فریب کارچاقکنهای مالیاتی را نخورید!
تسهیل در امور مالیاتی، تخیف در مالیات، بخشودگی جرایم مالیاتی و... تنها بخشی از وعدههای فریب آلود کارچاق کنها و دلالهای مالیاتی است که با استفاده از عناوین و مدارک شناسایی جعلی و به نمایش گذاشتن سر برگهای آرمدار سازمان امور مالیاتی تحت عنوان مامور مالیات از ضعف افراد در پرداخت مالیات سوء استفاده کرده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اقدام به اخاذی از مردم میکنند.
پیش از این در خرداد ماه سال قبل دادستانی انتظامی مالیاتی نسبت به وجود این افراد سودجو اینگونه هشدار داده بود:
1- شهروندان همواره توجه داشته باشند که ماموران مالیاتی نمیتوانند از مودیان درخواست وجه نقد به صورت مستقل نمایند و بدانند که هرگونه واریز مالیات میبایستی با استفاده از دستگاههای کارتخوان بانکی مستقر در ادارات مالیاتی، درگاههای الکترونیکی اینترنتی یا مراجعه به شعب بانکهای اعلام شده، به حسابهای خزانهای ادارات کل امور مالیاتی انجام پذیرد.
2- قبل از ارایه هرگونه پاسخ یا توضیح، از مامورانی که به شکل مشکوک مراجعه میکنند، کارت شناسایی بخواهند و به دقت مندرجات کارت را ملاحظه کرده و ضمن تطبیق عکس با صاحب کارت، به تاریخ اعتبار آن توجه کنند.
3- سازمان امور مالیاتی کشور هیچگونه پیامک، نامه، نمابر یا رایانامه، متضمن درخواست اطلاعات شخصی حسابهای بانکی (از قبیل شماره حساب یا شماره کارت، تاریخ انقضا و رمز دوم کارت بانکی) به مودیان محترم ارسال نکرده و اصولا تقاضای چنین اطلاعات محرمانه مالی، حاکی از اقدام به کلاهبرداری است.
4- مودیان محترم مالیاتی و فعالان اقتصادی در مواجهه با افرادی که چنین خواستههایی را مطرح میکنند باید هوشیار باشند و موارد مشکوک را سریعا به دادستانی انتظامی مالیاتی به شماره تلفن 39903544 یا دفتر مرکزی حراست سازمان به شماره تلفن 39903753 اطلاع دهند و از پرداخت هرگونه وجهی به آنان خودداری کنند و سعی نمایند ضمن به خاطر سپردن چهره آنها، مشخصات دیگر از قبیل شماره پلاک خودرو یا موتور سیکلت را یادداشت و در مواقع لزوم به مراجع قانونی اعلام نمایند.
پس از گذشت دو سال از این اقدام، اکنون طبق آنچه عباس بهزاد دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی طی گفتوگویی با تسنیم اعلام کرده است این معضلات همچنان ادامه دارد. طبق آنچه وی گفته است این سازمان هیچگونه پیامک، نامه، نمابر یا رایانامه، متضمن درخواست اطلاعات شخصی حسابهای بانکی (از قبیل شماره حساب یا شماره کارت، تاریخ انقضا و رمز دوم کارت بانکی) به مودیان ارسال نکرده و اصولا تقاضای چنین اطلاعات محرمانه مالی، حاکی از اقدام به کلاهبرداری است.
بهزاد اظهار کرد: با توجه به لزوم ارتقای سلامت نظام اداری و تحقق همهجانبه مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، از عموم هموطنان تقاضا میشود چنانچه در زمینههای نقض قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی و عدم پاسخگویی کارکنان این دستگاه، انتقاد یا گلهای دارند، موارد مورد نظر را از طریق سامانه رسیدگی به شکایات سازمان امور مالیاتی کشور که در پرتال اطلاعرسانی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir پیش بینی شده، به سازمان اعلام تا برابر مقررات به آنها رسیدگی شود.
وی افزود: ارایه اطلاعات و شکایات همچنین بطور حضوری به نمایندگان دادستانی انتظامی مالیاتی یا دفاتر حراست مستقر در ادارات امور مالیاتی، تماس با مرکز ارتباط مردمی سازمان به شماره (1526) مربوط به شهر و استان تهران و تمامی استانها و نیز تماس با ستاد خبری دفتر مرکزی حراست سازمان به شماره (35019) امکانپذیر است.