اقدامات ضرور برای تامین کالاهای اساسی
وزارت صمت طی بخشنامهای اقدامات انجام شده برای تأمین کالاهای اساسی در نوروز۹۹ و ماههای آینده با هدف حفظ آرامش بازار را تشریح کرد. مجموعه اقدامات صورت گرفته برای استمرار آرامش بازار برای کالاهای اساسی و ضروری نوروز و فروردین سال 99 و ماههای آتی به شرح ذیل است: 1- سیاستگذاری تحقق تولید داخل و رفع کسری نیاز بازار: با عنایت به نیاز سالانه کشور به 16 قلم کالای اساسی و ضروری منجر به تأمین کالا بیش از نیاز و عرضه بیش از تقاضا شده است. 2- آگاهی رساندن به موقع برای ضرورت استمرار فراوانی کالا: با توجه به وقفه کوتاه ایجاد شده در پرداخت ارز کالاهای اساسی و ضروری در هفته گذشته برای تداوم آرامش بازار در شرایط فعلی، منجر به دستور صریح معاون اول محترم رییسجمهور و بانک مرکزی برای پرداخت ارز کالاهای اساسی و ضروری گردید. 3- برقرار داشتن فعالیتهای تولیدی مرتبط با کالاها و خدمات مورد نیاز مردم علیالخصوص در بخش معیشتی وخدمات ضروری. همچنین برنامههای بخش توزیع و فروش در بخش الکترونیکی شامل 17 اقدام از جمله موارد زیر است: 1- ایجاد امکان ثبت نام غیرحضوری در سامانه تدارکات الکترونیک دولت (حذف هفتهای 4 هزار مراجعه بدون توقف/تعویق خدمت)، 2- ایجاد امکان تمدید غیرحضوری امضای الکترونیکی (حذف هفتهای سه هزار مراجعه بدون توقف/تعویق خدمت)، 3- برگزاری جشنواره بهاره مجازی با شعار همدلی مردم و اصناف (23تا29 اسفند 98)، 4- برگزاری پویش خرید اینترنتی با شعار از خانه بخریم (16تا31 فروردین 99)، 5- با آموزش و ترغیب اصناف به فروش کالاهای خود در اینترنت و ترغیب مردم به خرید اینترنتی، ضمن کاهش تبعات اقتصادی کرونا، تأمین کالاهای مورد نیاز مردم با ضریب سلامتی بیشتر صورت گرفت، 6- فروشگاههای اینترنتی تسهیلات ویژه مانند ثبت نام و مشاوره رایگان، ارایه غرفه اینترنتی رایگان و کاهش کارمزد را به واحدهای صنفی آفلاین (خصوصا واحدهای بیشتر آسیب دیده مانند کیف، کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار) ارایه نمودند، 7- از مشارکت بسیج اصناف و بسیج دانشجویی برای آموزش اصناف سنتی برای تهیه عکس وکاتالوگ از کالاهای خود و درج در اینترنت استفاده شد و دانشجویان بسیجی هر شهر به واحدهای صنفی متقاضی کمک کردند، 8- دولت هیچ دخالتی در عملیات خرید و فروش و تحویل کالا ندارد بلکه صرفا نسبت به هماهنگی بین واحدهای صنفی آفلاین و فروشگاههای اینترنتی میپردازد، 9- افزایش 236 درصدی ارزش ریالی فروش اینترنتی اسفند98 در مقایسه با اسفند97، 10- مشارکت بیش از 300 فروشگاه اینترنتی در جشنواره، 11- افزایش 100 تا 200 درصدی فروش اغلب فروشگاههای اینترنتی در طول دوره جشنواره، 12- ارایه مشاوره و آموزش به حدود 5 هزار واحد صنفی آفلاین وآغاز فروش اینترنتی برخی از واحدها، 13- اعطای 17 جایزه 5 میلیون تومانی به مردم با قرعه کشی در برنامه زنده صداوسیما (برنامه فرمول یک در شبکه یک)، 14- شرکت در دهها برنامه تلویزیونی و رادیویی به منظور معرفی جشنواره و ترغیب مردم به خرید اینترنتی و واحدهای صنفی به فروش اینترنتی (گفتوگوی ویژه خبری، پایش، صبح بخیر ایران، روی خط خبر، خیابان ایران، رادیو اقتصاد و...)، 15- تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل بهداشتی برای بسته بندی، حمل و تحویل کالا با همکاری وزارت بهداشت، 16- مذاکره با پست برای ادامه فعالیت واحدهای پستی در ایام تعطیل دوره جشنواره، 17- مشارکت و حمایت کسب و کارهای اینترنتی برتر کشور (دیجی کالا، زنبیل، شیپور، دیوار، ایسام، کاموا) . اما برنامههای بخش توزیع و فروش در بخش فیزیکی شامل موارد زیر از جمله: 1- هماهنگی با شرکتهای پخش سراسری، منطقهای و استانی برای ادامه توزیع مویرگی کالاها و مایحتاج عمومی، 2- واگذاری انتخاب شبکه توزیع خرده فروشی عرضهکننده سهمیه کالاهای اساسی و ضروری با اولویت میادین میوه و تربار، اتحادیهها، فروشگاههای زنجیرهای و صنوف منتخب، 3- تخصیص سهمیهها از محل موجودی کالاهای اساسی و ضروری هر استان برای کاهش حمل و نقل و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی، 4-برنامهریزی برای افزایش سطح عرضه متناسب با افزایش سطح تقاضای کالاهای پرمصرف ایام رمضان با رعایت پروتکلهای بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا (واحدهای میوه تر بار، فروشگاههای زنجیرهای و مراکز موقت عرضه و...) متناسب با زیرساختها و توانمندهای استانها.
در نهایت در بخش نظارت و بازرسی، اقدامات زیر صورت گرفته است: 1- اجرای طرح نظارتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان برای کنترل و رصد و نظارت بر سطح بازار کالاهای اساسی از طریق سازمان حمایت مصرفکنندگان سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها، اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و... 2- رصد و پایش مستمر قیمت 100 قلم کالای اساسی و ضروری و مقایسه با مقاطع مشابه سالهای اخیر و پیشنگری.