انگیزه‌ای جز برداشتن بار از دوش وزارتخانه ندارم

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۸۴۷
انگیزه‌ای جز برداشتن بار از دوش وزارتخانه ندارم

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش پس از تایید رییس‌جمهور، حالا در نوبت رای اعتماد مجلس قرار دارد. محسن حاجی میرزایی، دبیر هیات دولت که در صورت رای اعتماد مجلس روی صندلی وزیر می‌نشیند برخلاف وزیر پیشین از همان اول از واقعیت نظام آموزش و پرورش می‌گوید: «برنامه وزرای سابق آموزش و پرورش دارای موضوعات مشترکی است، ممکن است آرایش مطالب و معماری مباحث تغییر پیدا کند.» این یعنی با هر وزیری، نظام آموزشی کشور همان نظامی است که باید.

گرچه این بایدها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تبیین شده، اما در این سند تحول، سیاست‌های چهل سال گذشته مدون شده و در واقع خبری از تحول در آن نیست. مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش، کمبود بودجه و متراتب آن، کمبود معلم، کمبود فضای آموزشی و دستمزد پایین معلمان است. نظام آموزشی از دوره وزارت محمدعلی نجفی، برای جبران بخشی از این مشکلات، بر خلاف اصل سی قانون اساسی به خصوصی‌سازی آموزش و راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی روی آورده است. این سیاست در سال‌های گذشته روند صعودی داشته است. دولت که توان کاهش بودجه بخش‌های کم‌بازده را ندارد، ناچار است برای جبران کسری بودجه آموزشی، خصوصی‌سازی را توسعه دهد. از طرفی جذب معلمان حق‌التدریس و سربازمعلم‌ها برای جبران کمبود معلم، راهکاری بوده که در دولت نهم گسترش یافت و در حالی که بعد از چند سال، مطالبه استخدام این معلمان تبدیل به معضلی برای دولت شد، در دولت روحانی نیز این سیاست به ناچار ادامه یافت. محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش دولت رواحانی نشان داد راهش با راه وزرای آموزش و پرورش دولت‌های قبل فرقی ندارد و بلافاصله پس از پذیرفته شدن استعفایش، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی شد و مشخص شد نظر سیاسی‌اش به کدام جناج نزدیک‌تر است.

البته استعفای او هم داستانی برای خود داشت. حسن روحانی بلافاصله پس از استعفای بطحایی، استعفای او را در حالی که گفته می‌شد بطحایی از این درخواست پشیمان شده است، پذیرفت و راه را برای بازگشت بطحایی به خاستگاهش در جریان اصولگرایی باز گذاشت.

حالا حاجی میرزایی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه مهم آموزش و پرورش که در کشورهای پیشرفته دنیا، اولویت نخست دولت‌هاست و بخش مهمی از بودجه کشورها به آن اختصاص می‌یابد، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بطور ضمنی به ادامه سیاست‌های دولت در رابطه با خصوصی‌سازی تاکید کرده است: «انگیزه‌ای جز برداشتن بار از دوش وزارتخانه ندارم.» حاجی‌‌میرزایی گفته است: برنامه وزرای سابق آموزش و پرورش دارای موضوعات مشترکی است، ممکن است آرایش مطالب و معماری مباحث تغییر پیدا کند اما مشخصا در تمامی آنها نظام تعلیم و تربیت درگیر چند مشکل است.

او در نشست شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مدتی از آموزش و پرورش دور بوده‌ام اما امروز در این جمع احساس غربت نمی‌کنم. علاقه‌مند بودم که استمرار همکاری سید‌جواد حسینی را در وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم و حداکثر مقاومت را برای آمدن به وزارت آموزش و پرورش داشتم اما تقدیر بر این بود که به عنوان گزینه دولت برای نظام تعلیم و تربیت به مجلس معرفی شوم. وی در ادامه افزود: امروز با عزم جدی و مصمم با تمام توان آمده‌ام و اگر تقدیر الهی بر این باشد که در مجموعه آموزش و پرورش باشم تمام توان و بضاعت خود را در اختیار این مجموعه قرار خواهم داد.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه هیچ انگیزه‌ای به جز برداشتن باری از مجموعه آموزش و پرورش ندارم، گفت: برنامه وزرای سابق آموزش و پرورش دارای موضوعات مشترکی است، ممکن است آرایش مطالب و معماری مباحث تغییر پیدا کند اما مشخصا در تمامی آنها نظام تعلیم و تربیت درگیر چند مشکل است.

