جبران کسری بودجه مدارس دولتی با کمک خانوادهها
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و سرانه آنها پرداخت نشده است برای همین خانوادهها در صورت امکان میتوانند به خانه دوم فرزندانشان کمک کنند؛ البته اجباری در آن نیست.
حسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در یکی دیگر از برنامههای تلویزیونی برای تشریح وضعیت کمی و کیفی این وزارتخانه در شروع سال تحصیلی جدید حاضر شد و بار دیگر آمار چاپ کتابهای درسی، تعداد کلاسهای دایر در سال تحصیلی جدید و... را ارایه داد.
آماری که طی دو هفته اخیر بارها از زبان وی و معاونان آموزش و پرورش مطرح شده است. در بخش دیگری از این سخنان وی بار دیگر بر عبور از مانع کنکور و مواردی از این دست اشاره کرد. آنچه در صحبتهای وزیر آموزش و پرورش به شکل محسوسی غایب است، برنامههای جزیی و عملیاتی برای عبور از بحرانهای آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، معیشت فرهنگیان، پرداخت مطالبات، کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس، اجرایی شدن سند تحول بنیادین، اجرای به قانون برای اجرای درست اصل سی قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل رایگان در مدارس، پرداختن سرانه مدارس، چالشهای هدایت تحصیلی، مشکلات زیربنایی هنرستانها و اصل مهارت آموزی در مدارس کل کشور و... است.
محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران که امروز صبح پخش شد، گفت: واقعیت این است که اگر حال آموزش و پرورش خوب باشد، حال جامعه خوب خواهد بود و این در حالی محقق میشود که حال معلم و دانشآموز خوب باشد و برای فعالیت شوق داشته باشند.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تلاش همکارانم بیش از ۱۴۲ میلیون جلد در هزار عنوان چاپ و توزیع شد. قریب به ۵۰ هزار کلاس ما تنها کمتر از ۵۰ دانشآموز دارد و این باعث شده است تا توجه به فرصتهای کیفی کم شود و از برخی استانداردها عدول شده است، اگر بخواهیم حال آموزش و پرورش خوب باشد باید به استانداردها باز گردیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره حضور مشاوران در مدارس برای اینکه هدایت تحصیلی دانشآموزان درست رخ بدهد، گفت: متاسفانه ما به انجام کارها بیشتر از آگاهی از نتایج کار حریص هستیم. در موضوع مشاوره تحصیلی هم وضع به همینگونه است. آموزش و پرورش مصمم بوده تا دانشآموزان را متناسب با ظرفیت و شرایط جامعه در رشتههای تحصیلی هدایت کند اما به نظر میرسد در این مورد نیاز به توجه بیشتری هست. البته باید توجه کنید که در فرایند هدایت تحصیلی همه عوامل به ما وابسته نیست و به شرایط جامعه هم مربوط میشود.
حاجیمیرزایی بیان کرد: بهطور مثال اگر فرض کنیم آموزش و پرورش، صنعت و کشاورزی هر کدام یک چرخ دنده مجزا برای حرکت این حوزه هستند و برای تربیت نیروی انسانی فعال هستند باید بدانیم که هیچ کدام از این چرخ دندهها ارتباطی با هم ندارند. در نتیجه دانشآموز ما فقط گزینه آزمون کنکور را دارد. ما باید جمعیت را به سمت اشتغال سوق دهیم، نظام آموزشی صرفا مواردی مانند خواندن و نوشتن را به افراد جامعه میآموزد اما اگر بشود ارتباط ارگانیکی با صنعت و کشاورزی داشته باشد، فرد بعد از فارغالتحصیلی به این سمت سوق پیدا میکند.
حاجیمیرزایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بهبود معیشت فرهنگیان و چالشهای این حوزه نیز اظهار کرد: امروزه معلم جانشین همه نداشتههای ماست. ما باید با توجه زیر نظامهای سند تحول بنیادین، زیر نظام منابع انسانی را اجرا کنیم. امسال برای سال تحصیلی جدید، ۱۰۷ هزار معلم کم داشتیم و از روشهایی برای تامین معلم استفاده کردیم که روشهای زیربنایی و اصیلی نبود. باید برای تامین نیروی انسانی با سازمان امور استخدامی به تصویری روشن برسیم، همچنین باید اعتبار و منزلت معلمان را حفظ کنیم.
حاجیمیرزایی با اشاره به موضوع معیشت معلمان به موضوع نظام رتبهبندی اشاره کرد و گفت: طبق قانون براساس رتبه بندی، معلمان در پنج رده قرار میگیرند و اکنون آیین نامه نظام رتبهبندی در صحن دولت است که تا دو الی سه هفته آینده تصویب میشود . در تلاشیم تا زمان آن را تسریع کنیم و هر زمان که رتبهبندی تصویب شود، اجرایی خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت وجوه اجباری کمکهای مالی از اولیا نیز توضیح داد: حدود ۸۵ درصد مدارس ما دولتی است و حق دریافت پول اجباری بابت خدمات ندارند، از طرفی این مدارس دولتی هنوز سرانه دریافت نکردهاند. خانوادهها در صورت امکان میتوانند به خانه دوم فرزند خود کمک کنند البته در مواردی که اجباری دریافت پول از والدین انجام شود، همانند موضوعی که چندی پیش در شیراز انجام شد، مدیر را بر کنار خواهیم کرد.