راهاندازی سامانهای برای تسریع امدادرسانی
ایسنا| وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افتتاح سه پروژه برای بهبود ارتباطات جمعیت هلال احمر در مواقع بحران، گفت: فقدان سیستم اعلام هشدار یکی از مشکلات حوادث گذشته بود که با دستیابی به این تکنولوژی و راهاندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم.
محمدجواد جهرمی در این نشست با تقدیر از خدمات جمعیت هلالاحمر در سیل اخیر، با بیان اینکه فناوری اطلاعات در خدمترسانی در بحرانها نقش حیاتی دارد، گفت: فقدان سیستم اعلام هشدار یکی از مشکلات حوادث گذشته بود. با دستیابی به این تکنولوژی و راهاندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم. در حوادث سیل اخیر، به ۶۰ میلیون نفر هشدار ارسال شد. از طریق این سامانه هشدار با پیامک به افراد اطلاع داده شد که به مناطق خطر وارد نشوند و همین مکانیسم با توجه به گستردگی و حجم سیل اخیر، باعث کاهش تلفات شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه مشخص شد که جمعیت هلالاحمر برای امدادرسانی زیرساختهای مناسب ارتباطی ندارد، افزود: از همان زمان با همکاری هلالاحمر و شرکت مخابرات ایران روی شبکه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلالاحمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراکز برقرار شد و در ۱۷ استان کشور شبکه ارتباطی هلالاحمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت. جهرمی با بیان اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، گفت: کد خدمات دستوری ستاره مربعها که همواره جیب مردم را خالی میکردند، از این پس قرار است با #۱۱۲* به مردم خدمترسانی کنند و مردم میتوانند در مواجهه با حادثهای با شمارهگیری این کد وضعیت خود را اعلام و اپراتورها نیز با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلالاحمر نشان میدهند. این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم ارایه میکند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: پروژهای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلالاحمر تعریف شده است که بتوانیم از خدمات بالنهای ارتباطی استفاده کنیم و در حال حاضر نیز برای استفاده از فناوری دکلهای بادی که میتوانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را نیز نگهداری کنند، در حال پژوهش هستیم. جهرمی هدف همکاری با هلالاحمر را به حداقل رساندن دایر کردن ارتباطات پس از وقوع حوادث اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال نیز سه مانور مشترک برگزار کنیم تا بتوانیم به یک پروتکل مناسب برای دایر کردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلالاحمر و دستگاههای دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممکن ایجاد کنیم. تلاش میکنیم با درسهایی که از طبیعت گرفتهایم و با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف، به نقطهای برسیم که در حوادث پیش رو شرمنده مردم نباشیم و امدادرسانی را تسریع کنیم. وی درباره توصیه مقام معظم رهبری برای راهاندازی سامانهای در دولت که امدادرسانی را تسریع کند، گفت: این ماموریت به شورای دستیاران جوان وزارت ارتباطات سپرده شده است که تاکنون با بررسی تجربیات چندین کشور و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی، نسخه نخستین آن در سه هفته گذشته ارایه شده که تمام داراییهای نهادهای مختلف در نقشههای جغرافیایی پیادهسازی میشود و در زمان وقوع بحرانها میتواند به سهولت مدیریت بحران کمک کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تقسیم عادلانه امکانات در زمان بحران به عنوان یکی از مشکلاتی که در زلزله کرمانشاه و سیل اخیر وجود داشت اشاره کرد و افزود: با استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت امکان توزیع عادلانه امکانات ایجاد میشود.