۱۴دستگاه مسوول آلودگی هوای پایتخت
شهردار تهران، در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه تهران، به ارایه گزارشی از عملکرد و اقدامات مدیریت شهری پرداخت.
به گزارش مهر، پیروز حناچی، در سخنرانی پیش از خطبههای نمازجمعه تهران، گفت: شهرداری تهران تنها یکی از دستگاههای مسوول در زمینه کاهش آلودگی هوا است. ما میتوانیم در چهارسال کاری کنیم که ذرات آلاینده ۵۵ درصد و گازهای آلاینده ۴۵درصد کاهش یابد. این کار میسر نیست مگر با همکاری همه مردم و مسوولان کشور و توسعه حملونقل عمومی اتفاق میافتد.
وی افزود: در روز جهانی معلولان ۴ دستگاه آسانسور در ۴ ایستگاه مترو نصب شد و تا پایان سال ۴۰ دستگاه دیگر نیز نصب خواهد شد تا معلولان راحتتر بتوانند از مترو استفاده کنند.
حناچی ادامه داد: برف پیشرس را در آبان تجربه کردیم. روز شنبه ۱۵ آبان به رغم آمادگی که در سایر مناطق وجود داشت در مناطق ۱، ۲ و ۳ دچار مشکل شدیم. امکان استفاده از خودروهای مکانیزه نبود و تلاش شد این معضل حل شود.
وی گفت: مترو تهران برای جابهجایی ۷ میلیون مسافر در روز برنامهریزی شده است. این رقم در حال حاضر ۲ میلیوننفر در روز است. برای اینکه به رقم مورد نظر برسیم به ۲۰۰۰ واگن قطار نیازمندیم که در شهرداری پیگیر آن هستیم.
شهردار تهران افزود: بهطور متوسط تا آخر سال هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح میکنیم. همزمان با افتتاح ایستگاه مولوی در آذر امسال، ۸ واگن قطار به شبکه مترو اضافه خواهد شد. هر رام قطار حدود ۷ میلیون یورو هزینه دارد.
وی گفت: تلاش میکنیم واگنسازی را بومی کنیم. الان حدود ۳۰ درصد واگنهای تهران سهم تولید داخل است. تلاش میکنیم که این سهم افزایش پیدا کند. حناچی ادامه داد: برای اولینبار سرفاصله قطارها در خطوط ۱، ۲، ۴ به ۳.۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است. در خط ۳ نیز به ۷ دقیقه کاهش پیدا کرده است و در خط ۶ نیز تا یک ماه آینده از ۱۵ به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.
شهردار تهران گفت: ١۴ دستگاه هستند که در موضوع آلودگی هوا نقش دارند و فقط شهرداری تهران در این مورد مسوولیت ندارد. بخش عمده آلودگی هوا بهواسطه مصرف گسترده سوختهای فسیلی به وجود آمده و به دلیل تعداد زیاد خودروهای تکسرنشین؛ موتورسیکلتهای کاربراتوری تا ١٠ درصد در آلودگی هوا تاثیر دارند و خودروهای دیزلی سنگین نیز سهم زیادی در توزیع ذرات معلق دارند.
وی گفت: تلاش زیادی در شهرداری تهران صورت گرفته و آمارها نشان میدهد که در ٣ ماه تابستان امسال سرعت متوسط خودروها در محدوده طرح ترافیک ٧ درصد کاهش و میزان استفاده از مترو تا ۸.۵ درصد افزایش یافته است.
حناچی افزود: یکی دیگر از آلایندههای مهم در شهر اتوبوسها هستند که بهخاطر نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان آن را نوسازی کنیم، با این وجود تلاش کردهایم تا آلایندگی آن را با استفاده از فیلتر جاذب دوده کاهش دهیم؛ این فیلترها تابهحال روی ۵٠ دستگاه نصب شدهاند و نشان دادهاند که تا ٩٠ درصد در کاهش آلایندگی نقش ایفا میکنند. وی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از راههای کمهزینه و پربازده برای کاهش آلودگی هوا، ایجاد مسیرهای دوچرخه برای راههای کوتاه است. در آینده نزدیک شاهد توسعه مسیرهای بیشتر برای دوچرخه خواهیم بود و ازطرف دیگر در حال حاضر میتوان در ساعات غیرپیک دوچرخه را نیز به مترو برد تا مسیرهای بلندتری با دوچرخه طی شود.
انتقاد از رفتار دوگانه مسوولان شهرداری
در تحولی دیگر، حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: متولی امر آلودگی هوا تنها مدیریت شهری نیست و دستگاههای متعددی در این حوزه مسوولت دارند. در شهر تهران نیز در کنار مدیریت شهری، سازمانها و نهادهای دیگری هم باید مورد سوال و خطاب قرار گیرند، اما متاسفانه ما در مدیریت شهری تهران چه در دوره مدیریت شهری پیشین و چه در دوره فعلی به گونهای در مورد این موضوع صحبت کردیم که جامعه تصور میکند، تمام مسائل این حوزه را باید از مدیریت شهری انتظار داشته باشد.
نظری در گفتوگو با ایلنا، ادامه داد: اصلیترین وجه نمایش و بروز این پیام به جامعه و ایجاد انتظار سال گذشته بود که مکررا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رسانهها و فضاهای مختلف مطرح میکرد، علت اینکه امسال هوا بهتر است، اجرای طرح ترافیک ما است.
نظری با بیان اینکه این شیوه سخن گفتن مسوولان در شهروندان انتظاراتی را به وجود میآورد، تصریح کرد: بیان مطالب بدین طریق این انتظار را در شهروندان به وجود آورد که تمام مساله آلودگی هوای شهر تهران را از مدیریت شهری انتظار داشته باشند، اما اصلا درست نیست زمانی که هوا به واسطه نزولات آسمانی و تغییرات جوی آلایندگی کمتری دارد، بهتر شدن هوا را به خودمان منتسب کنیم و زمانی که بارشها کاهش مییابد و باد نیز کمتر میوزد و هوا آلودهتر میشود از خودمان سلب مسوولیت کنیم و بگوییم دستگاههای دیگری نیز مسوول هستند. عضو شورای شهر تهران افزود: مردم این رفتار دوگانه را به خوبی میفهمند.
مدیریت شهری فعلی مقصر نیست
نظری ادامه داد: نباید همه تقصیر وضع موجود آلودگی هوا را بر گردن مدیریت شهری فعلی انداخت، در دوره گذشته مدیریت شهری به حدی مجوز ناروا برای ساخت وساز صادر شد و مبادی ورودی هوا به تهران بسته شد که اکنون شاهد هستیم، هوا آنگونه که باید در شهر تهران گردش ندارد. در کنار آن در دوره قبلی مدیریت شهری که منابع مالی فراوانی وجود داشت و امکان توسعه خطوط حملونقل ریلی و ناوگان اتوبوسرانی فراهم بود، ترجیح دادند چندهزار میلیارد تومان برای پل صدر هزینه کنند که هیچ تاثیری نه در ترافیک و نه در بهبود وضع آلودگی هوا داشت، اما حاضر نشدند، اقدامات بهتری را برای شهر انجام دهند که به بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش آلودگی هوا منجر شود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در کنار اینها دولت نیز به وظایف خود به خوبی عمل نکرد و سهم خود برای توسعه حمل و نقل عمومی را نپرداخته و نتوانستیم شرایط بهتری را رقم بزنیم. ما تنها متولی نیستیم، اما باید با مردم رو راست باشیم و وقتی هوا بهتر میشود، اذعان نکنیم که ما تنها عامل بهبود هوا بودهایم.