قدرت انتخاب مشترکان در انتخاب اینترنت ثابت

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۱۱
قدرت انتخاب مشترکان در انتخاب  اینترنت ثابت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت به آدرس xdslplus.ir را در راستای تمرکز بر کیفیت سرویس‌های ارایه شده در حوزه اینترنت ثابت راه‌اندازی کرده است، برای اینکه اپراتورها در یک ضرب‌آهنگ متناسب به درخواست‌ها پاسخ دهند و سرویس‌های مورد نظر را ارایه کنند. با راه‌اندازی این سامانه مشتریان سرویس‌های ثابت می‌توانند درخواست خود را از طریق این پنجره واحد ارایه کنند و در همین زمان می‌توانند گزینه‌هایی که در مکان مورد نظر سرویس می‌دهند را انتخاب کنند. مشتریان می‌توانند همزمان با این سامانه از سامانه نت‌سنج‌پلاس سازمان تنظیم مقررات نیز استفاده کنند تا از سابقه ارایه سرویس اپراتورهای مختلف مطلع شده و انتخاب بهتر و جهت‌دارتری داشته باشند. یکی از مزیت‌های این سامانه مشخص شدن علت تاخیر ارایه سرویس از طرف اپراتورها است و به دلیل اینکه تمام درخواست‌ها از یک سامانه ارایه می‌شود، امکان ریشه‌یابی مشکلات وجود دارد.

یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است. با جایگزینی سرویس ADSL با VDSL، بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران برد و پس از آن روی همان سیم مسی است، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی به ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و می‌توان سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به این موضوع اشاره کرده و چندی پیش هم از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی خبر داد. آذری جهرمی همچنین چندی پیش به نظرسنجی انجام‌شده از کاربران اینستاگرام درباره استفاده از اینترنت ثابت و خانگی اشاره کرده و گفته بود: «بر اساس نظر شما برنامه‌ریزی عملیاتی کردیم که در سال پیش رو با تمام توان شبکه اینترنت خانگی را گسترش بدهیم و میلیون‌ها اشتراک جدید خانگی با کمترین کاغذبازی اداری و در کمترین زمان ممکن (۴۸ ساعت از ثبت درخواست تا راه‌اندازی در منزل) تحویل شما دهیم و از طرفی هم با VDSLسرعت اینترنت خانگی فعلی را چهار برابر کنیم. دوران گواهی بردن برای گرفتن اینترنت ۱۲۸خیلی وقت است که تمام شده. همین الان یک میلیون اشتراک خانگی اینترنت در مناطق «شهری» و «روستایی»، آماده‌ واگذاری شده است تا شما پول کمتری برای استفاده از اینترنت پرداخت کنید. هر چند برای همه کافی نیست اما فاز دوم را هم در شهریورماه آماده واگذاری می‌کنیم. اولویت ما در واگذاری‌ این یک میلیون اشتراک با کسانی است که زودتر ثبت‌نام کنند. هیچ نیازی به مراجعه حضوری هم ندارید و همه اقدامات، به‌صورت تمام الکترونیکی از طریق زیرساخت های دولت الکترونیک فراهم شده است. حداکثر ۴۸ ساعت پس از ثبت‌نام اشتراک‌ها واگذار می‌شود و قابل استفاده است؛ بخش‌های مختلف به‌خط شده‌اند تا بدون معطلی کار را پیش ببرند. در ارتقای چهار برابری سرعت هم مشترکین فعلی اینترنت خانگی در اولویت هستند.» در گام اول پس از ورود به سامانه xdslplus.ir با اعلام شماره تماس، اطلاعات شرکت‌هایی که به آن شماره خدمات اینترنت ثابت ارایه می‌دهند اعلام می‌شود و مشترک می‌تواند با مراجعه به سامانه نت‌سنج‌پلاس که در پایین صفحه قرار دارد، کیفیت شرکت‌های خدمات‌دهنده‌ اینترنت را مشاهده و بر اساس کیفیت شبکه و نیازمندی‌های خود در حوزه اینترنت ارایه‌دهنده مناسب را پس از مقایسه انتخاب کند. در گام دوم؛ مشترک پس از انتخاب یکی از خدمات‌دهندگان اینترنت ثابت با استفاده از لینک مربوط وارد سامانه ارایه‌دهنده خدمات شده و پس از انتخاب سرعت و حجم ترافیک مورد نظر، مراحل ثبت‌نام را انجام می‌دهد و پس از آن می‌تواند با انتخاب گزینه پیگیری وضعیت در سامانه xdslplus.ir یا سرشماره #8010٭ مراحل ثبت‌نام خود را پیگیری کند و از زمان تحویل اینترنت ثابت یا مشکلات احتمالی مطلع شود.

