ضرورت تشکیل اتاق مشترک ایران و تاجیکستان

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۹۳

در آستانه اجرای نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، که از 30 آذر تا 5 دی ماه امسال جاری در شهر دوشنبه برپا می‌شود، همایش توسعه روابط تجاری ایران و تاجیکستان در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شاتا، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان در این همایش اظهار کرد: این نمایشگاه که توسط شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد اجرایی شده است، پنجمین نمایشگاهی است که توسط استان در این کشور برگزار خواهد شد. علی غفوری مقدم با اشاره به اینکه با تلاش‌های وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط مراودات تجاری با تاجیکستان رو به بهبود نهاده است، گفت:  سیاست دولت، توسعه صادرات غیر نفتی به ویژه در کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه و کشورهایی که قرابت‌های مختلفی با ما دارند است و با توجه به اینکه کشور تاجیکستان دارای همه این ویژگی‌ها است باید از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم. او با بیان اینکه عضویت ما در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل 5 کشور بزرگ می‌شود و بیش از 860 قلم کالا را دربر می‌گیرد، اتفاق بزرگی است که در حوزه صادرات کشورمان افتاده است، افزود: نحوه حضور ما در این فرایند، بسیار مهم است و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت های‌مان، وضعیت صادرات را بهبود بخشیم. غفوری مقدم تاکید کرد: کشور تاجیکستان در حوزه‌های صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، شوینده‌ها، کشاورزی، دامداری و مرغداری، به واردات نیاز دارد و با توجه به داشتن توانایی، تکنولوژی و امکان صادرات این محصولات باید از فرصت استفاده کنیم. او افزود: در کنار فعالیت‌های نمایشگاهی، باید ایجاد مرکز تجاری دایمی ایران در تاجیکستان و ایجاد نمایندگی‌هایی برای برندهای قوی و معتبرمان در تاجیکستان را در اولویت قرار دهیم که در هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت با مشارکت بخش خصوصی این آمادگی را داریم. در این همایش، محمدعلی امیرفخریان، رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان نیز اظهار کرد: صادرات کشور تاجیکستان به کشورهای مختلف در سال 2018 بیش از یک میلیارد دلار و واردات آن از سایر کشورها 3 میلیارد دلار بوده است و عمده‌ترین کشورهای شریک صادراتی‌اش شامل ترکیه، چین، روسیه، سوییس، ایران و الجزایر و عمده‌ترین شرکای وارداتی‌اش شامل روسیه، قزاقستان، چین و ایران است. او افزود: عمده کالاهای صادراتی این کشور شامل دام زنده، ماهی، آلومینیوم، انرژی برق، پنبه، میوه، روغن‌های گیاهی و نساجی و عمده کالاهای وارداتی آن نیز شامل مواد پتروشیمی، اکسیدآهن، ماشین‌آلات و تجهیزات مواد غذایی و غلات بوده است.