چاره‌اندیشی برای پارادوکس ترافیکی در دوران کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۸۶
چاره‌اندیشی برای پارادوکس ترافیکی در دوران کرونا

گروه راه و شهرسازی |

تلاش برای سازگاری با ویروس کووید 19 همچنان ادامه دارد. اگر چه مسوولان دولتی و شهری با هدف رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سیستم حمل‌ونقل، رای به استفاده از خودروی شخصی داده‌اند و بر همین مبنا، طرح ترافیک تعطیل شده است، اما این حکم، خود منجر به گره‌های ترافیکی در نقاط مختلف پایتخت شده است. همزمان مشکل کمبود قطار مترو و اتوبوس پررنگ‌تر از همیشه نمود یافته است و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی را به دست فراموشی سپرده است. اگر چه دیروز سخنگوی دولت از کاهش 80 درصدی شیوع کرونا در تهران سخن به میان آورده است، اما درهم‌تنیدگی مسافران در مترو و اتوبوس، آنگونه که کارشناسان اظهار می‌کنند، حاکی از اوج‌گیری شیوع کرونا در هفته‌های آینده است. در این شرایط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران جلسه ویژه‌ای با حضور کارشناسان، اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل، نمایندگان پلیس راهور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و معاونان آن، برای چاره‌اندیشی درباره مقابله با تبعات ترافیکی کرونا ترتیب داد و در پایان بسته پیشنهادی جدیدی برای مقابله با ترافیک در پایتخت ارایه کرد.یکی از مهم‌ترین و فراگیرترین مفاد این بسته پیشنهادی به دولت، بازگشت طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر یا طرح زوج و فرد در حلقه دوم ترافیکی است و همچنین محدود شدن زمان اجرای یکی از این طرح‌ها به ساعت 8 تا 16.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره اظهار کرد: با لغو طرح ترافیک در پایتخت در بخش‌های مختلف تهران به ویژه در مرکز، ترافیک بین 40 تا 80 درصد افزایش یافته و این موضوع باعث قفل شدن معابر اصلی و فرعی در این محدوده شده است. او ادامه داد: این موضوع مشکلات زیادی را برای دستگاه‌های مختلف از جمله اتوبوسرانی، پلیس راهور و کادر درمان ایجاد کرده است به‌طوری که اتوبوس‌ها به دلیل ترافیک دیر به ایستگاه می‌رسند و این موضوع سبب تجمع مسافران و نقض رعایت فاصله اجتماعی شده است. علیخانی در گفت‌وگو با فارس گفت: همچنین طی روزهای گذشته آمبولانس‌ها در ترافیک مانده‌اند و با مشکل روبرو شده‌اند، پلیس راهور نیز به دلیل قفل‌شدگی معابر با مشکلات مواجه بوده از طرفی به دلیل کمبود فضای پارک درگیری میان شهروندان نیز گزارش شده است.

وی با بیان اینکه همه این مشکلات موید ضرورت راهکار جدیدی جهت مقابله با ترافیک تهران است، گفت: جلسه ویژه منجر به ارایه بسته‌ای با 25 پیشنهاد شد که لازم است ستاد مقابله با کرونای تهران و ستاد ملی مقابله با کرونا این پیشنهادات را مورد توجه قرار دهند تا علاوه بر رسیدن به هدف رعایت فاصله اجتماعی از شلوغی در معابر و خیابان‌ها پیشگیری کرد.

   یکی از طرح‌های ترافیکی اجرا شود

او گفت: ‌بر اساس پیشنهاد این جلسه قرار شد یا طرح ترافیک اجرا شود یا اینکه طرح زوج و فرد را داشته باشیم که در هر دو صورت ساعت شروع طرح 8 صبح تا 4 بعدازظهر خواهد بود. همچنین برای ساکنین محدوده طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک تسهیلاتی در نظر گرفته شده است به‌طوری که یک‌بار ورود و خروج رایگان در طرح داشته باشند که برای طرح زوج و فرد نیز به همین صورت خواهد بود.

علیخانی اظهار کرد: همچنین بر اساس پیشنهاد این جلسه تسهیلاتی برای اقشار مختلف دیده شده به‌طور مثال برای پیشگیری از ازدحام در حمل و نقل عمومی خودروهایی مانند سرویس ادارات، مینی‌بوس‌ها، آژانس‌های تلفنی و تاکسی‌های اینترنتی همچنین خودروی کادر درمان بیمارستان‌ها می‌توانند رایگان وارد طرح ترافیک شوند.

   افزایش نرخ کرایه‌ها از اول خرداد

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: همچنین بر اساس بند دیگری از این بسته پیشنهادی تمام نرخ‌های کرایه حمل و نقل عمومی بر مبنای سال 98 تا پایان اردیبهشت اخذ می‌شود. به عبارتی کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی تا پایان اردیبهشت تغییر نمی‌کند.همچنین معاینه فنی خودروها تا 15 اردیبهشت اعتبار دارد ولی پس از آن انجام معاینه فنی الزامی است و پیشنهاد شده انجام معاینه فنی به صورت زوج و فرد صورت گیرد.

علیخانی عنوان کرد: در مورد پارک حاشیه‌ای نیز پارک در محدوده‌های غیرمجاز اعمال قانون خواهد شد و نرخ پارک حاشیه‌ای نیز تا پایان اردیبهشت مشابه نرخ پارک حاشیه‌ای در سال 98 است. تاکسی‌ها نیز ملزم به رعایت فاصله اجتماعی میان مسافران هستند به‌طوری که فقط دو مسافر می‌توانند در صندلی عقب سوار شوند. وضعیت نرخ‌ها نیز برای تاکسی‌های خطی و غیرخطی مباحث جداگانه دارد.