در این راستا، سیدمحمد امامی، مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف راه‌اندازی سامانه xdslplus.ir، اظهار کرد: «مشترکان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از سردرگمی بین اپراتورهای خدمات‌دهنده سرویس‌های ثابت رها شوند، زیرا وقتی به سامانه مراجعه می‌کنند، می‌توانند تمام شرکت‌های FCP یا SERVCO که در مرکز مخابراتی، خدمات اینترنت ثابت ارایه می‌دهند را مشاهده می‌کنند و با مقایسه از بین آنها بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند. بزرگ‌ترین هدفی که با راه‌اندازی این سامانه دنبال می‌شود، شفافیت در مورد امکانات شرکت‌های مختلف در مراکز مخابراتی است که به مشترکان کمک می‌کند انتخاب بهتر و راحت‌تری داشته باشند.» وی با بیان اینکه شفافیت ایجادشده با این سامانه باعث می‌شود که دیگر امکانات خاص و شرایط ویژه برای برخی مشترکان وجود نداشته باشد و همه به‌صورت یکسان و برابر از امکاناتی که در مراکز وجود دارد به انتخاب خود استفاده کنند، گفت: «مشترکان می‌توانند تمام مراحل ثبت‌نام تا تحویل اینترنت ثابت را از طریق سامانه پیگیری کنند و در این بازه زمانی 48 ساعته ثبت‌نام تا تحویل سرویس سازمان تنظیم، نظارت کاملی بر مراحل انجام کار دارد. تجمیع اطلاعات اپراتورها در این سامانه امکان نظارت بیشتر سازمان تنظیم را بر عملکرد آنها فراهم می‌کند و این نظارت در جهت کسب رضایت مشترکین بوده که بتوانند راحت‌تر از امکانات اینترنت ثابت بهره‌مند شوند.» مدیر کل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان اینکه سامانه xdslplus.ir به‌طور اتوماتیک به سامانه اپراتورها متصل است، گفت: «ظرفیت امکانات اپراتورها در مراکز، بدون دخالت آنها در سامانه ثبت می‌شود و اگر ظرفیت جدیدی در حوزه اینترنت ثابت در مرکز مخابراتی به وجود بیاید به مشترکان اعلام می‌شود. راه‌اندازی این سامانه باعث شفافیت و نظارت در حوزه اینترنت ثابت برای سازمان تنظیم مقررات شده است. با وجود این سامانه هرگونه پروژه جدیدی که در شبکه ثابت معرفی شود، در این سامانه در دسترس است و مشترکان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.» امامی با بیان اینکه تعداد اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت ثابت در کشور بسیار بیشتر از چند شرکت بزرگ شناخته شده است، خاطرنشان کرد: «این سامانه موجب می‌شود مشترکان تمام بازیگران صحنه اینترنت ثابت کشور را بشناسند و شرکت‌های کوچک‌تر برای مردم شناخته شوند و حق انتخاب بهترین ارایه‌دهنده برای مشترکان به وجود بیاید و در نهایت این رقابت کیفیت سرویس را بالا می‌برد. مشترکان می‌توانند در صورت هرگونه مشکل در سامانه و اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت، از طریق سامانه ir 195.یا شماره تلفن 195 شکایات و مشکلات خود را ثبت کنند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرند.»