دریافت یارانه صرفهجویی سوخت از شرکت بهینهسازی مصرف سوخت کلید خورد
شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران و دیگر کلانشهرهای کشور باید بپردازد. به گزارش «تعادل» از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه فرنوش نوبخت نایبرییس هیاتمدیره و مدیرعامل با اشاره به اینکه ورود واگنهای جدید و تعداد سفرها باید در بازههای زمانی سه ماهه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به نمایندگی از شهرداری تهران و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت اعلام شود افزود: شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفهجویی سوخت ناشی از حذف سفرهای اضافی با سوخت فسیلی تعهد کرده است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت به شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه پرداخت کند. وی تصریح کرد: این قرارداد تنها با ورود واگن جدید و در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به دوره مبنای منتخب شده پرداخت صرفه جویی ارزی عملی میشود. نوبخت در ادامه با بیان اینکه طی این دوره تاکنون تعدادی قطار به ناوگان مترو اضافه شده است افزود: ظرفیت هر واگن بر اساس جدول شورای اقتصادی حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر اعلام شده است. نوبخت خاطرنشان کرد: آمار واگنها و تعداد سفرها از جانب شرکت بهرهبرداری مترو به معاونت حمل و نقل و ترافیک که به نمایندگی از شهرداری تهران مکلف است فهرست واگنهای جدید را به وزارت نفت اعلام کند، داده خواهدشد تا بعد از تایید، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت مبالغ حاصل از صرفهجویی اقدام کنند. گفتنی است آمار سفرها و واگنهای اضافه شده نسبت به دوره مبنا (سال ۱۳۹۶) برای شرکت بهینهسازی ارسال شده و منتظر تایید کارشناسان شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در قالب یک تیم اندازهگیری و صحهگذاری میباشیم.
سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت به این شرح است که شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سالهای81-80نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح متروی تهران در اختیار شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) قرار داد. در سالهای بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرحهای کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرحهایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت میشود در چارچوب موارد اعلام شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرحها و اختصاص بودجه در شواری اقتصاد است. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تاکید کرد اولین صورت وضعیت این قرارداد از جانب شرکت بهرهبرداری متروی تهران تهیه و به شرکت بهینهسازی مصرف سوخت ارسال گردیده است. همچنین از همکاری جناب آقای دکتر دلاویز مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت که جهت انعقاد قرارداد و حل مشکلات فیمابین اجرایی همکاری صمیمانهای داشتند، قدردانی نموده و امیدواریم پرداخت صورت وضعیت هر چه سریعتر انجام گردد تا به تامین قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان ریلی کمک شود.
لازم به توضیح است طی 20 سال بهرهبرداری از مترو؛ اولین قراردادی است که بصورت مستقیم کمکهای دولتی پرداخت خواهد شد و در سال ۱۳۹۷ یازده میلیارد تومان از طریق دولت بصورت یارانه به این شرکت پرداخت گردید و هر چقدر این کمکها بیشتر و منابع مالی تامین شود، خدمات بیشتری به شهروندان ارایه و درحفظ و نگهداری ناوگان موجود اقدام خواهد شد. قیمت تمام شده برای هر سفر بسیار فراتر از قیمت فعلی بلیت بوده (بیش از 10 برابر) و انتظار میرود صرفهجویی انرژی برای کل مسافرانی که توسط مترو جابهجا شدهاند پرداخت شود تا بخشی از هزینههای جاری حمل مسافری مترو جبران و امکان توسعه سرمایهگذاری برای بهرهبرداری بهتر توسط شرکت بهرهبرداری مترو فراهم شود لیکن قرار داد فعلی با شرکت بهینهسازی فقط اضافه شدن ناوگان و مسافر؛ نسبت به سال مبنا را در نظر میگیرد.