۱۰۰ میلیارد بدهی را ندهید شکایت میکنیم
آژانسهای مسافرتی به علت ناتوانی در بازپرداخت هزینههای بلیتهای کنسلشده با شکایت و اخطارهای گسترده و همچنین پلمب روبرو شدهاند. برخی از آنها گفتهاند تا وقتی شرکتهای هواپیمایی و هتلها هزینه مسافر را پس ندهند، آنها قادر به بازگرداندن طلب مردم نخواهند بود. از سویی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با درخواست از شرکتهای هواپیمایی برای استرداد وجه پروازهای باطلشده، گفت: ایرلاینهای ایرانی و خارجی حدود یکصد میلیارد تومان به آژانسهای مسافرتی و مردم بدهکارند. حرمتالله رفیعی گفت: این بدهی که بخشی از آن طلب آژانسهای مسافرتی و بخشی دیگر طلب مردم از بعضی ایرلاینهای داخلی و خارجی است، سبب بروز مشکلات زیادی شده و نارضایتی و شکایت مسافران را از آژانسهای مسافرتی به دنبال داشته، درحالی که ما صرفا فروشنده خدمات ایرلاینها بودیم. وزارت راه در ششم اسفندماه بخشنامهای را صادر کرد و از شرکتهای هواپیمایی خواست وجوه بلیتهای کنسلشده را بدون کسر جریمه به مردم بازگردانند. بسیاری از ایرلاینها پرداخت این وجوه را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کردند، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به ایسنا گفت هنوز بخش زیادی از این مبلغ به مردم و آژانسهای مسافرتی بازگردانده نشده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. حجم زیادی از این مبالغ به پروازهای خارجی مربوط میشوند که با شیوع گسترده ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و مسدود شدن مرزهای هوایی باطل شدند، درحالی که هنوز هزینه بلیت این پروازهای باطلشده برگردانده نشده است. انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامهای خطاب به برخی ایرلاینها اعلام کرده است: «همانگونه که مستحضرید براساس دستورات وزیر راه و شهرسازی و اطلاعیهها و دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص استرداد بدون جریمه و فوری وجوه دریافتی از مسافران بابت بلیت پروازهای ابطالشده به دلیل شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ دفاتر خدمات مسافرت هوایی سراسر کشور شاهد مراجعات و پیگیریها و شکایتهای متعدد و بهحق مسافرانی هستند که تقاضای استرداد وجوه بلیتهای خود را دارند. این انجمن ضمن درک شرایط نامطلوب پیشآمده از آن شرکت تقاضا دارد که در اسرع وقت براساس بخشنامههای صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع قانونی کشور نسبت به پرداخت مطالبات دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اقدام کند تا بر آن اساس مطالبات مسافرانی که بلیت آن شرکت را ابتیاع نکردهاند، اقدام شود. در غیر این صورت آژانسهای مسافرت هوایی برای پاسخگویی به مراجع قانونی و دفاع از کسب و کار خود در برابر شکایت متعدد مسافران مجبور خواهند بود که علیرغم میل باطنی، شکایت متقابلی علیه آن شرکت هواپیمایی طرح کند که امید است با تدبیر آن شرکت و انجام مذاکرات با سازمان هواپیمایی کشوری در هفته آتی نیازی به پیگیری امور از طریق مراجع قضایی نباشد.