طرفداران فیلتر هم از سرویس بومی استفاده نمی‌کنند

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۴۹

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در رویداد فیناپ با موضوع «بانکداری باز» گفت: کسانی که به فیلترینگ علاقه دارند خودشان هم سرویس‌های خود را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل نمی‌کنند، همین مساله باعث پیشرفت نکردن این پیام‌رسان‌ها می‌شود، در کنار آن سرمایه اجتماعی پایین می‌آید و مردم اعتمادشان را به اجزای دولت از دست می‌دهند. به گزارش ایرنا، امیرناظمی در بخش «گفت‌وگوی داغ» رویداد فیناپ، درباره قوانین انحصار اظهار کرد: «در گذشته که مفاهیم بازار آزاد شکل نگرفته بود، دولت‌ها در نقش تیم بودند و یک طرف بازی دست آنها بود. سال‌ها بعد نقش دولت‌ها به داور تبدیل می‌شود. اینکه شرایط را برای بازی تیم‌ها تسهیل کند. این اولین مرتبه‌ای است که دولت‌ها در نقش ناظر وارد میدان کسب‌و‌کار می‌شوند. استارت‌آپ‌ها معمولا می‌گویند دولت به ما کاری نداشته باشد، اما این گزاره اشتباه است. اگر دولت قوانین ضدانحصار نگذارد که نمی‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند. الان زمانی نیست که دولت صرفا نقش داور را داشته باشد، بلکه باید با برداشتن موانع، زمینه را برای رقابت باز کند. در کنار این، ان‌جی‌او‌ها باید در کنار دولت نقش خود را ایفا کنند. زمانی که به عنوان فرد دولتی روی صندلی می‌نشینی مردم نگاه خوبی به این افراد ندارند، در برخی موارد هم درست است اما باید این روش از یک جایی درست شود. ما در مقابل برخی مسائل کم‌طاقت هستیم، در این باره هم گاهی حق داریم اما باید به فکر توسعه نیز باشیم. قوانین ما درباره مسائل تکنولوژی درست نیست، باید این را بپذیریم و برای آن نقشه راه طراحی کنیم. برخی از مردم و دولت از فناوری ترس دارند. فکر می‌کنند با عدم قطعیت روبرو می‌شوند و همین مساله منجر به ترسشان می‌شود. اما باید با این ترس روبرو شد و برایش راهکار در نظر گرفت.»

او درباره تاکسی‌های اینترنتی و مشکلاتی که در حوزه پرداخت عوارض شهری دارند، گفت: «کمیته‌ای برای توافق طرفین تشکیل شد، ما و معاونت علمی ریاست‌جمهوری مدافع کسب‌وکارهای نوآور بودیم. تلاش این بود که به یک نقطه تعادل برسیم. در نامه‌ای که ارسال شد، سه محور داشتیم. اول اینکه مانع فعالیت تاکسیرانی به عنوان ناظر شویم؟ دوم اینکه آیا تاکسی‌های اینترنتی که از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند باید عوارض بدهند؟ بخش سوم مربوط به راننده بود. اینکه راننده چطور باید ماشین خود را در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل، تعویض کنند؟ در مورد اول به توافق رسیدیم که ناظر بی‌طرفی در این حوزه و ترجیحا خارج از بخش دولتی باشد. در مورد دوم به این نتیجه رسیدیم که 1.5 درصد از درآمد صرف مسائل مربوط به شهر شود. در مورد سوم هم تصمیم بر آن است که اگر قرار است یارانه و هزینه‌ای پرداخت شود، آن را مستقیم به رانندگان بدهند.»

ناظمی درباره فیلترینگ سایت‌هایی مانند توییتر و یوتیوب گفت: «آیا یک‌شبه می‌توان کاری انجام داد یا نه؟ روزی که مهندس جهرمی وزیر شد، اولین موضوع مورد سوال ما این بود که چرا کمیته تعیین مصادیق تشکیل نمی‌شود؟ چرا از سال 90 به بعد چنین چیزی تشکیل نشده؟ از ماه قبل دوباره جلسات شروع شد و سومین جلسه را هم پشت سر گذاشتیم. دومین مساله این بود که ما در فیلترینگ چند دسته داشتیم. دسته اول فیلترینگ‌هایی بود که از سوی دولت انجام شده است. مصوبه‌ای از هیات دولت گرفتیم که دولتی‌ها نمی‌توانند از استارت‌آپ‌ها شکایت کنند. این مصوبه ابتدا محرمانه بود و کسی به آن گوش نمی‌داد اما یک سال طول کشید که مصوبه به شکل غیرمحرمانه درآمد، به همین واسطه کمیته‌ای تشکیل شد و بازیگران مختلفی به این کمیته اضافه شد و اکنون کمترین میزان مسدودی مربوط به شکایت‌های دولتی است. معضلی که اکنون داریم پلتفرم‌ها و سایت‌های خارجی هستند. در حال حاضر با تشکیل کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می‌توان امیدوار بود که مزایا و معایب مورد بررسی قرار گیرد. صراحتا من هم عاشق این هستم که پلتفرم ایرانی قوی‌تر از توییتر و شبکه اجتماعی بهتر از تلگرام وجود داشته باشد تا در آن فعالیت کنیم اما الان که نداریم راه‌حل رسیدن به این مطلوب این نیست که جلوی رقبا را بگیریم، این راه‌حل ناکارآمد است.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «ما توانستیم بدون فیلتر کردن اپلیکیشن ویز، شرایطی ایجاد کنیم که مسیریاب‌های ایرانی حتی از ویز هم کاربران بیشتری را جذب کنند. آن هم به دلیل قابلیت‌هایی است که در آنها ارایه می‌شود. کسانی که به فیلترینگ علاقه دارند خودشان هم سرویس‌هایشان را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل نمی‌کنند. مثلا کارت سوخت را روی همین پیام‌رسان‌‌ها ارایه کنند. این باعث شکل نگرفتن پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود. در کنار این مساله سرمایه اجتماعی پایین می‌آید و مردم اعتمادشان را به اجزای دولت از دست می‌دهند. با این کار مردم را به نصب فیلترشکن تشویق می‌کنید که این مساله منجر به تحمیل هزینه به کاربران می‌شود، چرا که ترافیک بین‌المللی با ترافیک داخلی متفاوت است. اگر تمام ما ایده‌آل ما این است که تولیدات بومی مانند پیام‌رسان و مسیریاب پا بگیرد، باید بدانیم راه‌حل آن فیلتر کردن نیست. فیلترینگ به‌ذاته مشکل ندارد، در دنیا نیز اتفاق می‌افتد و راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد اما رفتار ما در مقابل فیلترینگ رفتار منصفانه‌ای نیست. این منصفانه نبودن به میزان عدم رضایت عمومی از فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد.»