نواقص گمرک الکترونیک را میپذیریم
رییس کل گمرک ایران در پاسخ به سوال «تعادل» در رابطه با عملکرد گمرک الکترونیک که مورد انتقاد برخی فعلان اقتصادی است، بیان کرد: طبیعتا وقتی ۲۵ دستگاه به سامانه گمرک وصل هستند، عملکرد ۲۵ سازمان مرتبط باعث بروز اشکال در سامانه خواهد شد. از اقدامات صورت گرفته این است که پنجره واحد این توان را دارد که معطلی را به حداقل برساند. وی همچنین درباره پرونده تخلف مدیر گمرکی که اخباری درباره تخلفات ۴.۵ میلیون دلاری وی اخباری منتشر شده بود، به «تعادل» گفت که آن پرونده مختومه شده و تخلفی محرز نشده است. در زمینه بروز تخلف احتمالی در گمرک، هم باید بگویم که در یک سال گذشته پرونده تخلفات مالی با اعداد بزرگ نداشتیم و یکسری پروندههای باز از گذشته داریم که بیش از ۱۰ پرونده است و در محاکم در دست رسیدگی قرار گرفته که کاشف این پروندهها هم گمرک بوده است. سید مهدی میراشرفی، روز گذشته در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک، در پاسخ به سوال خبرنگار تعادل، درباره اینکه چطور گمرک میخواهد با توجه به نواقص گمرک الکترونیک به مرحله گمرک هوشمند وارد شود، گفت: ما باید انتقادپذیر باشیم و نواقص را بپذیریم. ما پنجره واحد تجارت فرامرزی داریم که ۲۵ سامانه به آن وصل هستند و ممکن است در این سامانهها مشکل ایجاد شود، هرچند باید بگویم نسبت به گذشته وضعیت بهتر شده ولی به هر حال ایراداتی هنوز موجود است. ما خواستهایم که کاربران موارد مشکل و قطعی را به ما گزارش کنند که گزارش کنیم و ایرادات برطرف شود. وی همچنین درباره پرونده تخلف ۴.۵ میلیون دلاری یکی از مدیران گمرکی بیان کرد: تخلفات این پرونده محرز نشده و پرونده مختومه شده است اگر غیر از این بود توسط دستگاه قضا اعلام میشد. حداقل در یک سال گذشته هیچ پروندهای با ارقام بزرگ وجود ندارد، اکنون البته ۱۰ پرونده باز داریم که کاشف آن خود گمرک بوده مربوط به سنوات گذشته است. رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه هر ساله سازمان جهانی گمرک برای سال جدید نامگذاری انجام میدهد، گفت: این نامگداری جدید گمرک تقویتکننده ثبات مردم، شکوفایی اقتصادی و محیط زیست نام گرفته است. سال گذشته مرزهای هوشمند نامگذاری شده بود. رییس کل گمرک ایران اظهار کرد: گمرک ایران در اجرای اقتصاد هوشمند همراستا با شعار سازمان جهانی گمرک اقداماتی انجام داد. گمرک از سازمانهای پیشرو در الکترونیکی کردن عملیات است و کاغذ از پروسه فعالیتها حذف شد و در زمینه جلوگیری از تبانی، موضوع تکمیل فعالیت کارشناسان مجازی را دنبال کرد. میراشرفی تصریح کرد: بحث مجازی کردن خدمات را نیز داریم که در سال جاری بخشی از خدمات در قالب گمرک موبایلی ارایه شد. بحث هوشمندسازی فعالیتها نیز دنبال شد و در ادامه فعالیتهای مجازی گمرک، پیگیری شد و در سال جاری در تولید پلمب هوشمند عمل کردیم و در حال حاضر اماکن گمرکی به پلمبهای هوشمند مجهز شد. همچنین گمرکات مبدا و مقصد مجهز به تراشههایی شده که بتوان اطلاعات کالا را در اختیار داشت. وی ادامه داد: تا قبل از پایان سال نیز امید داریم که خرید آنتنهای آرافای دی در جادهها عمل کنیم و بتوانیم رصد محمولههای گمرکی را داشته باشیم و ترانزیت هوشمند را داشته باشیم. در بعد بینالمللی نیز با ترکیه و آذربایجان تجربهای تیر الکترونیکی را پیش بردیم که مورد تقدیر جهانی قرار گرفت. همچنین کنوانسیون تیر در مسیر شرق نیز در حال توسعه است و مسیر ۴۵ روزه حمل کانتینر به ۱۰ روز تا یک هفته کاهش خواهد یافت. معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اولین محموله کنوانسیون تیر هم از افغانستان به چابهار منتقل شد. در قالب رایزنی با گمرک هند، گرجستان و آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور الکترونیک شمال - جنوب هستیم و در فاز بعدی روسیه و هند به این کریدور خواهد پیوست. وی اضافه کرد: بحث مدیریت یکپارچه مرزی نیز با هماهنگی ۲۵ سازمان به دنبال اعمال مدیریت هماهنگ هستیم که مدت زمان ترخیص و تسهیل تجارت را خواهیم داشت.
