بزرگنمایی درآمدهای مالیاتی و نفتی در بودجه 99
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در خصوص درآمدهای مالیاتی و نفتی بزرگنمایی شده است.
علیاصغر یوسفنژاد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه « لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ یکشنبه هفته آینده ۱۷ آذرماه توسط رییسجمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود»، گفت: قرار بر این بود که این بودجه با اصلاحات ساختاری و بدون اتکا به نفت نوشته شود، اما آنطور که از شواهد پیداست و آمار و ارقام غیررسمی که ما میشنویم حاکی از این است که بودجه بدون این دو آیتم تقدیم مجلس میشود و بعضی از آمار و ارقام مثل درآمد مالیاتی و درآمد نفتی نیز بزرگنمایی شده است.
وی یادآور شد: ظاهرا درآمد مالیاتی در بودجه آینده ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال جاری رشد ۳۰ درصدی نشان میدهد این در حالی است که ما تحریم و رکود تورمی را داریم و گردش پولی قابل ملاحظهای در تولید نداریم بنابراین به نظر میرسد این رقم غیرواقعی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مساله دیگر درآمد گمرکی است که آن هم عدد بزرگی در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در مقایسه با درآمد سال جاری که ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده رشد ۱۴۰ درصدی را نشان میدهد که این عدد هم غیرواقعی است و با توجه به تحریمها و امور گمرکی که باید در واردات و صادرات داشته باشیم عجیب به نظر میرسد و تحققش بسیار سخت است.
وی همچنین اضافه کرد: در بودجه سال آینده برای نفت هم آمار و ارقامی پیشبینی کردهاند که تحقق آن با شرایط تحریم و عملکرد سال ۱۳۹۸ سخت به نظر میرسد. در شرایطی که صادرات نفت محدود است قرار بود درآمد نفتی از بودجه حذف شود ولی این اتفاق نیفتاده و ظاهرا قیمت هر بشکه نفت در لایحه نیز ۵۰ دلار دیده شده است و مجموع درآمد نفتی حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است که این بدان معناست که ما باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ بشکه در روز صادرات داشته باشیم که باید ببینیم که آیا شدنی است یا خیر.
این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «با توجه به عملکرد سال جاری و سال گذشته دولت برای تعادل هزینه و درآمدها در درآمدها بزرگنمایی کرده»، اظهار کرد: این بزرگنمایی مخصوصا در مالیات و نفت اتفاق افتاده است آنچه ما انتظار داشتیم این بود که دولت هزینههای جاری و عمومی را کاهش دهد و هزینههای غیرضروری را حذف کند زیرا خیلی از هزینهها را میتوان با صرفهجویی کاهش داد خصوصا در منابع عمومی.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مکلف بود از سال اول نسبت به اصلاح ساختار و تنظیم بودجه براساس واقعیت و تقدیم لایحه بر مبنای واقعبینی اقدام کند ولی ظاهرا اتفاق خاصی نیفتاده است و بودجه سال جاری هم نشاندهنده واقعیتهای موجود نیست. ما همچنین یارانههای آشکار ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که ۱۸۶ هزار میلیارد تومان آن نقدی و غیرنقدی است در بودجه داریم ولی یارانه باید هدفمند بر پایه اسناد، مدارک و مستندات و براساس یکسری اهداف پرداخت شود وگرنه به پولپاشی و انتقال از یک بخش به بخش دیگر تبدیل میشود.
یوسفنژاد همچنین گفت: در بودجه سال آینده دلار دو نرخی دیده شده که یکی ارز نیمایی برای کالاهای اساسی و دیگری ارز آزاد است. یکی از چالشها در بودجه همین دلار ۴۲۰۰ تومانی است که در طول سال ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع را مصرف میکند و ۲.۵ برابر آزاد کردن ارز بنزین در ارز نیمایی هزینه میشود در حالی که تاثیر زیادی در قیمتها ندارد.
این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه «لوایح بودجه باید براساس سیاستهای بالادستی و قوانین مادر مثل قوانین توسعه پنج ساله تنظیم شود»، اظهار کرد: باید پس از تقدیم لایحه بودجه ببینیم واقعیتها در این لایحه به چه شکل دیده شده و نهایتا مجلس شورای اسلامی تصمیم درستی در این باره بگیرد.