۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور جابهجا میشود
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور جابهجا میشود، گفت: از مرکز ملی فضای مجازی خواستهایم تا این ادعا را از لحاظ فنی، مورد ارزیابی قرار دهند. امیر ناظمی در گفتوگو با مهر در خصوص میزان وضعیت ترافیک داخلی و خارجی اینترنت در کشور به عنوان یکی از شاخصهای شبکه ملی اطلاعات، گفت: «ما ادعا میکنیم ۴۳ درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور مبادله میشود و این رقم در ساعات پیک ترافیک به ۴۷ درصد نیز میرسد. این درحالی است که دوستان در مرکز ملی فضای مجازی میزان ترافیک داخلی اینترنت را ۲۰ درصد عنوان میکنند.» وی با بیان اینکه این بحث کاملا فنی و به راحتی قابل اثبات است، اظهار کرد: «ما از مرکز ملی فضای مجازی خواستهایم که در این زمینه یک گروه ارزیابی فنی بگذارند تا میزان ترافیک داخلی اینترنت نسبت به ترافیک خارجی را بسنجند. افزایش ترافیک داخلی اینترنت از جمله اهدافی است که در تحقق شبکه ملی اطلاعات دنبال میشود، از نظر ما ترافیک اینترنت داخلی بیش از ۴۰ درصد و ترافیکی که به خارج از کشور هدایت میشود، کمتر از ۶۰ درصد است. اما مرکز ملی فضای مجازی این نسبت را ۲۰ به ۸۰ عنوان میکنند. بر این اساس چندین بار درخواست دادهایم که یک گروه ارزیابی برای سنجش این پارامتر بگذارند. از نظر ما ترافیک داخلی اینترنت شامل کل ترافیک مصرفی کاربر است که مجموع تمامی سرویسها، اپلیکیشنها و استفاده مستقیم از اینترنت که در داخل کشور جابهجا میشود را شامل میشود.»
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سوال که با وجود ادعای ترافیک داخلی بالای ۴۰ درصد، صورتحساب کاربر، این موضوع را نشان نمیدهد، افزود: «یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که به دلیل تغییر مدل فروش اینترنت از حجمفروشی به پهنای باند فروشی، امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی برای کاربران ADSL به راحتی ممکن است و اپراتورهای FCP نیز ملزم به ارایه جدول میزان مصرف کاربران هستند. اما این موضوع در اینترنت موبایل هنوز به صورت کامل اتفاق نیافتاده و کاربران در این حوزه مشکل دارند.» ناظمی با اشاره به تغییر رفتار کاربر نسبت به دانلود محتوا و جایگزینی آن با استفاده از سرویسهای آنلاین و استریم گفت: «زمانی کاربر یاد گرفته بود که ساعت دو شب را به زمان دانلود در اینترنت اختصاص میداد. اما هماکنون و به دلیل تغییر مدل محاسبه اینترنت و حذف حجمفروشی، این عادت تغییر یافته و کاربران بسیاری هماکنون در مواقع مختلف شبانهروز به صورت آنلاین فیلم میبینند و مسابقه فوتبال تماشا میکنند.» وی با اشاره به گسترش سرویسهای داخلی پخش آنلاین محتوا، فیلم و سریال، افزود: «با توسعه این سرویسهای بومی، شاهد هستیم که در مسابقات ملی فوتبال، هر بار پیک مصرف داخلی اینترنت شکسته میشود. برای مثال در آخرین بازی فوتبال ملی، پیک ترافیک داخلی اینترنت نسبت به قبل شکسته شد و کاربران بسیاری به صورت آنلاین، به تماشای فوتبال در شبکه داخلی نشستند.» معاون وزیر ارتباطات این تغییر الگوی مصرف را یکی از دستاوردهای افزایش ترافیک داخلی در شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: «یکی دیگر از مشکلات فعلی، استفاده کاربران از فیلترشکن در زمانی است که از سایتها و سرویسهای داخلی استفاده میکنند. این مساله سبب میشود ترافیک به صورت خارجی محاسبه شود، در حالی که کاربر در حال استفاده از سرویسهای داخلی است. این معضل نیز باید با تغییر رفتار کاربران، رفع شود.»