اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۷۶

بازنگری در روش عرضه محصولات فولادی

شاتا | سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسه کمیته سامان‌دهی فولاد در هفته جاری خبر داد و گفت: بازنگری در شیوه عرضه محصولات فولادی و تعیین قیمت با اتکا به فرمول‌های اقتصادی در دستور کار این کمیته قرار دارد. حسین مدرس خیابانی با اشاره به دستور رییس‌جمهور مبنی بر ضرورت رفع دغدغه تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه گفت: جلسه کمیته ساماندهی محصولات فولادی در هفته جاری با حضور تولیدکنندگان برگزار خواهد شد تا بتوان در شیوه عرضه محصولات فولادی و تعیین قیمت با فرمول‌های اقتصادی، تجدیدنظر لازم صورت گیرد.وی افزود: هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که علاوه بر اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی فولاد تامین شود، صادرات نیز به عنوان یکی از دستور کارهای جدی این وزارتخانه، مورد حمایت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پیرو سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده نخواهد شد تا فولاد نیز به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد معامله قرار گیرد، بلکه با مکانیزم‌های جدیدی که طراحی خواهد شد، تلاش می‌شود تا محصولات فولادی به دست مصرف‌کنندگان واقعی و صنایع پایین‌دستی آن هم بر اساس نیازهای واقعی آنها، برسد. به گفته مدرس خیابانی، در واقع سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم معطلی صنایع پایین‌دستی و تولیدکنندگان در دسترسی به مواد اولیه خود است و این سیاست را با مکانیزم‌های صحیح و به روش‌های مختلف عملیاتی خواهد کرد.به گفته وی، بنا بر این است که ضمن افزایش تولید فولاد در کشور، برنامه افزایش صادرات محصولات فولادی نیز در سال 99 با قوت و قدرت بیشتری نسبت به سال 98 پیش رود و در این حوزه، وزارت صنعت، معدن و تجارت از هیچ کمکی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان دریغ نخواهد کرد. مدرس خیابانی افزود: کمیته تخصصی محصولات فولادی در هفته جاری نسبت به بازنگری مجدد سیاست‌ها و ابلاغ تکالیف مرتبط با حوزه تامین و توزیع این محصولات اقدام خواهد کرد. ضمن اینکه تاکید بر این است که در سال جهش تولید، علاوه بر اینکه تولید و صادرات فولاد مطابق با هدفگذاری‌های انجام شده با رشد مواجه شود، بلکه صنایع پایین دستی که اجزای اثرگذار در دستیابی به جهش تولید هستند نیز به موقع مواد اولیه خود را تامین کنند.

صادرات رب گوجه آزاد شد

دبیر ستاد کارگروه تنظیم بازار از آزاد شدن صادارت رب گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی خبرداد و گفت: قرار است دو کمیته مجزا برای حمایت از محصولات کشاورزی و حمایت از بازار مرغ و تخم‌مرغ تشکیل شود. محمدرضا کلامی در گفت‌وگو با «خبرگزاری تسنیم» درباره جدیدترین تصمیمات ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: در جلسه دوشنبه هفته گذشته (22 اردیبهشت 99) به منظورحمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و حفظ روند تولید محصولاتی از جمله پیاز و گوجه فرنگی، به منظور خرید حمایتی این محصولات از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی، قرار است در اسرع وقت و پس از هماهنگی لازم در خصوص مقدار، قیمت خرید و همچنین نحوه تامین منابع ریالی، کمیته‌ای تشکیل و اقدام لازم در این خصوص را انجام دهند. دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه این کمیته با حضور سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و با مسوولیت وزارت جهاد کشاورزی قرار است این مسائل را مورد بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند، گفت: تصمیمات این کمیته به منزله تصمیمات کارگروه تنظیم بازار بوده و لازم الاجرا است.

وی تصریح کرد: در این راستا قرار است استانداران و سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور، ساز و کار لازم، با استفاده از ظرفیت‌های موجود در هر استان، از جمله سازمان میادین میوه و تره بار را برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی با استفاده از غرفه‌های عرضه مستقیم کالا، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دهد.وی با بیان اینکه کلیه شبکه‌های توزیع با هماهنگی سازمان‌های صمت استان‌ها مکلف به همکاری هستند، خاطرنشان کرد: سقف قیمت خرده فروشی پیاز و گوجه فرنگی با در نظر گرفتن حداکثر منفعت برای کشاورز و بر اساس قیمت فروش این کالا در میادین مادر هر استان و رعایت ضرایب سود و هزینه‌های خرده فروشی مصوبه هیات نظارت بوده و باید توسط سازمان‌های سمت استانی تعیین، کنترل و با تخلفات گران‌فروشی در سطح عرضه برخورد شود. دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان سراسر کشور، صادرات رب گوجه فرنگی در حجم‌های مختلف تا اطلاع ثانوی آزاد است، گفت: این اقدام باید بلافاصله اجرا و توسط دفترمقررات صادرات و واردات پیگیری شود.وی تأکید کرد: با توجه به ضرورت حفظ روند صادرات محصولات کشاورزی (ترجیحا به صورت فرآورده‌های فراوری شده) در راستای رونق تولیدات این محصولات، قرار شد سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی ایران با حداکثر توان نسبت به بررسی کشورهای مقصد صادراتی ایران از طریق میز‌های کالایی صادرات اقدام و از همه ظرفیت‌ها در اختیار برای تحقق صادرات استفاده و گزارش اقدامات را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارایه کنند.