ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۷۳

ساختمان‌سازی دومین منبع مهم آلودگی صوتی پایتخت

الهام کریمی، کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به راهکارهایی برای کاهش صوت منتشره از ساختمان‌سازی‌ها گفت: بر اساس ارزیابی انجام شده از ۲۰۰ پروژه عمرانی و ساختمانی، میانگین تراز صوت در این پروژه‌ها بسته به نوع پروژه و تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده بین ۸۰ تا ۹۰ دسی‌بل بود و این در حالی است که حد مجاز صوت در مناطق مسکونی طی روز و شب به ترتیب ۵۵ و ۴۵ دسی‌بل است. به گزارش ایسنا، الهام کریمی با بیان اینکه در شهرهای بزرگ و پر جمعیتی مانند تهران ساختمان‌سازی دومین منبع مهم آلودگی صوتی است، اظهار کرد: در کشورهای مختلف دنیا از روش‌های نوینی برای کنترل این منبع آلودگی صوتی استفاده می‌شود اما متأسفانه در کشور ما قوانین مدونی برای کنترل آلودگی صوتی ناشی از فعالیت‌های ساختمانی تدوین نشده است.

«آسفالت‌ دزدی» از شهرداری تهران

صفا صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از «آسفالت‌ دزدی» در شهرداری خبر داد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم، بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، توسط فردی دزدیده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجراست. به گزارش ایلنا، صبوری درباره وضعیت آسفالت‌ریزی در شهر تهران و علت آسفالت شدن مجدد برخی معابر شهر در فاصله کمتر از یک سال اظهار داشت: اکنون آسفالت‌های سطح شهر تهران ۵ تا ۶ سال عمر دارند، اما معیار، رساندن کیفیت آسفالت به سقف 10 سال است. برخی از آسفالت‌ریزی‌های چندباره به دلیل عملیات ساخت و ساز است، ‌اما نمی‌شود کاری برای آن انجام داد.نمی‌توانیم به مردم بگوییم جواز ساخت و ساز نگیرید، چون آسفالت‌های ما نو است. اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، افراد را جریمه و پول زیادتری به دلیل نو بودن آسفالت‌ها از آنها دریافت می‌کنیم، زیرا عوارضی که دریافت می‌شود به نسبت عمر آسفالت است. صبوری با اشاره به اینکه به دلیل نبود کانال‌های تاسیساتی از این قبیل مشکلات در شهر تهران وجود دارد، درباره آسفالت دزدی گفت: ‌اصلا نمی‌گوییم خلاف و دزدی نمی‌شود، به میزان کم و زیاد این امکان وجود دارد. آماری از میزان تخلفات در این زمینه نداریم، اما اگر موردی اینچنینی وجود دارد، شهروندان به ما منتقل کنند و با آن برخورد خواهد شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به یک نمونه از تخلفات در زمینه توزیع آسفالت در سطح شهر اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، توسط فردی دزدیده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجرا است.

کاهش ترافیک پس از حذف زوج یا فرد

شرکت کنترل ترافیک تهران اعلام کرد، مقایسه تغییرات ترافیک شهر تهران در تیرماه امسال و سال گذشته نشان می‌دهد که در هر سه محدوده طرح ترافیک، طرح کنترل آلودگی هوا و خارج از این محدوده‌ها، حجم ترافیک به میزان ملموسی کاهش‌یافته است؛ هرچند میزان این کاهش برای محدوده‌های مختلف، متفاوت بوده است.

به گزارش ایسنا، شرکت کنترل ترافیک شهر تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس داده‌های به دست‌آمده از نرم‌افزار مسیریاب نشان، که یکی از پراستفاده‌ترین مسیریاب‌هاست و روی تلفن همراه 3 میلیون کاربر نصب‌شده است، که وضعیت ترافیک تیرماه سال 97 پایتخت را با تیرماه 98 مقایسه کرده و دریافته است که با در نظر گرفتن دو شاخص طول معابر پرترافیک و سرعت متوسط در محدوده‌های ترافیکی، از میزان حجم انبوه تردد در این مسیرها کاسته شده است.

یافته‌های حاصل از این نرم‌افزار مسیریاب، گزارش‌های قبلی برگرفته از داده‌های دوربین‌های ترافیکی سطح شهر را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که آغاز طرح کنترل آلودگی هوا به‌جای طرح زوج یا فرد، تاثیر مثبتی بر ترافیک تیرماه ۹۸ داشته است و در این بررسی، معابری که طول صف ترافیک آنها در سه دهک پرترافیک (سطح سرویس E و F) ‌از کل معابر شهر قرار می‌گیرد، موردمطالعه و ارزیابی قرارگرفته است. بنا بر اطلاعات به دست‌آمده، در روزهای کاری (شنبه تا چهارشنبه) طول معابر پرترافیک بزرگراهی در محدوده طرح ترافیک و در بازه زمانی 6:30 صبح تا 20:30 شب از 5.6 کیلومتر به 3.6 کیلومتر تغییر کرده و به عبارتی حدود 35 درصد کاهش تردد داشته است.

مجموع طول معابر پرترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیز در این بازه زمانی از 25 کیلومتر به 12.3 کیلومتر و به عبارتی حدود 50 درصد کاهش ترافیک سنگین داشته است. این در حالی است که افت ترافیک در بازه زمانی 16 تا 19 نیز بطور بسیار محسوسی قابل‌مشاهده است.

نکته حائز اهمیت در این گزارش آن است که طول معابر پرترافیک در ناحیه خارج از محدوده‌های ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا نیز مورد ارزیابی قرارگرفته که بر اساس این مطالعه و ارزیابی، مجموع طول معابر دارای ترافیک سنگین از 54.2 کیلومتر به 38.1 کیلومتر رسیده که بیانگر این واقعیت است که 30 درصد کاهش طول معابر پرترافیک در خارج از محدوده‌های ترافیک تحقق‌یافته است.

گزارش موردنظر بر اساس پارامتر سرعت متوسط نیز مورد ارزیابی قرارگرفته است که برابر آن متوسط سرعت معابر در محدوده طرح ترافیک، از 24.7 کیلومتر به 25.9 کیلومتر بر ساعت افزایش‌یافته است.