قاچاق پوشاک ۲۳۵ هزار شغل را از بین برد
مشاور مبارزه سیستمی و کالامحور ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه در سال 96 به میزان ۲.۶ میلیارد دلار قاچاق پوشاک صورت گرفته است افزود: ۲۳۵ هزار شغل در این رابطه از بین رفت. محمد قدیمی در یازدهمین جلسه کمیسیون برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان که در استانداری با اشاره به اجرای طرح مبارزه سیستمی و کالا محور با قاچاق کالا همچون پوشاک، کیف، کفش و لوازم خانگی، هدف از اجرای این طرح را تشخیص لحظهای و انکارناپذیر کالای قاچاق بیان کرد.
او با بیان اینکه با اجرای طرح رجیستری، قاچاق موبایل تقریبا به صفر رسیده و تنها تخلفات جزئی صورت میگیرد، افزود: این طرح به منظور تغییر رفتار تدریجی و قانونمندی ذینفعان در حال انجام است که سطح عرضه را مدنظر دارد. قدیمی تصریح کرد: در این طرح سطوح مختلف از جمله زنجیره ابتدایی، میانی و انتهایی تامین و عرضه مدنظر است، در همین راستا تاکنون در زنجیره ابتدایی عرضه بهروزرسانی بسترهای سخت افزاری شناسایی قاچاق کالا، خودکارسازی فرآیندهای گمرکی، اتصال سامانههای فرابخشی به منظور صحت سنجی اطلاعات در زنجیره میانی؛ ایجاد سامانههای رصد فرآیند توزیع، ایجاد زیرساختهای سخت افزاری مثل دوربینهای جادهای و تدوین قوانین مورد نیاز و در زنجیره انتهایی تدوین قوانین مورد نیاز، آموزشها و آگاهسازیهای متعدد و ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی مورد نیاز عملیاتی شده است. او با تاکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق در سطح عرضه گفت: این مبارزه باعث تسهیل اجرای سامانهها و فرآیندهای تجاری، افزایش ریسک عرضه کالای قاچاق، افزایش قدرت تشخیص کالای قاچاق از کالای قانونی و کاهش تقاضای کالا از ابتدای زنجیره میشود. مشاور مبارزه سیستمی و کالامحور ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ که براساس آن نداشتن شناسه کالا و شناسه رهگیری یکی از ملاکهای تشخیص کالای قاچاق قلمداد میشود، افزود: شناسه GTIN یک شناسه بینالمللی است که معمولا اکثر کالاهای موجود در بازار این کد را دارند و حتی ایرانیانی که اقدام به صادرات میکنند نیز این کد بینالمللی را دریافت میکنند و کد کالاهای ایرانی در این شناسه ۶۲۶ است.
او با بیان اینکه طبق آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در سال ۹۶ بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور صورت گرفته است، گفت: این آمار نشان میدهد ۹۸ درصد پوشاک خارجی موجود در کشور در قالب قاچاق وارد میشود و این میزان ۲۱ درصد کل قاچاق کشور را به خود اختصاص داده است. بهواسطه این حجم قاچاق ۲۳۵ هزار شغل در کشور از بین رفت و از سال ۹۴ تا ۹۶ چیزی حدود ۲۵ درصد واحدهای تولیدی فعال در حوزه پوشاک نیز کاهش یافت و واحدهای دارای چند شیفت کاری نیز با کاهش شیفت مواجه شدند. قدیمی تاکید کرد: سهولت در قاچاق، حمل آسان، حاشیه سود نسبت به وزن و ریسک پایین عرضه از عمده دلایل قاچاق پوشاک است، اما با تلاشهای صورت گرفته از شهریورماه ۹۵ واردکنندگان پوشاک ملزم به دریافت گواهی فعالیت نمایندگی شرکت خارجی شدند. از خردادماه ۹۶ واردات پوشاک فاقد شناسه میسر نبوده است و از زمستان ۹۷ اجرای طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق در تهران و هفت استان کشور آغاز شد. وی با اشاره به اینکه هدف از برخورد با عرضه پوشاک برند خارجی قاچاق تغییر رفتار عرضهکنندگان این برندهاست، گفت: این طرح جوانب مثبتی چون حداقل بودن تبعات اجتماعی، حفظ تعادل بازار، حمایت از تولیدکنندگان و اکثریت اتحادیههای پوشاک، حفظ و ایجاد فرصت شغلی در کشور و... را به دنبال داشته است، همچنین رونق کسب و کار بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی، تصاحب بسیاری از سکوهای فروش مناسب توسط برندهای ایرانی در تهران و تغییر رفتار ۷۰ درصدی عرضهکنندگان برندهای محرز در تهران به عنوان دستاورد اجرای طرح مشهود است، اما در کنار آن با چالشهایی چون رایزنی برخی از صاحبان نفوذ با مسوولان جهت اجرا نشدن طرح و عدم همکاری برخی دستگاهها را شاهد هستیم، اما شخص وزیر کشور بر اجرای جدی طرح تاکید دارد. قدیمی به ابعاد مختلف قاچاق لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، میزان قاچاق در حوزه لوازم خانگی ۱.۶ میلیارد دلار بوده است که ۸درصد حجم قاچاق کل کشور را به خود اختصاص میدهد و بهواسطه این قاچاق ۵۶ هزار شغل مستقیم در کشور از دست رفته است. او تصریح کرد: حجم زیادی از لوازم خانگی داخل بازار فاقد شناسه بودند که تا ۱۵ بهمن ماه به عرضهکنندگان فرصت داده شد تا شناسه کالا اخذ و نصب شود و تا هفته قبل بالغ بر ۱۳ هزار شناسه کالا در حوزه لوازم خانگی در کشور اخذ شده و به نظر میرسد چیزی حدود ۹۰ درصد کالاهای موجود در بازار دارای شناسه هستند. مشاور مبارزه سیستمی و کالا محور ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تاکید کرد: خوشبختانه عملیات روانی و رسانهای انجام شده در بازار لوازم خانگی باعث شده که تقریبا فروشگاههای مطرح کشور اجناس فاقد شناسه نداشته باشند، همچنین کمیته فضای مجازی نیز ذیل ستاد فعال شده و سایتهایی که کالاهای غیرقانونی عرضه میکنند شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار میگیرند.