تراز تجاری منفی 600 میلیون دلار
در 10 ماهه امسال
میراشرفی با اشاره به روند تجارت در ۱۰ ماه اخیر بیان داشت: با وجود تحریمها، ۷۲ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با ۳۵.۵ میلیارد دلار و رشد وزنی ۲۰.۷ درصد به ثبت رسید ولی ۳.۲ درصد کاهش ارزش صادرات را داشتیم. میراشرفی تاکید کرد: در بحث واردات نیز ۳۶ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار واردات انجام شد. این میزان واردات ۶۰۰ میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت. عملا در ۱۰ ماهه امسال از ۲۸ میلیون تن واردات، ۱۹ میلیون تن کالای اساسی بود. وی اضافه کرد: شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با ۸.۳ میلیارد دلار، عراق با ۸ میلیارد دلار، ترکیه ۴.۱ میلیارد دلار و امارات با ۳.۷ میلیارد دلار و افغانستان با ۱.۹ میلیارد دلار مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بود. در بخش واردات نیز شرکای ایران چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدا کالاهای وارداتی ایران بودند. میراشرفی گفت: تاکنون ۲۱۳ شرکت تولیدی و دانشبنیان به عنوان فعال اقتصادی مجاز شناخته شدهاند که تسهیلات بسیار ویژهای میگیرند از جمله اینکه در مسیر سبز گمرک قرار دارند. وی افزود: ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات را نوسازی کردیم و قرارداد پنج دستگاه ایکس ری داخلی را بستیم که سه دستگاه به بهرهبرداری رسید. با توجه به مضیقه مالی با بخش خصوصی صحبت کردیم و اولین کامیون پرسرعت ساخت بخش خصوصی، در گمرک شهید رجایی مستقر خواهد شد. رییس کل گمرک بیان کرد: در سال گذشته ۴۷ دستگاه ایکس ری چمدانی و ۳۰ دستگاه ایکس ری مسافری نیز ایجاد شد و میزان تخلفات زوار در کالاهای ممنوعه از این طریق کاهش یافته است. میراشرفی بیان کرد: برای کاهش رسوب کالا برنامهریزی کردیم و در حال حاضر واردات کالا به ۴ روز و صادرات نیز به کمتر از یکروز رسیدیم که ارتقای ۴۵ پلهای در شاخص بانک جهانی اتفاق افتاد و شاخص لجستیک کشور نیز از این طریق ارتقا یافته است. میزان کشفیات امسال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد دلار بود. در ۱۰ ماهه اخیر ۵۱۹ تن کشفیات موادمخدر داشتیم. در یک رقم هزار و ۲۹ کیلو هرویین بوده است. در ۹ ماهه در کشور نیز کل کشفیات کشور ۷۲۲ تن بود و این غیر از کشفیات گمرک است.
ارز مبنای کالاهای وارداتی
غیر از کالاهای اساسی واقعی شود
میراشرفی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا گمرک موافق یا مخالف تغییر ارز مبنای محاسباتی حقوق ورودی کالاهای وارداتی است و همچنین برای کاهش تورم ناشی از آن تعرفه کالاها کاهش یابد زیرا این تجربه در سالهای گذشته نیز وجود داشت تا درآمدها و عملکرد شفاف باشد و ارزان فروشی ارز به واردکننده که نفع آن به عموم جامعه نمیرسد جلوگیری شود، اظهار داشت: نظر دولت در مورد مبنای ارزش کالاهای وارداتی در مورد کالاهای اساسی برای آنکه تورم بیش از این افزایش نیابد ارز ۴۲۰۰ تومانی است و برای سایر کالاها مبانی محاسباتی با ارز نیمایی باشد ولی دولت برای اینکه آثار تورم افزایش نرخ ارز دولتی به نیمایی کاهش یابد معتقد است سود بازرگانی به نحوی تنظیم شود که آثار تورمی به حداقل برسد و پیشنهاد ما هم این است که ارز مبنای کالاهای وارداتی غیر از کالاهای اساسی واقعی شود و سود بازرگانی کاهش پیدا کند که این موضوع منجر به افزایش درآمدهای گمرکی و شفافیت نیز میشود.
