پاسخ به شایعات ناسالم بودن برخی مواد غذایی
از چند روز گذشته لیستی از مواد غذایی از جمله فرآوردههای غذایی بر پایه ذرت در فضای مجازی منتشر میشود که ادعا شده این فرآوردهها ناسالم هستند. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت این خبرها را جنگ روانی برنامهریزی شده جهت تشویش اذهان و افکار عمومی خواند. کیانوش جهانپور به شایعات فضای مجازی درباره ناسالم بودن برخی مواد غذایی و به ویژه فضاسازیهای اخیر مبنی بر ذرتهای آلوده و مرگ و میر ناشی از آن پاسخ داد و گفت: جنگ روانی؛ استفاده برنامهریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشکاری همچون رادیو و تلویزیونهای ماهوارهای و عوامل پنهانی مانند شایعه به ویژه در فضای مجازی و به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بیاعتبار کردن انگیزهها و کاستن از اقتدار ملی و تزریق روحیه یأس و ناامیدی است. او تاکید کرد: این روند در یک دهه اخیر با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و شبکههای اجتماعی مجازی و پدیده شهروند خبرنگاری آن هم طیف وسیعی از افراد با هویت نامعلوم در فضای مجازی، شدت بیشتری یافته است و البته در خوشبینانهترین حالت هم دخالت سرویسهای اطلاعاتی بیگانه و همپالگیهای آنان را نمیتوان نادیده گرفت. جهانپور به ایسنا گفت: طبیعتا با توجه به دغدغههای عمومی در مورد سلامت، یکی از حوزههای اصلی محل مانور این جریانات، حوزه سلامت است و ایجاد تشویش اذهان و افکار عمومی در زمینه سلامت افراد میتواند موجب افزایش اضطراب اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شود. شایعات مکرری در مورد ناسالم بودن فرآوردههای غذایی یا ایجاد نگرانیهای کاذب در خصوص سلامت عمومی و ... در سالهای اخیر افزایش چشمگیری یافته و مقابله با آن هم از یکسو اقدامات امنیتی و انتظامی است و از سوی دیگر ارتقای سواد رسانهای و سواد سلامت جوامع. او افزود: حداقل در ۴۰ سال اخیر رقبا یا دشمنان ملت ما ناکارآمدی ابزار جنگ فیزیکی علیه ایرانیان را دریافتهاند، لذا ابزار جنگ روانی به عنوان زمینهساز و تسهیلگر در سالهای اخیر محوریت یافته است. یکی از اصول اساسی جنگ روانی هم متاسفانه جهل مخاطب است؛ زیرا مخاطبی که اطلاع کافی ندارد، به دنبال یافتن حقیقت و واقعیت نمیرود یا اگر به حقیقت و واقعیت هم برخورد کند، قابلیت افتراق آن از شایعه و اکاذیب را ندارد و آنچه پیشزمینه ذهنی عارض شده از اقدامات جنگ روانی است را ممکن است بپذیرد. وی مهمترین جنبه جنگ روانی را شکلدادن به باورها و نگرشهای ملتها خواند و گفت: حال این جنگ روانی ممکن است حتی از طریق رسانههای رسمی نادانسته و ناآگاهانه و به صورت شعاری نمود پیدا کند. بدون تعارف میگویم و قصد متهم کردن کسی را هم بهطور کلی ندارم ولی اصرار بر کلیدواژههای عام مثل سونامی سرطان، سونامی ایدز، آلودگی مواد غذایی و ... چه بخواهیم و چه نخواهیم از این جنس است.