بازاریابی تلفنی، شگرد جدید دلالان رجیستری
موضوع سوءاستفاده از اطلاعات مسافران برای رجیستر تلفن همراه، موضوع تازهای نیست و با وجود پیگیریهای انجام شده، دلالی از بازاریابی شبکههای اجتماعی به بازاریابی تلفنی رسیده است. حدود دو سال از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه میگذرد و تاکنون، مشکلات آن در ابعاد مختلف خودشان را نمایش دادند. برخی از مخاطبان فارس، شکایاتی را درباره این طرح مطرح کردند. موضوع سوءاستفاده از اطلاعات مسافران برای رجیستر تلفن همراه، موضوع تازهای نیست ولی نکته جالب اینجاست که با وجود رسانهای شدن این موضوع و پیگیری آن از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دلالهای رجیستری نه تنها منزوی نشدند بلکه با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دادند تا جایی که بازاریابی این دلالان از شبکههای اجتماعی به بازاریابی تلفنی رسیده است.
یکی از مخاطبان درباره سوءاستفاده از اطلاعاتش برای ثبت سیمکارت اظهار کرد: «ما مرداد ماه از طریق عتبات دانشگاهیان خراسان رضوی عازم کربلا شدیم و دو روز بعد از برگشت، پیامکی برای من و همسرم و اکثر افراد کاروان مبنی بر ثبت یک شماره همراه آمد. پس از پیگیری، متوجه شدیم فرد یا افرادی بدون اطلاع، سیمکارتی را به صورت غیرقانونی ثبت کردند و به همین وسیله گوشی تلفن همراه رجیستر کردند.» حسنی باقری –یکی دیگر از مخاطبان فارس- نیز گفت: «چند روز پیش، فردی در تماس تلفنی با منزلم، از من پرسید که آیا طی این دو ماه محرم و صفر قصد مسافرت به عتبات عالیات را دارم. همچنین از من پرسید که امسال به مسافرت خارجی رفتهام یا نه. به دلیل آنکه در ابتدای محرم، به این سفر زیارتی رفته بودم، به این سوال پاسخ مثبت دادم و پس از آن، به من پیشنهاد شد که میتوانم، مقداری از هزینه سفرم را از این شرکت دریافت کنم. خانمی که با من تلفنی صحبت میکرد به من گفت که این یک پیشنهاد ویژه است و فقط تعداد محدودی از افراد میتوانند از تسهیلات این شرکت استفاده کنند. همچنین این فرد تأکید کرد که برای راستیآزمایی باید کپی مدارک سفرم را برایشان ارسال کنم تا بتوانند فرآیند دریافت جایزه را سریعتر انجام دهند. من در ابتدا از این موضوع ذوقزده شدم ولی پیش از ارسال مدارک با همسرم، مشورت کردم و او این کار را راهی برای کلاهبرداری دانست. به همین خاطر هم از این موضوع منصرف شدم و شماره را سریعا به پلیس اطلاع دادم.»
هوشیاری این شهروند موجب شد تا کلاه گشاد دلالان بر سرش قرار نگیرد و پس از چند روز متوجه نشود که یک گوشی تلفن همراه با کد ملیاش به ثبت کرده است؛ اما افرادی هستند که به بهانه چند هزار تومان، مدارک خود را به راحتی در اختیار سودجویان قرار میدهند.
پیش از این، محمدجواد آذریجهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره سوءاستفاده از زائران بیتالـلهالحرام در ماه ذیالحجه نیز با توییتی اعلام کرد که این موضوع سریعتر پیگیری میشود. برای تحقق این وعده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ماموریت پیگیری و شناسایی دفاتر پیشخوان را برعهده گرفت.
حسین فلاحجوشقانی - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی- درباره پیگیری این موضوع توضیح داد: «با بررسیهای این سازمان مشخص شد که ۲۰۰ دفتر فروش سیمکارت برای ارایه سیمکارت رایگان به حجاج اقدام کردند تا از این طریق برای رجیستری گوشی قاچاق مشکلی نداشته باشند و این دفاتر تعلیق شدند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بهطور قطع از اپراتورها و ارایهدهندگان خدمات ارتباطی حمایت میکند اما در کنار این موضوع، حمایت از حقوق مردم و حفظ و پیگیری حقالناس هم برای این وزارتخانه اهمیت دارد. به همین دلیل از مردم میخواهم برای جلوگیری از سوءاستفاده، مدارک شناسایی خود مانند پاسپورت را به افراد و دفاتر مسافرتی ندهند.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شیوه کار قاچاقچیان تلفن همراه توضیح داد: «قاچاقچیان مبالغی را به شهروندان میپردازند و به این ترتیب با پاسپورت اشخاصی که مسافرت به کشورهای خارجی داشتند، گوشی تلفن همراه را در سامانه ثبت و رجیستر میکنند. البته در یک مقطع زمانی، ارتباط مناسبی بین سامانه گمرک و ناجا نبود و همین موضوع موجب میشد تا اشخاص با یک نامنویسی ساده در سامانه گمرک بتوانند گوشی تلفن همراه رجیستر کنند. خوشبختانه با اتصال این دو سامانه مشکل برطرف شده است و برای حل مشکلات دیگر این طرح هم پیگیریهای لازم را انجام میدهیم.»
فرارسیدن ایام ماه محرم و صفر و عزاداری و حضور حداکثری مردم در مراسم حماسی پیادهروی اربعین، موجب شده این مشکل و تخلف به نقطه اوج خود برسد و سوءاستفادهکنندگان با پرداخت مبالغ ناچیز به هدف خود دست پیدا کنند.
اگر طرح رجیستری برای جلوگیری از تخلف و قاچاق تلفن همراه در حال اجراست، پس باید وزارت ارتباطات فکری به حال این شکافهای بزرگ کند تا بیشتر از این از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده نشود.