قاچاق سازمانیافته در گمرک را رد میکنیم
رییس کل گمرک در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی بر اینکه فرمانده نیروی انتظامی هفته گذشته در همایشی عنوان کرد که قاچاق سازمان یافته و ارتباط آن با یقه سفیدها داریم آیا در گمرک قاچاق سازمان یافته وجود دارد، تصریح کرد: همکاری خوبی با پلیس امنیت داریم و اکنون در ۱۱ مبادی ورودی دریایی زمینی و هوایی در کنار ما مستقر هستند اگر قاچاق سازمان یافته وجود داشته باشد آنها همکار ما هستند به ضرس قاطع قاچاق سازمان یافته در گمرک را رد میکنیم کالاهایی که اکنون در بازار به عنوان قاچاق است در حال حاضر ورود آنها از گمرک ممنوع است اگر تا قبل از ممنوعیت گمرک میخواست خود را از این موضوع بری کند خیلی موفق نبود. در حال حاضر قسمت اعظمی از کالاهای ممنوعه داخل کشور امکان ورود آنها از گمرک وجود ندارد چطور میتوان از مبادی اصلی این کار را کرد مثلاً ورود لوازم خانگی ممنوع است مگر کسی میتواند آن را از گمرک وارد کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر مرجع تحویلگیرنده کالاهای قاچاق در مبادی دریایی، سازمان بنادر، مناطق آزاد و پایانهها هستند آمار این موضوع را از آقایان بخواهید که اصلاً این کالاها را تحویل میگیرند یا نه. وی اضافه کرد: کل سال درآمد گمرکی ۱۶ هزار میلیارد تومان است و ما امیدواریم در کل سال وصول شود و در ۱۰ ماهه نیز ۱۰ هزار میلیارد بوده و ۳ هزار میلیارد نیز ضمانتنامه داشته و نهایتا نیز هزار میلیارد تومان در سال جاری محقق خواهد شد. برای سال آینده نیز درآمد گمرک افزایش خواهد داشت و باید منتظر نرخ نهایی مبنای ارز از سوی مجلس بمانیم.
رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵ هزار خودرو در گمرکات داریم که منتظر ترخیص هستند ولی مدت زمان مجاز ترخیص برای هزار خودرو که عوارض هم پرداخت کردهاند نیازمند مصوبه است. برای بیش از ۳ هزار خودرو در محاکم ظن قاچاق وجود دارد که البته با حکم برائت شاید در مرحله پرداخت عوارض قرار بگیرند. ۱۳۰ خودرو برای جانبازان بالای ۲۵۰۰ سی سی است که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری را دارند و ما به دنبال مجوز آن هستیم. همچنین حدود ۶۰۰ خودرو بعد از مصوبه وارد گمرک شده که به نظر گمرک هیچگاه احتمال ترخیص را نخواهند داشت. البته اگر وزارت اقتصاد به نتیجه برسد، امکان ترخیص بخش زیادی از خودروهای مانده در گمرکات وجود دارد.
وی درباره موضوع ذرتهای آلوده بیان کرد: در سال ۹۱ و ۹۵ قرنطینه و دامپزشکی ذرتها را تست کرده که آفلاتوکسین ان ۱۵ ppm و مجاز به واردات دانسته بود ولی استاندارد ۵ppm را مجاز به ورود میداند که سختگیرانهتر عمل میکند و استاندارد اروپا نیز ۱۵ ppm است. تکلیف قانون با سازمان استاندارد بود به همین جهت اجازه ورود داده نشد. در عین حال، گمرک حتما جمع سه مرجع را مدنظر قرار میدهد. اخیرا ۲۰ هزار تن به یکی از کشورهای آفریقایی بارگیری و مرجوع شد.