طرحی نوین یا ایدهای قدیمی
گروه بنگاهها|
اخیراً ایرانسل اعلام کرده است که عزمش را برای دیجیتالیزه شدن جزم کرده است. حال سوال اینجاست که این طرح تا چه حد نوین و ابتکاری است. با ما همراه شوید تا پاسخ این سوال را بیابید.
همزمان با 13 ساله شدن ایرانسل، بیژن عباسی آرند، مدیرعامل این اپراتور اعلام کرد که ایرانسل در حال تبدیل از اپراتور دیتا به یک اپراتور دیجیتال است.
گفتنی است، مراسم سیزدهمین سالگرد آغاز به کار اپراتور ایرانسل در تاریخ 29 مهر ماه برگزار شد. در این مراسم خبرنگاران و نمایندگان و مدیران رسانهها حضور داشتند.
اقدامات ایرانسل در زمینه دیجیتالیزه شدن
عباسی آرند در مراسم سیزدهمین سالگرد آغاز به کار ایرانسل در مهر ماه امسال در خصوص سرمایهگذاری و کارآفرینی ایرانسل سخن گفت. وی به اقدامات این اپراتور در جهت رفع مشکل اشتغال و مهیا کردن بستر و زیرساختهای مورد نیاز برای ظهور ایدههای کارآفرینی اشاره کرد.
همچنین مدیرعامل اپراتور مورد بحث گفت: ایرانسل به رشد شرکتهای دانش بنیان کمک کرده و سعی داشته توسعه کسب و کارهای دیجیتال را در اولویت خود قرار دهد. گفتنی است، به گفته عباسی آرند، در این راستا ایرانسل به حمایت از نخبگان پرداخته است.
ایرانسل در راستای دیجیتالیزه شدن با مجموعه اسنپ، برنامه کاربردی چارخونه، برنامه کاربردی دانا، پیامرسان گپ، برنامه کاربردی روبیکا و ایرانیان تاورز را در دستور کارش قرار داده است.
برنامههای آتی ایرانسل برای دیجیتالیزه شدن
عباسی آرند به طرحهای زیر به عنوان برنامههای آتی ایرانسل اشاره کرده است: حمایت و عضویت در صندوقهای جسورانه و شتابدهندههای استارتاپی، حمایت و سرمایهگذاری بر تولیدات داخلی با راهکار تحقیق و توسعه، حمایت از شرکتهای داخلی با سرمایهگذاری، انتقال و بومیسازی دانش و فناوری و حمایت و سرمایهگذاری در پروژههای ملی و زیرساختی مخابراتی کشور. مدیرعامل ایرانسل همچنین اشاره کرده که این اپراتور برنامههای متنوعی را در زمینه دیجیتالیزه شدن در نظر دارد.
در مهر ماه 97 از برنامه راهبردی ۵ ساله همراه اول رونمایی شد در این مراسم افرادی همچون محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، مهدی اخوان بهابادی رییس هیاتمدیره همراه اول و جمعی از مدیران ارشد این شرکت حضور داشتند. گفتنی است، رونمایی از برنامه راهبردی همراه اول همزمان با روز اول نمایشگاه تلکام برگزار شد.
جالب است بدانید که «تحقق رویای دیجیتال» بهعنوان ماموریت برنامه راهبردی همراه اول اعلام شده است.
برنامه راهبردی همراه اول در تلاش است تا به عنوان یکی از رهبران بازار ICT منطقه به ارایه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال بپردازد.
گفتنی است، همراه اول در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ 98 نیز با با شعار «تحقق رویای دیجیتال» حضور یافت.
دیجیتالیزه شدن همراه اول
و تقدیر وزیر ارتباطات از این اپراتور
محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از برنامه راهبردی 5 ساله همراه اول تصریح کرد: شواهد جوانی در همراه اول مشخص است. مسیر حرکتی اقتصاد دیجیتال و ساخت ایران دیجیتال نیاز به نیروی جوان دارد. مدیرعامل جوان، رییس هیاتمدیره جوان، هیاتمدیره جوان و تیم جوان همراه اول پرقدرت پای کار آمدهاند و در سال گذشته توانستهاند نقش مهمی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشند.
جهرمی به تنظیم برنامه 5 ساله همراه اول با عنایت به توسعه ایران دیجیتال اشاره و از این بابت از این اپراتور تشکر کرد.
گفتنی است، همراه اول اتصال مدارس کشور به شبکه پرسرعت پهن باند را تا پایان سال جاری جزو ماموریتهایش قرار داده است. این طرح با همراهی دولت پیگیری خواهد شد. بحث هوشمندسازی مصرف انرژی و فعالیت در حوزه کشاورزی هوشمند نیز جزو پروژههایی است که همراه اول در آنها فعال خواهد شد.
دیجیتالیزه شدن ایرانسل
طرحی جدید یا قدیمی
با توجه به تمامی آنچه در بالا گفتیم میتوان این طور نتیجه گرفت که همراه اول در زمینه دیجیتالیزه شدن پیشرو است و طرح ایرانسل در این زمینه نوین و ابتکاری نیست. بهطور کلی نگاهی به عملکرد همراه اول در زمینه حرکت به سمت دنیای دیجیتال نشان میدهد که اپراتور مورد بحث در این زمینه حضور فراگیری داشته است. در همین راستا میتوان به حضور فعال همراه اول در نمایشگاههای ملی رسانههای دیجیتال کشور اشاره کرد. با توجه به اقدامات همراه اول در زمینه دیجیتالیزه شدن طی سالهای گذشته میتوان این طور برداشت کرد که طرح ایرانسل برای حرکت به سمت دیجیتالیزه شدن چندان جذاب و نو نیست.
البته باید منتظر شد و دید که ایرانسل در عمل چگونه در عرصه دیجیتالیزه شدن عمل میکند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این اپراتور میتواند چالشی جدی برای همراه اول ایجاد کند یا اینکه همراه اول همچنان در این عرصه پیشتاز خواهد بود.
در پایان میتوان گفت که دیجیتالیزه شدن یکی از عرصههایی است که امروز اپراتورها در آن وارد شدهاند و به سوی یک رقابت جدی پیش میروند. البته شواهد نشان میدهد که همراه اول طی سالهای اخیر به این حوزه ورود کرده است. اما اپراتور دوم یعنی ایرانسل بهتازگی در این زمینه وارد شده و رقیب تازه واردی برای همراه اول محسوب میشود.
به هر حال، شواهد نشان میدهد که همراه اول همچنان پیشتاز است.
ایرانسل نیز به عنوان اپراتور دوم ایران متوجه شده که باید در زمینه دیجیتالیزه شدن گام بردارد. اما این طرح قبلاً توسط همراه اول مطرح شده و این اپراتور گامهای عملی در این راستا برداشته است.
باید منتظر بمانیم و ببینیم که رقابت اپراتورهای کشور در زمینه دیجیتالیزه شدن به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.