مهمترین ماموریت آموزش و پرورش تقویت فرآیند یادگیری است
وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی در دنیای پر شتاب امروز جامعهای کنش موثر را ندارد یعنی یک اختلالی در جریان یادگیری ایجاد شده است و مهمترین ماموریت آموزش و پرورش این است این فرآیند راتقویت کند.
محسن حاجیمیرزایی در مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان گفت: هیچ اتفاق مهمی در آموزش و پرورش رخ نمیدهد مگر در چنین ترکیبی رخ بدهد. او ادامه داد: ماموریتهای آموزش و پرورش نیازمند همکاری عمیق و گسترده بین اولیا و مربیان است. وی ادامه داد: دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در پرتو مشارکت خانوادهها محقق میشود. هر چه پیوند محکمتر شود، برکات بیشتری عایدمان میشود و هر چه بیشتر جلوی مخاطراتی که این پیوند را به خطر میاندازد بایستیم. من به شکلی از پیوند اعتقاد دارم که در همه سطوح تعلیم و ترببت باشد. وی اظهار کرد: یادگیری فراگیرترین رفتار انسانهاست و با ما انسانها همراه است. تمایزهایی که بین انسانها و بین جوامع وجود دارد، محصول جریان یادگیری است وهر چه فرآیند یادگیری موثرتر باشد جامعه بالاتر میرود. اختلال در جریان یادگیری اختلال در فرآیند زندگی است و آثارش به سادگی قابل جبران نیست. وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر در جریان یادگیری جمعیتی به ندرت در حیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی آن جامعه بروز و ظهور میکند. وقتی در دنیای پرشتاب امروز جامعهای کنش موثر را ندارد یعنی یک اختلالی در جریان یادگیری ایجاد شده است و برای همین مهمترین ماموریت آموزش و پرورش این است این فرآیند را تقویت کند.
او ادامه داد: بچههای ما باید نقشهای متنوعی را ایفا کنند و برای ایفای موثر نقشها نیازمند یادگیری هستند. وقتی فرزندان ما در حال یادگیری هستند و ما یاد نمیگیریم این دیوار ایجاد میشود و فاصله میان خانواده و بچهها رخ میدهد و آسیبهازاده میشود. باید پیوند بچهها و خانوادهها را قوی کنیم تا مصونیت از آسیب داشته باشیم. مدرسه کانون یادگیری محل و خانواده است. حاجیمیرزایی گفت: مهمترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان این است که خانواده و دانشآموزان را برای ایفای نقشهای خود در خانه و جامعه آماده کند. در سند تحول بنیادین خانواده همکار آموزش و پرورش نیست و شریک آن است و هر دو مسوولیت داریم. در واقع مسوول تربیت فرزندان خانوادهها هستند و ما کنارشان هستیم.
وی ادامه داد: امروز بسیاری از والدین در مقام راهبری هستند و بازار عرضه و تقاضا در مدرسه شکل میگیرد. ارتباط والدین و مدرسه، ارتباط در حد یک پرسش و پاسخ معمولی نیست. ارتباط دایمی و منظم با مدرسه داشتن از سوی والدین باید رخ بدهد. نسل جدید ما در خانوادههای کوچک رشد میکنند و مجال کمتری ایجاد میکند تا تعاملات اجتماعی آنها عمق بیشتری پیدا کند. برای همین ممکن است وقتی وارد مدرسه میشوند دچار چالش شوند و برای همین پیوند اولیا و مربیان مهم است و همچنین یاد دادن مهارتهای زندگی به بچهها و اولیا. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: موفقیت خودم را در وزارت، در این ارزیابی میکنم که تا چه حد میتوانم این پیوند بین مدرسه و اولیا را محکمتر کنم. وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در این چند روز به دلیل زلزله دو سال گذشته در کرمانشاه و سیلی که اوایل سال در کشور رخ داد، سفرهایی به این مناطق داشتم. آنچه در این سفرها توجهم را جلب کرد این بود که مشارکت موثر خیرین در احداث فضاهای آموزشی را شاهد بودم. حاجیمیرزایی اظهار کرد: ما گفتیم مدرسه خانه دوم است و باید توانمان را به کار بگیریم که محیط مناسب فراگیری باشد اما امکانات و منابع ما در مقابل تجهیز ۱۱۰ هزار مرکز آموزشی محدود است. امروز نمیتوانیم ادعا کنیم که به لحاظ عدالت آموزشی کیفیت یکسانی را در کشور توزیع کردهایم. من پیشنهاد دادم که تمام جاهایی که نیاز به تعمیر و احداثی هست در معرض اطلاع همه مردم قرار بگیرد نه فقط خیرین. این اطلاعات را در اختیار همه بگذاریم تا همه بتوانند در این امر خیر مشارکت کنند. به گفته وی این حرکت وجه تربیتی نیز دارد و مشارکت همگانی در امور عمومی فراهم میکند.