او اظهار کرد: باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا زمان تحویل مسوولیت به فرد دیگری مشکلات کمتر شده باشد و روش بنده بر اساس خردجمعی خواهد بود لذا برای دست یابی به اهداف تعلیم و تربیت از گفت‌وگو و تصمیم‌گیری جمعی استفاده خواهیم کرد. حاجی میرزایی با اشاره به نکات موجود در برنامه وزرای سابق، اظهار کرد: در برنامه‌های تمامی وزرا این نکته وجود داشته است که اگر آموزش و پرورش را به موضوع جامعه تبدیل نکنیم نمی‌توانیم در برنامه‌ها و فعالیتها پیشرفتی داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه نشست شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: تامشخص شدن تکلیف نهایی وزیر پیشنهادی باتمام توان امور آموزش و پرورش را پیگیری می‌کنم.

جواد حسینی ضمن تبریک ایام گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: یکی از برادران و همکاران نزدیک و ارجمندم در دولت، محسن حاجی میرزایی است که تا لحظه رای اعتماد گرفتن وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت آموزش و پرورش خواهم بود و برای موفقیت و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت از تلاش دست بر نخواهم داشت. در دوره سرپرستی برای حفظ انسجام، آرامش، افزایش امید، پرداخت مطالبات فرهنگیان و پروژه مهر تلاش کردم و این تلاش را با تمام توان ادامه خواهم داد

او افزود: در دوره سرپرستی تلاش کردم تا انسجام آموزش و پرورش از بین نرود و در این مدت کوچک‌ترین واگرایی از اعضای شورای معاونان و همکاران ندیدم و با وجود آرامش حاکم، تمام تلاش همکارانم بر حل مسائل آموزش و پرورش در فصل تابستان بوده است تا بازگشایی مدارس باشکوهی در اول مهرماه داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: از ویژگی‌های حاجی‌میرزایی تدین، شخصیت سالم و استحکام شخصیتی است. حسینی در ادامه اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت با بسیج همه امکانات کشور قطعا به موفقیت دست پیدا خواهد کرد و برای رسیدن به این هدف نیاز به تقسیم کار ملی است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ٨٠ درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام گرفته است، گفت: تمام کتب درسی چاپ شده است و ١٢ هزار مدیر جدید‌الانتصاب برای آغاز سال تحصیلی آینده آموزش دیده‌اند، همچنین٢٠هزار دانشجو معلم اول مهرماه به مدارس خواهند رفت.

 او با اشاره به اینکه باید در سال تحصیلی آینده روی دوکار تمرکز انجام گیرد، گفت: این دو اقدام در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین است لذا در حوزه اجرایی شدن سند تحول بنیادین در مناطق آموزشی میز سند تحول بنیادین با حضور شرکا شکل می‌گیرد و در حوزه آسیب‌های اجتماعی میز نماد در مناطق آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد.

حسینی افزود: در کنار خیرین مدرسه ساز کارگروه تسهیل خیرین مدرسه ساز شکل گرفته است و در تلاش هستیم تا در سال تحصیلی آینده خیرین آموزشی، خیرین فنی حرفه‌ای و خیرین دانش‌آموزی را داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت براساس قوانین عام قابلیت اداره شدن ندارد و نیاز به قانون خاص دارد، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید از زیر بار فشار برنامه درسی آموزش زده نجات پیدا کند، ساختار متمرکز، عمودی و بروکراسی آموزش و پرورش باید شکسته شود تا فاصله ستاد و مدرسه کاهش پیدا کند، خلق منابع درآمدی قانونی ظرفیت‌ساز مورد توجه قرار بگیرد و از منابع متعدد ثروت برای تامین اعتبار استفاده کنیم.

حسینی با اعلام این خبر که هفته آینده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ویدیو کنفرانس، هوشمندسازی مدارس را کلید خواهیم زد، تاکید کرد: در شورای عالی آموزش و پرورش، طرح شورای مناطق محروم، عشایری و مناطق مرزی به تصویب رسیده است لذا باید هدف‌گذاری ویژه روی آنان صورت بگیرد تا عدالت آموزشی وجود داشته باشد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: از راهنمایی مقام معظم رهبری همیشه استفاده کرده‌ام و همواره پایبند به اصول و ارزش‌ها بوده‌ام و از همراهی مدیران، معلمان، کارشناسان، اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوران سرپرستی کمال تشکر را دارم.