راهحل تجاریسازی محصولات کشاورزی
کارگروه ملی کشاورزی تجاری که مدتی است با هماهنگی بین چند نهاد دولتی به وجود آمده، قرار است نشستهای مستمری با کمیسیون کشاورزی اتاق ایران داشته باشد و با کمک بخش خصوصی شرایط تجاریسازی محصولات کشاورزی را فراهم کند.
اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران میزبان اعضای کارگروه ملی کشاورزی تجاری بودند. این اولین نشستی بود که اعضای کارگروه به دعوت کمیسیون کشاورزی به اتاق ایران آمده بودند و قرار شد از این پس نشستهای مستمری داشته باشند.
محمد خالدی، رییس کارگروه ملی کشاورزی تجاری، هدف از ایجاد این کارگروه را استفاده از ظرفیتهای موجود و گسترش رویکرد تجاریسازی محصولات کشاورزی در سطح بینالمللی عنوان و تصریح کرد: در این حوزه خلأها و نواقصی وجود دارد که باید با همافزایی بین دولت و بخش خصوصی در راستای حذف آنها گامبرداریم. در این راستا استفاده از فناوریهای نو نیز به جد مورد توجه قرار دارد.وی کم شدن دخالتهای دولت در امور اجرایی و تولید و تمرکز آن بر سیاستگذاریهای کلان این حوزه را به عنوان رویکرد کارگروه معرفی کرد و گفت: در قدم اول فرهنگسازی و ارایه دورههای آموزشی برای تغییر نگاهها را در اولویت برنامهها قرار دادیم و از این به بعد با همکاری بخش خصوصی امیدواریم در این رابطه قدمهای موثرتریبرداریم.رییس کارگروه ملی کشاورزی تجاری، از جدایی و نبود ارتباط موثر بین تولید و تجارت به عنوان نقصی مهم در حوزه کشاورزی یاد کرد و توجه به تولید دانش و استفاده از آن در روند تولید محصولات کشاورزی با بهرهوری بیشتر را رویکرد اصلی این کارگروه دانست.در ادامه این نشست علیرضا کردلو دبیر کارگروه، نگاهی به مجموعه اقدامات و نتایجی که این کارگروه تا به امروز به دست آورده، داشت. بر اساس اظهارات او با تلاشهای کارگروه، سه ابلاغیه در حوزه کشاورزی قراردادی، خدمات توسعه کسبوکار و مشارکت عمومی- خصوصی صادر شده است که توانستهاند بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه را برطرف کنند.وی یکی دیگر از دستاوردهای این کارگروه را اصلاح نگاه سازمان برنامه و بودجه به معرفی پروژههای بخش کشاورزی در قالب تبصره 19 عنوان کرد.
علی شریعتی مقدم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از وجود محصولات بسیار متنوع در کشور که ظرفیت تجاریسازی دارند، سخن گفت و با نگاه انتقادی به غفلتهایی که تاکنون شده است، خواستار توجه جدی بخش خصوصی به این مساله شد چرا که به باور او اگر قرار باشد در این حوزه اتفاقی بیفتد با همت و تلاش بخش خصوصی خواهد بود و دولت توانایی چنین کاری را ندارد. همانطور که در طول این سالها نتوانسته برای تجاریسازی محصولات کشاورزی قدمی بردارد.
این فعال اقتصادی پیوند و تعامل بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان را راهحل این مشکل دانست و یادآور شد: این دو گروه اگر در کنار هم باشند و ساختار دقیقی را تعریف کنند میتوانند به حضور پررنگ محصولات ایرانی در بازارهای بینالمللی کمک کنند.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ادامه از بیتوجهی نسبت به معرفی مزیتهای کشور در سطح جهانی انتقاد کرد و گفت: در این سالها نتوانستیم خود را به درستی معرفی کنیم و امروز آشنایی و شناخت مردم دنیا از ما و توانمندیهایی که داریم، ناچیز است. بنابراین برای موفقیت در فرآیند تجاریسازی محصولات کشاورزی لازم است به شیوههای مختلف مزیتهای خود را دقیق و کامل معرفی کنیم.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران وجود قوانین حمایتی در حوزه کشاورزی و استفاده از شتابدهندهها و فناوریهای نو در حوزه کشاورزی را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: کمیسیون کشاورزی در مورد بودجه نیز پیشنهادهای خود را تدوین و ارایه کرد؛ در این مورد رویکرد ما حمایت از صادرات محصولات، توجه به زنجیره ارزش و تشکیل صندوقهای تخصصی بوده است.شریعتی مقدم توجه به ظرفیت اتاقهای بینالملل برای شناسایی دقیق بازارهای هدف را یکی از برنامههای کمیسیون برشمرد و تأکید کرد: تا زمانی که بازار هدف را آنالیز نکرده و سلایق آن را نشناسیم، نمیتوانیم در تجاریسازی محصولات موفق عمل کنیم.وی در ادامه ایجاد جذابیت در بخش کشاورزی و سوق دادن سرمایههای انسانی با دانش به این حوزه را اقدامی مهم و ضروری دانست و گفت: در حال حاضر تولید دانش در بخش کشاورزی بسیار محدود بوده و از آنچه تولید میشود نیز استفاده بهینه نمیشود. بنابراین باید در تغییر نگاهها به حوزه کشاورزی و ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاری در آن برنامهریزی کنیم.