حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیاز به استراتژی مشخص دارد

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۱۷
حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیاز به استراتژی مشخص دارد

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در نمایشگاه باکوتل گفت: «حضور در باکوتل اتفاق خوبی را برای ما رقم زد، اما نکته مهم این است که تعداد معدودی از شرکت‌ها با آمادگی در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند و استراتژی درستی برای این مساله ندارند. شرکت‌هایی که با آمادگی و شناخت بازار وارد نمایشگاه شدند در این مدت به دستاوردهای خوبی رسیدند که مورد توجه طرف آذربایجانی نیز قرار گرفت.»

سروش قاضی‌نوری به ایرنا گفت: «مذاکرات ما با جمهوری آذربایجان در محورهای گوناگونی مانند پست مالی، فرکانس و... آغاز شد. اما در سازمان فناوری اطلاعات ایران در دو محور مشغول مذاکره بودیم. یکی بحث همکاری در حوزه امنیت سایبری و محوری و همکاری‌های استارت‌آپی بود و قرار بر این شد مسیر دسترسی شرکت‌های ایرانی به بازار جهانی تسهیل شود.» وی ادامه داد: «ابتدای مذاکرات برداشت طرف آذربایجانی این بود که صرفا آنها می‌توانند به ما سرویس بدهند و از آن جایی که ایران تحریم است، نمی‌تواند همکاری متقابل داشته باشد. دیدشان این بود که قرار است به ما کمک کنند اما در طول مذاکره متوجه شدند طرف ایرانی چیزهای بیشتری برای ارایه دارد و به این شکل بود که به توافق خوبی رسیدیم و مشخص شد ما می‌توانیم کمک خوبی در زمینه توسعه اکوسیستم استارت‌آپی این کشور داشته باشیم.»

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: «ثبت شرکت‌های ایرانی در فضای جمهوری آذربایجان، استفاده از مرکز نوآوری این کشور، پذیرش شرکت‌های ایرانی در پارک علم و فناوری و استفاده از معافیت‌های مالی که در این کشور وجود دارد، محورهای اصلی مذاکرات ما با طرف آذربایجانی بود. شرکت‌های ما برای حضور در بازارهای جهانی به یکسری دسترسی‌ها نیاز دارند که این ظرفیت در کشور آذربایجان نه‌تنها برای ایران بلکه برای کشورهایی مانند روسیه، اکراین و ترکیه وجود دارد.» قاضی نوری با بیان اینکه تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی به کشورهای خارجی یک شمشیر دو لبه است و ممکن است بگویند شما به رفتن شرکت‌های ایرانی از کشور کمک می‌کنید، تصریح کرد: «به همین دلیل ساماندهی آنها به دقت فراوانی نیاز داشت. ما بیش از هر چیزی به منفعت کشور و استارت‌آپ‌های فعال در اکوسیستم

فکر کردیم.  در ادامه مذاکرات، مسیر را برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که حضور در چنین فضایی برای آنها مزیت‌هایی دارد و می‌توانند از این طریق بازارهای جهانی‌شان را توسعه بدهند برای حضور در این کشور تسهیل کردیم. با این نگرانی‌ها کار را شروع کردیم و آن را از حوزه آی‌تی جلوتر بردیم و با صندوق‌های نوآوری شکوفایی نیز در خصوص کشورهای فعال در حوزه‌های غیر از آی‌تی نیز به توافق رسیدیم. الان همکاری طرف آذربایجانی با صندوق نوآوری شکوفایی نیز شکل گرفته است.»

 وی خاطرنشان کرد: «در اجلاس چهارجانبه‌ای که مردادماه در وزارت ارتباطات برگزار شد، به معرفی استارت‌آپ‌های فعال پرداختیم و الان حدود ۴۰ شرکت وارد این فرآیند شدند. طرف آذربایجانی در این حوزه منعطف عمل کرده است. شرکت‌ها هم می‌توانند با ثبت در آذربایجان فعالیت کنند، هم با همان شرکتی که در ایران به ثبت رسانده‌اند.»

او در خصوص اینکه نمایشگاه باکوتل امسال را چطور دیده است؟ گفت: «غیر از پاویون ایران که ۱۴ مجموعه استارت‌آپی در آن حاضر بودند، سه شرکتی که قبلا آمده‌اند و شعبه آذربایجانی ایجاد کردند با هویت آذری شرکت کردند. آن شرکت‌ها دستاوردهایی داشتند اما نکته مهم این است که شرکت‌های ما هنوز با آمادگی در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند و استراتژی درستی برای این مساله ندارند. برخی‌ها صرفا شرکت می‌کنند که در سابقه‌شان داشته باشند.

شرکت‌هایی که با آمادگی و شناخت بازار وارد نمایشگاه شدند دستاوردهای خوبی داشتند. طرف آذربایجانی نیز بسیار ابراز علاقه کرد. همکاری خوبی شکل گرفته و ما نیز باید آن را دنبال کنیم تا دستاوردهای خوبی داشته باشیم. از نظر من جای برخی شرکت‌های بزرگ هم در چنین نمایشگاه‌هایی خالی است.  شرکت‌های فعال در حوزه‌های گردشگری پزشکی، گردشگری، خدمات و... می‌توانند در این فضا فعالیت‌های خوبی را انجام دهند.»