران فرابورس بیش از ۹۶۵ میلیون برگه بهادار، اوراق و حق تقدم در قالب ۱۵۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۲۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.  نمادهای پربیننده فرابورس ایران مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، بانک دی و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بوده است. همچنین نمادهای مارون، میدکو، شاوان، سرچشمه، مادیرا، کرمان در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد دماوند مربوط به تولید نیروی برق دماوند در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده است. در دومین روز معاملاتی هفته جاری، با پیام ناظر بازار، توقف نمادهای معاملاتی سیستم مربوط به همکاران‌سیستم، دامین مربوط به داروسازی امین، کچاد مربوط به شرکت صنعتی چادرملو برای برگزرای مجمع عمومی سالانه متوقف شدند.  همچنین نمادهای کفپارس مربوط به فراورده‌های نسوز پارس، نماد دارو مربوط به کارخانجات داروپخش، نماد خفنر مربوط به فنرسازی خاور، غشصفا مربوط به پاستوریزه پگاه اصفهان، نماد فسرب مربوط به ملی سرب و روی ایران بازگشایی شدند.

   دومین عرضه فرابورس

دومین روز از هفته معاملاتی جاری، بازار دوم فرابورس شاهد عرضه اولیه ۲۰ درصد از سهام شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران بود تا این شرکت دارویی از امروز با قیمت هر سهم ۵۷۰۰ ریال به معاملات سهام در فرابورس اضافه شود. در دومین عرضه اولیه امسال فرابورس تعداد ۴۰ میلیون سهم از ۲۰۰ میلیون سهم شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران از سوی شرکت کارگزاری صبا تامین به عنوان مدیر عرضه روی تابلو معاملات رفت که با مشارکت ۳۸۰ هزار و ۷۴۷ نفری خریداران روبه رو شد. بدین‌ترتیب با آنکه در این عرضه حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد ۲۰۰ سهم تعیین شده بود به ۳۷۸ هزار و ۲۱۹ نفر تعداد ۱۷۹ سهم تخصیص یافت. همچنین دامنه قیمت در این عرضه از ۵۶۰۰ ریال تا ۵۷۰۰ ریال اعلام شد که هر سهم این شرکت در سقف دامنه ثبت سفارش کشف قیمت شد.

 

ارسال نظر