سوپرمارکت مالی، دروازه ورود به بازارسرمایه
سوپرمارکت مالی ابزاری برای تسهیل شرایط ورود افراد به بازارهای مالی و رفع دغدغههای آنها در این مسیر پر پیچ و خم است و با توجه به رایج بودن موضوع سرمایهگذاری مبتنی بر هدف در کشورهای توسعه یافته، سرمایهگذاران میتوانند با بهرهگیری از این پیشخوان بدون دغدغه وارد حوزه سرمایهگذاری از جمله بورس شوند.
به گزارش سنا، محمودرضا خواجه نصیری در مراسم افتتاح اولین سوپر مارکت مالی ایران در اصفهان با اشاره به حضور مستقیم افراد متخصص برای سرمایهگذاری در بازار سرمایه گفت: تصمیمسازی در فضای سرمایهگذاری در بورس، مسالهای است که ارتباط مستقیمی با دانش افراد دارد و با توجه به سطوح مختلف آشنایی با سرمایهگذاری، هر یک از این سطوح بر اساس اقتضائات خود، یک نوع عملکرد پیش رو دارند. وی افزود: برخی از علاقهمندان زمانی که تصمیم به سرمایهگذاری میگیرند با پرسشهای متعددی روبرو میشوند و سوالاتی مانند اینکه «ما نمیدانیم از کجا و چگونه اقدام به سرمایهگذاری کنیم» یا «به دنبال این هستیم که از تمامی فرصتهای سرمایهگذاری از جمله سرمایهگذاری در بازار سرمایه، بازارهای مالی و اقتصادی، بازار ارز، طلا و سکه یا فرصتهای سرمایهگذاری روی ابزارهای نوین مالی یا مبتنی بر کالا به صورت یک جا بهره مند شویم » مطرح میکنند.
به گفته خواجه نصیری، این گروه از افراد نیازمند به پیشخوانی هستند تا با مراجعه به آن، مسیرهای مختلف سرمایهگذاری خود را پس از اخذ تصمیم برای سرمایهگذاری دنبال کنند.
محمود رضا خواجه نصیری با بیان اینکه ایده سوپر مارکت مالی به عنوان یک ترند جهانی در حرکت است گفت: ارایه خدمات در سوپرمارکت مالی، در واقع ارایه خدمات مالی اعتباری با پشتوانه بازار سرمایه است؛ به این ترتیب که این پیشخوان میتواند اقدامی در جهت رفع نیاز افراد علاقهمند به حضور در بازار سرمایه باشد که از دانش مالی کمتری برخوردارند.
به گفته خواجه نصیری، سوپرمارکتهای مالی در کشورهای توسعه یافته ارایهدهنده مجموعهای از خدمات مالی و سرمایهگذاری هستند که افراد مختلف میتوانند به صورت آنلاین یا آفلاین از این خدمات بهره بگیرند.
عضو هیاتمدیره سازمان بورس نکته ممتاز سوپرمارکت مالی را ارایه یکجای کلیه خدمات مالی برشمرد و گفت: در این پیشخوان افراد به جای آنکه برای دریافت این خدمات به صورت منفک از چندین و چند شرکت اقدام کنند میتوانند با صرفه جویی در وقت و کاهش بروکراسی اداری از تنوع خدمات مالی و همچنین تخفیفات مطلوب بهره مند شوند. به اعتقاد خواجه نصیری، هدف اصلی از تشکیل سوپرمارکت مالی ارایه سبدی کامل از محصولات و خدمات سرمایهگذاری به مشتریان است تا افراد به صورت حرفهای مشکلات مالی خود را برطرف و برنامه مالی خود را برای آیندهای امن تنظیم کنند. نایبرییس بورس تهران با اشاره به رایج بودن موضوع سرمایهگذاری مبتنی بر هدف در کشورهای توسعه یافته گفت: در این روش سرمایهگذاران بر مبنای اهداف تعریف شده خود وارد حوزه سرمایهگذاری میشوند و این مهم مستلزم آن است که بتوانیم یکجا از همه ابزارهای سرمایهگذاری بهره مند باشیم .
وی خاطرنشان کرد: ارایه خدمات بازار سرمایه به صورت مدیریت دارایی اختصاصی یا در قالب صندوقهای سرمایهگذاری، مشاوره مالی و سرمایهگذاری و مدیریت ریسک و تامین مالی برای اشخاص حقوقی و خدمات کارگزاری و همچنین مشاوره و صدور انواع بیمه نامه و خدمات مالی عمومی و مشاوره به صورت مشاوره مالیاتی و حقوقی، و آموزش از دیگر خدمات سوپر مارکتهای مالی است.