دنیای فناوری
شیوع کرونا جرایم سایبری را در امریکا ۴ برابر کرد
بر اساس بررسی جدید افبیآی شیوع ویروس کرونا در امریکا باعث رشد چهار برابری وقوع جرایم سایبری در این کشور شده است. به گزارش مهر به نقل از زددینت، تونیا اوگورتز معاون دستیار مدیر افبیآی در جریان برگزاری یک نشست آنلاین به میزبانی موسسه پژوهشی اسپن گفت: «تعداد درخواستهای دریافتی افبیآی برای رسیدگی به جرایم سایبری در یک ماه اخیر نسبت به ماههای قبل چهار برابر افزایش نشان میدهد.» به گفته وی مرکز رسیدگی به شکایات اینترنتی افبیآی موسوم بهای سی ۳ با افزایش بی سابقه موارد ثبت شکایت مواجه است. این مرکز تا پیش از این روزانه حدود هزار شکایت دریافت میکرد که در هفتههای اخیر این رقم به ۳ تا ۴ هزار مورد شکایت در روز افزایش یافته است. بخش اعظم این شکایات مربوط به موارد تلاش برای کلاهبرداری و اخاذی اینترنتی از کاربران با سوءاستفاده از شیوع ویروس کروناست. تونیا اوگورتز در نشست آنلاین خود تصریح کرده است: «ما امیدوار بودیم جانیان سایبری در ایام شیوع ویروس کرونا رفتاری انسانی داشته باشند و به این موضوع فکر کنند که سوءاستفاده از این وضعیت برای کسب منفعت شخصی غیرقابل قبول است اما متأسفانه تصور ما اشتباه بود. آنها از هیچ کاری رویگردان نیستند و اقدامات مختلفی مانند ثبت دامنههای اینترنتی برای کلاهبرداری، تلاش برای اخاذی از مردم به بهانه اعطای پول به خیریههای کرونا، طرح ادعای فروش ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی و مراقبتی و هر کار دیگری که به ذهنشان برسد را انجام میدهند. متأسفانه جنایتکاران سایبری بسیار خلاقانه عمل میکنند.»
بازی کودکانه عامل افشای اطلاعات ۲۳ میلیون نفر
یک هکر با نفوذ به یک بازی آنلاین کودکانه به نام وبکینز توانست اطلاعات ۲۳ میلیون کاربر را سرقت کند. بازی یادشده توسط یک شرکت کانادایی به نام گنز عرضه شده است. به گزارش مهر به نقل از زددینت، بازی وبکینز در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و کاربران با انتخاب نام کاربری و کلمه عبور وارد آن میشوند و بازی یادشده را اجرا میکنند. این بازی یکی از محبوبترین بازیهای آنلاین کودکان است که در یک دهه اخیر میلیونها کاربر داشته و از نظر میزان محبوبیت بعد از بازی باشگاه پنگوئنهای شرکت دیزنی در رتبه دوم است. هکری که به پایگاه داده این بازی دسترسی یافته اطلاعات هکشده را در یک فروم مشهور آنلاین هکری منتشر کرده است. حجم مجموع این اطلاعات بیش از یک گیگابایت است و حاوی نام کاربری و کلمه عبور ۲۲ میلیون و ۹۸۲ هزار کاربر سایت یادشده است. این سرقت اطلاعات در اوایل ماه آوریل رخ داده و هکر مذکور به آدرسهای ایمیل والدین کودکان کاربر این بازی نیز دسترسی یافته است.