    درخواست اختصاص ۱۰۰۰ دستگاه 

اتوبوس 

وی گفت: ارایه هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل عمومی پایتخت پیش از این مصوبه دولت بوده که اجرایی نشده و ما در بسته پیشنهادی خواستار شده‌ایم که این مصوبه در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین بسته کمک معیشتی به رانندگان حمل و نقل عمومی ارایه شود. چرا که ارایه این بسته به صورت کارت هدیه ۲ میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر مصوبه دولت بوده و رانندگان نیز جزو همین قشر هستند. همچنین از دولت خواستار شده‌ایم به غیر از رانندگان حمل و نقل عمومی ارایه بسته‌های حمایتی را برای نیروهای راهنمایی و رانندگی که در این وضعیت کرونا مشغول فعالیت هستند در نظر گیرند. همچنین در این بسته پیشنهادی از دولت خواستار شده‌ایم که ذخیره بنزین تاکسی‌ها تا زمانی که کرونا هست حفظ شود و 20 درصد هم به سهمیه آنها اضافه شود.

  ۵۰ درصد کارمندان در محل کار 

حاضر شوند

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: همچنین در قالب بسته مقابله با ترافیک در پایتخت پیشنهاد شده به جای فعالیت دو سوم از کارمندان 50 درصد کارمندان در محل کار طی یک روز حضور یابند و روز پس از آن 50 درصد دیگر فعالیت کنند تا از این طریق هم بار ترافیک کاهش یابد و هم فاصله اجتماعی را بتوان رعایت کرد. شناور کردن ساعات ادارات نیز از دیگر درخواست‌های مطرح شده در بسته پیشنهادی مقابله با ترافیک بود که البته باید توجه داشت بخش زیادی از پیشنهادات این بسته نیازی به مصوبه ستاد کرونا ندارد و تنها مواردی از آن مانند موضوع طرح ترافیک و ارایه بسته معیشتی به رانندگان و اختصاص هزار دستگاه اتوبوس به تهران نیاز به تصمیم دولت دارد.

   نیاز متروی تهران به ۲01 قطار جدید

با اینکه همه به اجرای طرح فاصله‌گذاری تاکید دارند؛ اما این روزها انتشار تصاویری از وضعیت واگن‌های شلوغ مترو، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا قطارهای بیشتری به ناوگان حمل ونقل عمومی اضافه نمی‌شود تا با کاهش سرفاصله‌ها، خدمات بهتری با واگن‌های خلوت، به شهروندان ارایه شود؟ مدیرعامل متروی تهران به این سوال پاسخ داد و اعلام کرد که برای آنکه سرفاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه برسانیم باید ۲۰۰ قطار دیگر به ناوگان اضافه شود.

علی امام در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت توسعه مترو در پایتخت با بیان اینکه با توجه به زیر ساخت‌های موجود و طرح جامع حمل و نقل باید، حدود 5 میلیون مسافر در مترو جابه‌جا کنیم، گفت: درحال حاضر ۷ خط مترو در تهران فعال هستند که فارغ از خط فرودگاه امام خمینی ۱۲۰ ایستگاه فعال داریم که باید این تعداد ایستگاه‌ها به ۲۳۷ ایستگاه برسد.

وی در خصوص وضعیت ناوگان مترو با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۵ قطار در خطوط مترو داریم، ادامه داد: این تعداد قطار با توجه به اهداف طرح جامع حمل و نقل، کافی نیست؛ چرا که به لحاظ کاهش سرفاصله و پوشش جمعیت میلیونی مسافران باید حداقل ۳۵۸ قطار داشته باشیم. یعنی به عبارت دیگر برای اینکه ما بتوانیم با ظرفیت موجود تعداد مسافرانمان را از 2 میلیون سفر به ۵ میلیون سفر با استفاده حداکثری از خطوط موجود برسانیم ۲۰۱ قطار کم داریم. چرا که بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی سرفاصله حرکت قطارها در کلیه خطوط باید دو دقیقه باشد. اما در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها در خطوط مختلف است و از 3 دقیقه تا ۲۰ دقیقه را شامل می‌شود.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه کمبود قطارهای مترو در حالی است که سال گذشته قرارداد ۶۳۰ واگن توسط وزارت کشور منعقد شد؛ اما فرایند اداری آنقدر کند انجام می‌شود که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: در این شرایط شهرداری تهران با اینکه با مشکلات زیادی از نظر مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر تحریم‌ها مانع از ورود قطعات شده، اما در سال ۹۶، ۸ رام قطار و سه دستگاه لوکوموتیو به شبکه‌ مترو اضافه کرد. امام افزود: در سال ۹۷ تنها ۳ رام قطار و در سال ۹۸ نیز ۶ رام قطار به شبکه ناوگان مترو اضافه شده است و باید بگوییم در دوره مدیریت شهری جدید ۱۷ رام قطار وارد چرخه شده است.

مدیرعامل متروی تهران در خصوص بودجه مصوب شهرداری تهران برای مترو گفت: در سال ۹۸ بودجه پیشنهادی و لازم شهرداری برای مترو ۱۹۶۸ میلیارد تومان بود، اما تنها ۷۴۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و این در حالی است که در سال ۹۹ نیز بودجه شرکت مترو ۲۸۰۰میلیارد تومان مصوب شد که البته این بودجه برای توسعه ناوگان کافی نیست؛ چرا که بخشی از این بودجه صرف پرداخت حقوق و دستمزد و بدهی‌ها و ... می‌شود و این در حالی است که ما علاوه بر توسعه خطوط مترو باید نسبت به تامین واگن، ایجاد پست برق، اصلاح و تکمیل سیستم تهویه هوا و تکمیل پایانه‌ها اقدام کنیم.

Taadol-05