اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۱۲

توجه ویژه بانک صادرات در تسهیلات به بخش خصوصی

اطلاعات موجود نشان می‌دهد تنها نیم درصد مانده تسهیلات بانک صادرات ایران مربوط به بخش دولتی است و بخش خصوصی، عمده تسهیلات این بانک را استفاده کرده‌ است. به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران و به نقل از پایگاه خبری «خرد و کلان»، یکی از مهم‌ترین سوالات موجود در میان عموم مردم این است که چه میزان از حجم گسترده تسهیلات پرداختی توسط نظام بانکی را سازمان‌ها، ادارات و بخش‌های مختلف دولتی مصرف می‌کنند؟ درباره آمار نظام بانکی البته می‌توان به اطلاعات بانک مرکزی رجوع کرد، اما آن‌طور که داده‌های منتشر شده توسط بانک صادرات ایران نشان می‌دهد، حجم بسیار ناچیزی از منابع این بانک به صورت تسهیلات در اختیار بخش دولتی قرار گرفته است. از مانده یک هزار و ۲۳۷ هزار میلیارد ریالی تسهیلات اعطایی این بانک تا پایان خرداد ماه سال جاری، تنها شش هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال آن مربوط به تسهیلات اعطایی به بخش دولتی است. این عدد تقریبا نیم درصد کل مانده تسهیلات پرداختی است و نشان می‌دهد

5 ، 99 درصد کل تسهیلات این بانک را سایر بخش‌ها دریافت کرده‌اند. بخش خصوصی شامل تعاونی‌ها، بخش بازرگانی، کشاورزی، صنعت، معدن و... با استفاده از تسهیلات بانکی، فعالیت‌های خود را به روزرسانی کرده و نقش اصلی را در رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور بر عهده دارند. جدول منتشر شده توسط بانک صادرات ایران همچنین نشان می‌دهد مانده تسهیلات پرداختی این بانک در سال ۱۳۹۷ به نسبت سال قبل آن بیش از ۲۸ درصد افزایش یافته است.

شفافیت بانک رفاه کارگران دستاورد مدیریت کارآمد

بدون شک بانک‌ نمادی از توانمندی اقتصادی و وجود کارگر، بایدی برای ساخت پایه‌های این اقتصاد است. به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل از مهر، قرار گرفتن این دو در کنار هم بی‌تردید رابطه‌ای مستحکم، پایدار و مثبت در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. وقتی که در ایران کلمه بانک و کارگر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد، چهره‌ای از بانک رفاه در ذهن خانواده ۴۰ میلیونی کارگر ایرانی شکل می‌گیرد، بانکی که به گفته آقای علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در بانک رفاه و رییس خانه کارگر – مال کارگرها است و ملک شخصی نیست. سهامداران بانک رفاه در اصل ۴۰ میلیون کارگر هستند که با تلاش بی‌وقفه خود ستون به سقف اقتصاد این کشور می‌زنند تا ایرانی سربلند و مستقل در جامعه جهانی بدرخشد. آقای محجوب که حدوداً شش سال پیش در ۱۱ دی سال ۱۳۹۲ از ورشکستگی این بانک ایرانی با رقمی ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومانی در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۲ سخن گفته بود روز (۱۱ شهریور ۱۳۹۸) معتقد است که بانک رفاه هیچ بدهی ندارد و حتی از دولت طلبکار است. خوشبختانه بانک رفاه بر خلاف بانک‌های خصوصی، از افراد، به مقدار کلان بستانکار نیست و در حال حاضر بزرگ‌ترین بدهکار بانک رفاه سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که خود از دولت بستانکار است و این طلب بنا به گفته آقای محجوب امروز رقم بزرگی نیست که کارگران سهامدار این بانک را نگران کند. البته باید توجه داشت که بانک رفاه بازوی تأمین اجتماعی برای مراودات مالی محسوب شده و طبیعی است که طرف اصلی آن همیشه این سازمان که خود مسوولیت تأمین امنیت، بیمه و حقوق بازنشستگی کارگران و بسیاری از اقشار دیگر جامعه مانند فرهنگیان و پرستاران و غیره را بر عهده دارد، باشد. این بانک در حال حاضر دارای ۱۰۳۵ شعبه در سراسر ایران است و تعداد کارکنان آن نزدیک به ده هزار نفر است. بانک رفاه کارگران همواره در بطن اجتماع حاضر بوده و نزد افکار عمومی از موقعیت خاصی برخوردار است. این موقعیت حاصل کمک به انجمن‌های خیریه و عام‌المنفعه، ارایه خدمات و امکانات به اقشار مختلف جامعه کارگری، فرهنگیان و … وکمک به مراکز علمی و پژوهشی تنها بخشی از دستاوردهای این بانک است. از آخرین اقدامات آن می‌توان به اهدای ۱۰ دستگاه آمبولانس جهت توسعه ناوگان بیمارستانی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد. همچنین کمک رسانی به مناطق سیل زده، مدرسه‌سازی در مناطق محروم، کمک به آسایشگاه خیریه کهریزک و مرکز بیماران سرطانی همدان نیز مهر تأییدی بر حمایت این بانک از تمامی اقشار جامعه ایرانی است. همچنین این بانک در چند سال اخیر قدم‌های بزرگی در عرصه بانکداری الکترونیکی برداشته، امکان استفاده از اکثر خدمات بانکی را با چند کلیک در اختیار مشتریان خود قرار داده است و در آخرین گام نسخه واکنش‌گرای سامانه اینترنت بانک رفاه را برای کاربران اندروید عرضه کرده است. در بانک رفاه ارتقای کیفی سطح زندگی مردم، محیط زیست و سایر مسوولیت‌های اجتماعی اگر بیشتر از سود مهم نباشد به اندازه آن مهم است و نشانه آن اقدامات این بانک و شفافیت مالی بی‌نظیر آن است، و گواه این امر شناخته شدن این بانک به عنوان «سازمان پاک» و پیشرو بودن آن در مدیریت سلامت اداری است. بی‌شک تدبیر مدیریت این بانک که بنا به مصاحبه آقای محجوب، مدیر توانمند و قابلی، دارای سوابق مالی ممتد است و حسابرس زبده‌ای نیز محسوب می‌گردد؛ در این شفافیت مالی بی‌تأثیر نیست، زیرا ارتقای سلامت و شفافیت مالی بانک رفاه بدون سیستم نظارت قوی و مستمر در حوزه مالی امکان پذیر نبوده و این نظارت مدیون مدیریت صحیح فرآیند است، و این مدیریت صحیح در مبارزه با فساد مالی و پولشویی در سطح کشور بسیار کارآمد بوده و خواهد بود.