اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۲۴۱

گران شدن کالاها  بعد از عید صحت ندارد

خبرگزاری تسنیم|رییس اتاق اصناف تهران تشکیل میادین میوه‌ و‌ تر بار را در استان‌ها لازم و به نفع مردم دانست و گفت: افزایش قیمت‌ها بعد از عید شایعه است، زیرا مردم قدرت خرید ندارند.

قاسم نوده‌فراهانی در مورد شایعات گرانی برخی کالا‌ها پس از عید نوروز اظهار داشت: اینها شایعاتی است که وجود دارد ولی قرار نیست گرانی رخ دهد زیرا مردم قدرت خرید نداشته و ندارند، در شرایط قعلی نیز فروشندگان به دنبال مشتری بوده و حتی حاضرند با قیمت کمتر نیز کالا را بفروشند.

وی با بیان اینکه شرایط به نحوی است که فروشندگان به دنبال مشتری هستند، گفت: هیچ کاسبی دوست ندارد کالایش روی دستش بماند، زیرا این به منزله کاهش سود است، بنابراین زمانی گرانی رخ می‌دهد که قدرت خرید وجود داشته باشد.رییس اتاق اصناف تهران در خصوص پویش درج قیمت روی کالا خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که این کار قانون بوده و باید رعایت شود، از زمان شروع پویش نیز این موضوع پیگیری و تأکید شده که باید در هر نقطه‌ای از کشور که صنفی مشغول فعالیت است، اقدام به درج قیمت روی کالا و ارایه فاکتور کند، البته محصولات کارخانه‌ای که قیمت‌ها بر روی آنها حک شده ولی در خصوص سایر کالاها باید این اقدام انجام شود.

نوده‌فراهانی با تأکید بر اینکه همه صنوف سود مشخصی داشته و خرید‌شان بر مبنای فاکتور است، تصریح کرد: بر همین اساس سود مشخص شده‌ای برای صنوف وجود دارد که اگر این رقم بیش از رقم مشخص شده قطعا برخورد خواهد شد و نتیجه آن نیز پرونده‌هایی است که در تعزیرات وجود دارد.

وی در خصوص کاهش یا افزایش تخلف عدم درج قیمت کالا، پس از شروع این پویش گفت: به دلیل اینکه مدتی کمی از شروع این پویش می‌گذرد نمی‌توان آمار دقیقی ارایه کرد و نیازمند گذشت زمان بیشتری هستیم.

رییس اتاق اصناف تهران همچنین درباره راه‌اندازی میادین میوه و تربار در استان‌ها نیز اظهار داشت: نکنه مهم در این خصوص نفع مردم و کمک به آنها است، همان‌طور که در تهران میادین میوه و تر‌بار اقدام به فروش محصولات مختلف می‌کنند و علاوه بر اینکه شاید قیمت‌ها اندکی ارزان‌تر باشد، مردم می‌توانند مطمئن باشند که قیمت‌ها با نرخ مصوب توزیع و ارایه می‌شود.وی ادامه داد: شاید نتوان در شهرستان‌های کوچک این میادین را راه‌اندازی کرد، ولی در استان‌ها این کار قابلیت اجرایی شدن داشته و همان‌طور که در تهران تأثیر آن را می‌توان در فروش میوه و صیفی‌جات می‌بینیم، قطعا در استان‌ها نیز این کار لازم بوده و به نفع مردم خواهد بود.

مصرف لبنیات، یک‌سوم میزان استاندارد است

خبرگزاری ایلنا|مشاور انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: در کشور ما همیشه به جای هزینه برای پیشگیری به دنبال ساخت بیمارستان‌های بیشتر و افزودن تعداد تخت‌های بیمارستانی هستیم، به عبارت دیگر سیستم کشور ما سیستم بیمارمحور است. حسین چمنی با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات در حفظ سلامت دستگاه گوارش و اسکلت افراد جامعه، اظهار کرد: سرانه مناسب مصرف لبنیات برای حفظ سلامت افرد 270 کیلوگرم است در حالی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سرانه مصرف این مواد سودمند در کشور ما یک‌سوم مصرف استاندارد است.

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران به عنوان یک مرجع رسمی، میزان تولید شیر در کشور را 6.7 میلیون تن در سال و وزارت جهاد کشاورزی میزان آن را 10 میلیون تن اعلام کرده‌اند، در حالی که میزان جذب شیر برای تولید مواد لبنی در صنایع حداکثر 8 میلیون تن است.

چمنی بر این اساس میزان مصرف سرانه لبنیات در کشور را 80 کیلوگرم برآورد کرد. وی در توضیح برآورد میزان سرانه مصرف لبنی، گفت: اگر میزان تولید شیر در کشور به ازای هر نفر را حداکثر 100 کیلوگرم در نظر بگیریم، 20 درصد آن از چرخه مصرف داخلی خارج می‌شود.

به گفته چمنی؛ از 100 کیلوگرم شیر تولیدی به ازای هر نفر 10 درصد آن صادر، 5 درصد مصرف گوساله‌ها و 5 درصد ضایعات است. در نهایت 80 کیلوگرم آن تبدیل به محصولات لبنی شده و مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد. وی با اشاره به فاصله مصرف استاندارد لبنیات در ایران و جهان، اظهار کرد: این فاصله فقط یک عدد نیست و می‌تواند فاجعه بزرگی را برای مردم کشورمان رقم بزند. وی یادآور شد: در بسیاری از کشورها برای پیشگیری از بیماری‌ها اسکلتی، افزایش مصرف شیر و لبنیات یارانه اختصاص داده می‌شود یا با سازوکارهای دیگر مصرف این مواد غذایی مهم را افزایش می‌دهند.

چمنی با تاکید بر اینکه شیر مدرسه هدفمندترین یارانه‌ای است که دولت می‌تواند در این حوزه پرداخت کند، افزود: توزیع شیر مدارس در کشورهای توسعه یافته 100 سال سابقه دارد در حالی که در کشور ما این طرح همیشه با مشکل روبه‌رو بوده و حدود یک دهه است تقریبا متوقف شده است. وی با بیان اینکه افزیش سرانه مصرف لبنیات در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده است، اظهار کرد: به رغم تاکید بر افزایش مصرف شیر و لبنیات در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، به دلیل نبود متولی برای اجرای آن هیچ‌گاه افزایش مصرف این مواد مغذی در کشور اتفاق نیفتاده است. چمنی عوامل دیگر مانند تورم و کاهش توان اقتصادی مردم را بر کاهش مصرف لبنیات موثر دانست.