پژو ۳۰۱ «ایرانیزه» شده است
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در پاسخ به انتقاد عدهای که پژو ۳۰۱ تولیدی ایران خودرو را متفاوت از نسخهای که قرار بوده در پسابرجام در کشورمان تولید شود میدانند، گفت: با افتخار اعلام میکنیم که تولید این خودرو که «ایرانیزه» شده افتخار ماست.
مازیار بیگلو در گفتوگو با ایرنا افزود: موتور این خودرو، موتور بهبودیافته مشهور تی. یو ۵ (TU۵) است که پیش از این با موفقیت در سایر مدلهای پژوی تولیدی کشورمان بهکارگیری شده بود و رضایتمندی از این موتور وجود دارد. قطعات این خودرو نیز متناسب با توان قطعهسازان کشورمان داخلیسازی شده است.
او، در عین حال از سوءتفاهم پیش آمده برای عدهای در برنامه دوشنبه گذشته (۲۴ تیر) راهاندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ انتقاد کرد و یادآور شد: این برنامه افتتاح «خط تولید» پژو ۳۰۱ بود نه افتتاح و رونمایی از این خودرو.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد: بطور معمول خط تولید خودروها بین ۶ تا ۹ ماه زودتر راهاندازی میشود تا قطعاتی که در آنها به خودکفایی میرسیم را به خودروهای در حال ساخت برسانیم. همه قطعهسازانی که در تولید این خودرو مشارکت دارند، با اطمینان از بازار بسیار خوب آینده آن سخن میگویند و ریسک حضور در این پروژه را با وجود بدهی ۲۲ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعهسازان پذیرفتهاند.
او عنوان کرد: ریسک اصلی برای خودروسازان و قطعهسازان، در وهله نخست نارضایتی مردم است و باید بپذیریم که دیگر بازار کششی برای خودروهای قدیمی مثل پراید یا پژو ندارد و باید جایگزین شوند. هر قدر این موضوع به تاخیر بیفتد، جایگزینی خودروها سختتر خواهد بود.
این مقام صنفی افزود: فراموش نکنیم که قرار نیست همیشه ارتباطمان با جهان قطع باشد، بر این اساس باید برای روزی که گشایشهای جدیدی در روابط بینالملل مان ایجاد میشود برنامه داشته و محصولی برای رقابت داشته باشیم.
او گفت: سایپا نیز همانند ایران خودرو چنین پروژههایی را در برنامه دارد و به زودی از محصولات جدیدی که قرار است در این گروه ساخته شود، رونمایی خواهد شد. اگر زمانی محصولات داخلی باب میل مردم نباشد ممکن است اتفاقاتی نظیر راهاندازی پویش «نخریدن خودروی صفر کیلومتر» در سال ۹۴ راه بیفتد، بر این اساس باید با ارایه محصولات جدید و به روز مطابق سلیقههای مردم عمل کنیم و آماده باشیم.
بر اساس این گزارش، پس از خروج شرکای خارجی از بازار ایران گروه صنعتی ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو ۳۰۱ را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند. گروه صنعتی ایران خودرو توانست با توسعه همکاری با قطعهسازان توانمند، ارتباط با مراکز دانش بنیان و همچنین نهادها و مراکزی که با تولید قطعات با تکنولوژی بالا توانمندی حمایت از صنعت خودرو را دارند بتواند نتیجه اقتدار و مقاومت در برابر تحریمهای ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و بهکارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.