وزیر راه و شهرسازی: کمبود مسکن نداریم
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در سالهای اخیر کمبود مسکن نداشتهایم. آمار نشانگر این است که تعداد مسکن از آمار خانوار بالاتر است. منتهی توزیع آن اشکال اساسی دارد. در این میان، جامعهای وجود دارد که روز به روز توان مالی برای خرید یا اجاره مسکن را ندارند از اینرو، طرح مسکن ملی برای این دسته از افراد طرحریزی شده است.
محمد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در مسکن مهر افزود: دولت فعلی برای مسکن مهر هزینه زیادی کرده است. شهرهای جدیدی همچون پردیس امکانات زیادی از جمله تصفیه خانه، مدرسه، راه، زیرگذر، پل و… نیاز داشت که وزارت راه و شهرسازی برای تحقق آن هزینه زیادی کرده است.
اسلامی که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی نیز گفت: طرح اقدام ملی در تولید مسکن طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با همتی مضاعف در دستور کار قرار گرفته که بر اساس آن ساخت ۴۰۰ هزار واحد در گستره ایران تعریف شده است تا متقاضیان واجد شرایط بتوانند از امکانات آن استفاده کنند. برای طرح مسکن اقدام ملی مکان یابی خوبی شده و زمینهای مرغوب و در کنار بافت شهری را برای ساخت مسکن انتخاب کردهایم. در مرحله بعد متقاضیان را شناسایی و نهایتاً سازمان نظام مهندسی را نیز با این مساله درگیر کردهایم تا مردم با خیال آسوده خانهدار شوند.
وی اضافه کرد: همه کسانی که در دهکهای یک تا سه قرار دارند مثل افراد مشمول بهزیستی و کمیته امداد را شناسایی کردیم و برای ساخت مسکن همه نهادها از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی و … را بسیج کردهایم تا برای جامعه هدف مسکن تولید کنند. با یاری سایر دستگاهها در ماههای پیشرو نخستین واحدهای ساخته شده تحویل متقاضیان خواهد شد.
به گزارش مهر، اسلامی ادامه داد: در مرحله نخست ۱۳۰ هزار نفر را ثبت نام کردیم که به موجب قانون باید حداقل ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد نظرشان را داشته باشند. متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن باید 4 شرط، متأهل بودن، فاقد مسکن بودن، استفاده نکردن از امکانات دولتی و سابقه ۵ سال سکونت را در شهر مورد نظر داشته باشند.
گرانی مسکن تابع عملکرد وزارت راه نیست
وی درخصوص وجود دلالی و سوداگری در بازار مسکن نیز گفت: جذابیت سرمایهگذاری در بخش مسکن طی سالهای گذشته به گونهای بوده که سودآوری غیرطبیعی و نامتعارفی را برای سرمایهگذاران به دنبال داشته که ناشی از وجود دلالی و سوداگری است. حتی در زمانهایی که عرضه مسکن بیش از تقاضا بوده، قیمت مسکن رشد سرسام آوری داشته است.
اسلامی افزود: ما وام را برای ساخت مسکن افزایش دادیم تا قیمت مسکن کاهش یابد. ما اکنون سمت عرضه را مدیریت میکنیم و به دنبال افزایش تولید هستیم. الان واحدهای خالی زیادی در ایران وجود دارد که اگر مالیات بر خانههای خالی به اجرا درآید عامل فشاری برای فروش یا اجاره مسکن خواهد بود که در نهایت قیمت خرید یا اجاره مسکن را کاهش میدهد.
وزیر راه با اشاره به اینکه گران شدن مسکن در سال گذشته تابع عملکرد وزارت راه و شهرسازی نیست گفت: در سال گذشته افزایش قیمت طلا و دلار بر قیمت خودرو و مسکن اثرگذار بود و اینها تابعی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی نیست. باید کاری کنیم که خانه از حالت سرمایهگذاری خارج شود و به همین دلیل سامانه جامع املاک را ایجاد کردیم تا سرمایهگذاران حوزه مسکن به دنبال سوداگری نباشند و پولشان در بازار مولد وارد شود. ما از حضور سرمایهگذاران در بخش مسکن استقبال میکنیم، اما به شرط آنکه به دنبال سوداگری و اخذ سودهای معقول نباشند.
اسلامی با بیان اینکه یکی از ابزارهای ما برای کنترل سوداگری و اخلال در بازار مسکن ابزار نظارتی است، افزود: در گذشته گزارشی ارسال شد که نشان میداد از حدود ۹۰۰ برجی که در تهران ساخته شده حدود ۶۰ درصدشان بدون مجوز بوده است. همین مساله موجب افزایش نظارتها بر ساخت و ساز شده است و ما هم نظارتهای خود را بر ساخت و ساز افزایش دادهایم.
وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت بافتهای فرسوده کشور نیز گفت: بافت فرسوده کشور در سه بخش است. اول تاریخی، بافت فرسوده شهری و بافت حاشیه. تاکنون ۲۷۰۰ محله فرسوده در کل کشور شناسایی شده که ۴۲۰ محله در اولویت رسیدگی قرار دارد.
وی افزود: در همه این محلات اقدامات بهسازی شروع شده است. در ستاد ملی بازآفرینی شهری حدود ۴۷۰ میلیارد تومان در کشور هزینه کردهایم. سنگفرش کردن خیابانهای قدیمی، جدولکاری جوی آب و ایجاد فضای سبز و پارک از جمله کارهای این ستاد بوده است. در بافت فرسوده شهر تهران هم حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای ساخت طرحریزی کردهایم. اما در بخش بافت فرسوده حاشیه نشین در شهرهای چابهار و زاهدان اقدامات زیادی انجام داده و در آنجا خانه بهداشت، بهسازی معابر، احداث پارک و فضای سبز ایجاد کردیم.
اسلامی عملکرد خود در حوزه ریلی را نیز اینگونه تشریح کرد: در حمل و نقل ریلی برنامههای جهشی را برای اجرا در نظر گرفتهایم که اتصال ۵ استان به شبکه ریلی از مهمترین آنهاست. طی دو سال گذشته استانهای آذربایجان غربی شرقی و گیلان را به شبکه ریلی متصل کردهایم. استانهای همدان و کرمانشاه را در سال ۹۷ متصل کردیم و در حال حاضر در حال احداث راهآهن چابهار به زاهدان هستیم. اتصال به افغانستان را در آینده نیز اجرا خواهیم کرد. اتصال خط آهن رشت به آستارا و اتصال شلمچه به بصره از مهمترین برنامههای ترانزیتی در حوزه ریل است.