اما واگرهای اجرایی شدن ضربالاجل سوخت کشتیها
ایلنا|
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی گفت: کشتیهای ما سالانه به ۲ میلیون تن نفت کوره نیاز دارند و سالانه ۱۵ میلیون تن نیز به بازارهای منطقه و عمدتا جهت بانکرینگ در فجیره صادر میکنیم که اگر میزان سولفور این نفت کوره کاهش نیابد، دچار مشکل میشویم.
کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی (IMO) تصمیم گرفتهاند قانون سوخت با سولفور کمتر از نیم درصد را تا سال 2020 اجرایی کنند که بر اساس یک استراتژی اولیه پنج ساله کاهش انتشار گازهای گلخانهای از سوی کشتیها مدنظر قرار گرفته است، اما آنچه مهم است اینکه طراحی پالایشگاهها اصولاً برای محصولات گرانتر مانند گاز، بنزین و سوخت هواپیما است و سوخت سنگین دریایی یک محصول نیست، بلکه ضایعات پالایشگاهی است که باید دفع شود تا در روند تولید محصولات دیگر دچار مشکل نشود و گفته میشود پالایشگاههای دنیا اکثراً به علت ارزشافزوده معتدل در مقابل سرمایهگذاری هنگفت برای تجهیزات جدید مانند کوک کراکر علاقهای به تولید سوخت با سولفور بالا ندارند. با توجه به احتمال اجرایی نشدن قانون مذکور در موعد مقرر برخی کشورها خواستار به تعویق افتادن الزام اجرای آن شدهاند، وزیر نفت کشورمان نیز در این باره گفته است: بخشی از سوخت کمسولفور در پالایشگاههای کشور تولید میشود، بخشی نیز از بازار تهیه میشود. اگر کشتیها نتوانستند سوخت کمسولفور خود را تامین کنند IMO یک مادهای در نظر گرفته که چنانچه یک کشتی با تلاش متعارف نتوانست سوخت کمسوولفور تامین کند میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند.
در این ارتباط حمید حسینی با بیان اینکه ما برای تولید سوخت کم سولفور در کشور بهشدت مشکل داریم، اظهار داشت: باید میزان سولفور نفت کوره از 3.5 درصد به نیم درصد برسد و این چیزی نیست که بهراحتی امکانپذیر باشد. باید نفت و پالایشگاهها تغییر و ارتقا یابند.
وی افزود: کشتیهای ما سالانه به 2 میلیون تن نفت کوره نیاز دارند و سالانه 15 میلیون تن نیز به بازارهای منطقه و عمدتا جهت بانکرینگ در فجیره صادر میکنیم که اگر میزان سولفور این نفت کوره کاهش نیابد، دچار مشکل میشویم.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: اگر نخواهیم از مازوت برای کشتیرانی استفاده کنیم باید بازار دیگری برای آن پیدا کنیم یا اینکه نفت کوره را با گازوئیل با سولفور کم مخلوط کنیم تا میزان سولفور کاهش یابد که این هم اقتصادی نیست.
وی با بیان اینکه تامین نیاز داخل به عهده پالایشگاههای کشور گذاشته شده، گفت: در حال حاضر تغییراتی در پالایشگاه شازند اراک داده شده تا بتواند ظرف 2 تا 3 ماه آینده سوخت با سولفور کم تولید کند و از طرف دیگر دنبال طرحهایی هستند که پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنند و خود کشتیها نیز میتوانند تاسیساتی نصب کنند که میزان سولفور را کم کنند.
حسینی ادامه داد: علاوه بر موارد مذکور، کشورهای دنیا مثل روسیه پیشنهاد کردند که اجرای این کنوانسیون چند سال عقب بیفتد چون همه کشورهای منطقه از جمله عربستان، امارات و عمان و بحرین نیز همین مشکل را دارند و شاید تنها هند و قطر در این زمینه کمتر مشکل دارند.
وی یادآور شد: ممکن است راهحل بینابینی هم پیدا کنند و گفته شود فعلا میزان سولفور تا یک و نیم درصد کاهش یابد و در مرحله بعد به نیم درصد برسد، در هر حال همه کشورها دچار این مشکل هستند و این باعث میشود قیمتها بهشدت افزایش یابد.
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که حداکثر ذخیرهسازی برای کشتیها و هواپیماها انجام شود، قیمتها در داخل کشور مقرون به صرفهتر است. ضمن اینکه کشتیهایی که در لیست تحریم نیستند نیز میتوانند سوخت مورد نیاز خود را از بازار منطقه تامین کنند اما قطعا هزینهها بالاتر میرود.