لوازم خانگی در بانه تقلبی هستند
رییس هیاتمدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: لوازم خانگی که با پیامکهایی از بانه تبلیغ میشود، اصل نیستند، گارانتی ندارند و خریداران این کالاها متضرر میشوند.
در پی تماسهای متعدد مردمی مبنی بر ارسال پیامکهای تبلیغاتی مربوط به فروش لوازم خانگی با قیمت مناسب در شهرستان بانه در سطح وسیع و بطور تقریبی همه روزه به گوشیهای تلفن همراه، موضوع در دستور بررسی قرار گرفت. در این زمینه «علیرضا موسوی مجد»، رییس هیاتمدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران روز سه شنبه به ایرنا گفت: محصولات و تولیداتی که در این پیامکها تبلیغ میشود، در حقیقت لوازم خانگی ایرانی و بطور عمده با برندهای متفرقه است که با نام و بستهبندی خارجی در این شهرستان و برخی مناطق جنوبی کشور فروخته میشود.
به گفته این مقام صنفی، چندی پیش مسوولان از کشف کارخانهای در منطقه بانه خبر داده بودند که به تولید کارتنهای بستهبندی با درج مارک خارجی برای این تولیدات اقدام میکرد. وی هشدار داد: خریداران این کالاها بدانند که بابت لوازم خانگی که ارزش خرید ندارد پول پرداخت میکنند، زیرا کالای اصلی نبوده، گارانتی آنها با مشکل مواجه است و خدمات پس از فروش ندارند.
موسویمجد خاطرنشان کرد: لوازم خانگی مدنظر مشتریان با برندها و گارانتیهای اصلی در کشورمان تولید میشود و طبق ضوابط سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ۱۸ ماه گارانتی و ۱۰ سال تامین قطعات برخوردارند، اما کالاهای یاد شده چنین تعهداتی در قبال مشتریان نداشته و در زمینه ایرادات فنی و خدمات پس از فروش پاسخگو نیستند. وی خواستار برخورد مسوولان امر با عرضهکنندگان این کالاها و همچنین خرید نکردن مردم از آنان شد، زیرا به محض مواجه شدن با نخستین مشکل، حتی بازگشت به بانه یا سایر مناطق جنوبی و غرب کشور برای رفع ایراد از این دستگاهها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. رییس هیاتمدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران درباره قیمتهای به مراتب پایینتر این محصولات تقلبی، اظهار داشت: از آنجایی که عرضهکنندگان این کالاها مالیات، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی پرداخت نمیکنند، طبیعی است که از قیمتهای پایینتری برخوردار باشند. وی یادآور شد: فراموش نکنیم همین حقوق دولتی و مالیاتهایی که از سوی شرکتهای داخلی پرداخت میشود، در نهایت با بازگشت به چرخه اقتصادی، افزایش اشتغال و رونق تولید در کشور را به دنبال دارد، اما خریدهایی هرچند با ۲۰ تا ۳۰ درصد پایینتر از قیمت محصولات اصلی در بانه و سایر مناطق به زیان اقتصاد ملی است.
هشدار نسبت به خرید کالاهای تهلنجی
موسویمجد در ادامه نسبت به خرید کالاها و محصولاتی که با عنوان ته لنجی وارد کشور میشوند هشدار داد و گفت: ته لنجی تعریف خاص خود را دارد، اما واردات محصولی نظیر یخچال ساید از این طریق، ماهیت این نوع از واردات را زیر سوال برده است.
وی افزود: عمده کالاهایی که از این شیوه وارد کشور میشوند، در حقیقت مطابق آب و هوا و محیط کشورهایی دیگر سفارش داده و ساخته شده است و حتی اگر کالای اصل باشد، قطعات موجود در آنها با قطعاتی که در ایران موجود است متفاوتند؛ بر این اساس در صورت لزوم خریداران آنها نمیتوانند خدمات پس از فروش مناسبی دریافت کنند. این مقام صنفی از مردم درخواست کرد تا کالاهای مورد نیازشان را از شرکتهای معتبر و فروشگاههای رسمی تهیه کنند تا چرخ اقتصاد کشور به گردش درآمده، اشتغال نیروی کار ایرانی و عمق ساخت داخل محصولات افزایش یابد.
تقاضای کاذب در بازار
وی با اشاره به وضعیت نابسامان این روزهای بازار لوازم خانگی، بیان داشت: وضعیت عرضه و تقاضای محصولات در بازار به هم ریخته است و گاهی شاهدیم مردم برای دو سال آینده و تامین جهیزیه فرزندان خود به فروشگاهها مراجعه میکنند. موسوی مجد ادامه داد: این موضوع موجب وارد شدن شوک به بازار و تقاضاهای غیرواقعی میشود که در نتیجه قیمتها را با افزایشهای غیرمنطقی همراه و فضا را برای سوءاستفاده دلالان و واسطهها فراهم میکند.
وی با بیان اینکه وضعیت تولید داخل خوب است و برندهای خارجی خوبی در ایران تولید میشوند، ابراز امیدواری کرد که در ماههای آینده وضعیت بهتری را در تولید و عرضه لوازم خانگی در کشور شاهد باشیم.
رییس هیاتمدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به تحریمهای ظالمانه امریکا علیه صنایع کشورمان اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان داخلی درتلاشند به شیوههای مختلف این تحریمها و جنگ اقتصادی را پشت سر بگذارند، اما بطور قطع خرید کالاهای غیراصلی و قاچاق، بازی کردن در زمین دشمن است.
برپایه این آمارها، پارسال ۷۶۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۹۶ کاهش ۳۱.۱ درصدی داشته است. در ۱۲ ماهه پارسال ۹۶۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولید شد که افت ۱۲.۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ را نشان میدهد. در این مدت ۵۹۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی و ۷۴۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شد که به ترتیب کاهش ۳۹.۴ درصدی و ۴.۸ درصدی داشته است.