دنیای فناوری
درآمد خردهفروشی آنلاین آمازون افزایش یافته است. اما این شرکت قصد دارد با توجه به شیوع ویروس کرونا، چهار میلیارد دلار هزینه تامین سلامت کارمندان و افزایش دستمزد و غیره کند. به گزارش مهر به نقل از گاردین، شرکت خردهفروشی آنلاین آمازون از شیوع ویروس کرونا سود برده با رونق کسبوکارش روبهرو شده است. درآمد این شرکت در سه ماهه نخست سال ۷۵.۴ میلیارد دلار بوده است. میزان فروش این پلتفرم نیز نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد کرده است. این درحالی است که سودآوری شرکت نسبت به سال قبل ۲۹ درصد کاهش یافته و به ۲.۵ میلیارد دلار رسیده است. همچنین آمازون اعلام کرده بر میزان هزینههای شرکت نیز افزوده شده است. به گفته جف بزوس موسس آمازون، این شرکت تصمیم دارد طی 3 ماه آینده چهار میلیارد دلار برای موارد مربوطبه شیوع ویروس کرونا از جمله ارسال محصولات برای مشتریان و ایمن نگه داشتن کارمندان، هزینه کند. او در این باره میگوید: «این مبلغ شامل سرمایهگذاری در تجهیزات محافظت شخصی، ارتقای پاکسازی تاسیسات، فرآیندهای کاری که به فاصلهگذاری اجتماعی کمک میکنند، دستمزد بالاتر و صدها میلیون دلار برای توسعه قابلیتهای تست کووید ۱۹ در آمازون است.» مبلغ چهار میلیارد دلار مذکور معادل کل سود شرکت آمازون در 3ماهه بعدی است. با انتشار این خبر ارزش سهام آمازون سقوط کرد.
اطلاعات شخصی ۷۷۴ هزار مهاجر استرالیا در یک پلتفرم دیجیتالی افشا شده است. به گزارش دیجیاتو به نقل از انگجت، وزارت امور داخلی استرالیا به صورت ناخواسته و از طریق پلتفرم «SkillsSelect» دادههای مهاجران فعلی و متقاضیان را افشا کرده است. این پلتفرم برای این توسعه داده شده که متقاضیان مهاجرت به این کشور، اطلاعات خود را در آن وارد کنند تا انتخاب، دستهبندی و اعلام نتایج درخواست راحتتر و سریعتر به این اشخاص ابلاغ شود. با این حال این وزارتخانه با سهلانگاری کاری کرده تا دلایل مهاجرت، سن، کشور تولد، وضعیت تاهل، صلاحیت و نتیجه نهایی درخواست ۷۷۴ هزار متقاضی به سادگی در این پلتفرم قابل مشاهده باشد. وزارتخانه مسوول این پلتفرم، به سرعت آن را از دسترس خارج کرده و وضعیت آن را در حال «تعمیر و نگهداری» تغییر داده است. البته هنوز مشخص نیست که این پلتفرم چه زمانی دوباره آنلاین خواهد شد. مقامات دولتی استرالیا اما مستلزم هستند تا اتفاقات را هم به اطلاع کمیسیون حریم خصوصی و هم به اطلاع تمامی متقاضیان مهاجرت به این کشور برسانند. از منظر زمانبندی نیز این اتفاق، چندان به مذاق دولت استرالیا خوش نمیآید. آنها به تازگی برنامه پایش ویروس کرونا را منتشر کرده و از شهروندان خواستهاند آن را نصب کنند. اکنون که اطلاعات ۷۷۴ هزار مهاجر افشا شده، شاید هیچ شهروندی به این دولت اعتماد نکند تا دادههایش را در اختیار آنها بگذارد.
هکرها نام کاربری و پسورد بیش از نیم میلیون کاربر اپلیکیشن زوم را در دارک وب به فروش گذاشتند. به گزارش دیجیاتو از بلومبرگ، شرکت امنیت سایبری Cyble کشف کرده که هر کدام از اطلاعات لاگین کاربران با قیمت بسیار ناچیز (۱.۲۵ سنت) در دارک وب برای فروش گذاشته شده است. این شرکت دادهها را در تلگرام و از طریق فردی روس زبان خریداری کرده است. استفاده از اپلیکیشن زوم بهخاطر قرنطینه و تعطیلیهای گسترده ناشی از کرونا افزایش چشمگیری داشته ولی این اپ به خاطر آسیبپذیری در رمزگذاری دادهها زیر تیغ انتقادات گسترده بوده است. در گذشته هکرها موفق شدهاند در ویدیوکنفرانسها نفوذ کرده و در آنها اختلال ایجاد کنند. ارزش سهام اپلیکیشن زوم همچنین محبوبیت آن در سال جاری میلادی افزایش چشمگیری داشته، ولی متخصصان حریم شخصی و امنیت سایبری دید خوبی به آن نداشتهاند. از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا گرفته تا دپارتمان تحصیلات نیویورک و آژانسهای بینالمللی از سراسر دنیا، استفاده از این اپ را به دلیل نگرانیهایی که در مورد امنیت آن به وجود آمده، ممنوع کردهاند. شرکت زوم میگوید که در حال تحقیق در این رابطه است و اکانتهایی که اطلاعاتشان لو رفته را مسدود کرده و به دنبال ارتقای امنیت پلتفرم خود است. این شرکت همچنین از کاربران درخواست کرده تا پسورد خود را با نمونه امنتر تعویض کنند.
با توجه به شیوع کرونا، شرکت اوبر به دنبال این است که استفاده از ماسک توسط رانندگان و مسافران را کنترل کند. به گزارش ایسنا به نقل از انگجت، شرکت اوبر قصد دارد با استفاده از فناوری، به کنترل شیوع بیماری کووید-۱۹ میان مسافران و رانندگان خود کمک کند. این شرکت اعلام کرد که استفاده از ماسک یا پوششی برای صورت، برای رانندگان و مسافران کشورهایی چون امریکا اجباری شده است. در این راستا اوبر در حال توسعه یک فناوری است تا تشخیص دهد رانندگان از این قوانین پیروی میکنند یا خیر؟ اوبر هنوز جزئیات چگونگی کارایی این فناوری را اعلام نکرده اما به عنوان مثال اوبر پیشتر یک قابلیت شناسایی در لحظه را راهاندازی کرد که در فواصل معین از رانندگان میخواهد که از خود عکس سلفی بگیرند و برای شرکت بفرستند. این شرکت به دنبال راههایی است که از استفاده رانندگان از ماسک اطمینان حاصل کند. گرچه نگرانیهایی راجع به حریم خصوصی افراد وجود دارد که این مساله را دشوارتر میکند. اوبر پیش از این برای رانندگان خود ماسک و ماده ضدعفونیکننده تهیه کرده بود. استفاده از ماسک نه تنها احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را کاهش میدهد، بلکه اعتماد میان راننده و مسافر را افزایش میدهد. در شرایط فعلی که اوبر همه روزه با خطر نابودی رو بهرو است، انجام چنین اقداماتی برای شرکت ضروری است.