ایرانشهر
نرخنامه جدید بلیت هواپیما منتشر شد
انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخنامه جدید بلیت هواپیما را اعلام کرد که بر اساس آن خبری از بلیتهای بالای یک میلیون تومانی نیست.
به گزارش مهر، انجمن شرکتهای هواپیمایی در پی اعلام وزیر راه و شهرسازی و دستور کمیسیون عمران مجلس به ایرلاینها مبنی بر لزوم کاهش قیمت بلیت هواپیما متناسب با کاهش نرخ ارز، سقف جدیدی بر اساس توافق شرکتهای هوپیمایی برای بلیت هواپیما اعلام کرد.
در حالی که نخستین توافق ایرلاینها در آذر ۹۷ برای تعیین دامنه نرخ بلیت هواپیما حاصل شده بود، پس از افزایش مجدد ارز در ابتدای سال جاری، این شرکتها بر سر نرخ نامه جدیدی توافق کردند که این توافق در تیرماه امسال علنی شد.
پس از آنکه در مرداد ماه شاهد افت شدید قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی بودیم، اما همچنان دامنه قبلی نرخها پابرجا بود که پس از اعتراض مردم، رسانهها، نمایندگان مجلس و شخص وزیر راه و شهرسازی به این وضعیت، نرخنامه جدید دیروز اعلام شد و قرار است این سقف قیمتی از ۲۱ شهریور اجرایی شود.به گفته مقامات مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری، هر ایرلاین یا مرکز فروش بلیت اعم از آژانسهای هواپیمایی یا سایتهای اینترنتی، اگر این دامنه قیمتی را رعایت نکنند، متخلف محسوب شده و به نهادهای نظارتی یا مراجع قضایی معرفی خواهند شد.در نرخنامه جدید، علاوه بر آنکه کلیه نرخهای پروازی بالای یک میلیون تومان حذف شده، از حداکثر قیمت مسیر پروازی تهران- مشهد هم ۵۰ هزار تومان دیگر کسر شد و از ۷۵۰ هزار تومان نرخنامه تیرماه، به ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت.گرانترین مسیر پروازی در این نرخنامه به مسیر قشم-رشت با قیمت ۹۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعلق دارد و ارزانترین مسیر پروازی هم ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای تعدادی از مسیرهای کوتاهتر تعیین شده است.دراین میان، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به قیمت بلیت هواپیما گفت: به دلیل قیمت بلیت هواپیما تنها ۲ تا ۲.۵ درصد مردم از حمل و نقل هوایی استفاده میکنند.رضا جعفرزاده افزود: سازمان هواپیمایی طبق قانون، نرخ تکلیفی برای شرکتهای هواپیمایی ندارد، اما مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی دامنه نرخی را بر اساس هزینههای تمام شده یک ساعت صندلی پرواز تعیین کردهاند.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بخشی از هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی و بخش دیگر غیر ارزی است. مطابق محاسبات صورت گرفته ۶۴ درصد این هزینهها ارزی و ۳۶ درصد ریالی است که باید شرکتها پرداخت کنند.او یادآور شد: نگاه سازمان هواپیمایی کشوری فقط به این نیست که هواپیما باید بپرد بلکه هواپیما باید ایمن بپرد، درحال حاضر۳۱۰ فروند هواپیمای سنگین در حوزه مسافری و تعدادی در بخش کارگوی کشور داریم که این هواپیماها برای پریدن باید ایمن باشند.جعفرزاده با اشاره به اینکه درصدی از هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است، گفت: به شرکتهای هواپیمایی اعلام شده به دلیل کاهش نرخ ارز نسبت به ارزیابی و کاهش دوباره قیمت بلیت هواپیما اقدام کنند و نرخ ارز این روزها درصدی پایین آمده بنابراین به همان نسبت بلیت هواپیما باید کاهش پیدا کند.او ادامه داد: فروش بلیت هواپیما خارج از دامنه نرخ مورد تعیین از سوی شرکتهای هواپیمایی، تخلف بوده و با هرگونه تخلف مراکز فروش در این زمینه برخورد خواهد شد.
تخفیف برای راهاندازی ایرتاکسیها
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: اگرچه مشکل اصلی راهاندازی ایرتاکسی در کشور تنها ناظر بر هزینهها و قیمتها نیست، اما برای راهاندازی ایرتاکسیها و کمک به رونق آن، تخفیفها و بستههای تشویقی در نظر گرفتیم.
به گزارش ایسنا، سیاوش امیرمکری اظهار کرد: مشکلات اصلی پیش روی هوانوردی عمومی کشور در حال حاضر چالشهای حاکمیتی بودن، دولتی بودن و نگاه مدیریت دولتی به آن است و از سوی دیگر، قوانین و مقررات ناظر بر فعالیتهای صنعت هوانوردی، ناوگان و شرایط خاص فعلی کشور و حتی فراموشی مفهوم کسب و کار تاکسی هوایی به علت وقفه طولانی مدت این موضوع مهمتر از هزینهها و قیمتهای آن است.اوافزود: استراتژی شرکت فرودگاهها حمایت از شرکتهای ایرتاکسی در قالب تدوین بستههای تشویقی و حمایتی بوده که شامل ارایه تخفیفها در حوزه خدمات ناوبری هوایی و فرودگاهها مانند، ناوبری هوایی، نشست و برخاست، روشنایی، پارکینگ و غیره است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: تخفیف ۳۰ درصدی در موضوعات مذکور برای هواپیماهای زیر ۲۰۰۰ کیلوگرم یکی از پیشنهادهای این شرکت با هدف حمایت از هوانوردی عمومی کشور بود که با موافقت وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد و دیگر بستههای تشویقی و حمایتی نیز در حال تهیه و ارسال برای طی کردن مراحل قانونی، تصویب و اجرایی شدن است.
امیرمکری گفت: فارغ از این تخفیف و تشویقها که حتما صورت میگیرد، نباید از این موضوع غافل شد که یکی از رویکردها به خدمات ایرتاکسی این است که این خدمات را در قالب کالاهای لوکس طبقهبندی کرد که با افزایش درآمد، تقاضا برای آن هم افزایش یابد و شاید طبیعت این نوع از خدمات به گونهای نباشد که کل کنشگران جامعه، مخاطب و مشتری اینگونه خدمات باشند. البته یکی از رویکردها به ایرتاکسی اینگونه است.