تبر کدام دستگاه درختان باغ شازده کرمان را قطع کرد؟
![تبر کدام دستگاه درختان باغ شازده کرمان را قطع کرد؟](/files/fa/news/1399/3/21/72306_583.jpg)
در حالی کمتر از ۲۰ روز قبل، مدیرکل میراث فرهنگی کرمان از آغازِ طرح «شناسنامهدار کردن درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان» خبر داد که یکی از فعالان میراثی، تصاویری از قطع درختان قدیمی و تاریخی این محوطه جهانی ثبت کرده است. هشتم خرداد امسال فریدون فعالی از آغاز اجرایی کردن طرح شناسنامهدار کردن درختان قدیمی باغ شاهزاده ماهان با هدف بررسی حفظ و تهیه بانک اطلاعاتی این درختان خبر داد، درختانی که براساس تاریخچه خبرها و صحبتهایی که مسوولان این پایگاه جهانی تاکنون داشتهاند، به نظر میرسد به تازگی نسبت به سرنوشت آنها حساس شدهاند، شاید هم این حساسیت بعد از آگاه شدن از قطع درختانِ باغ جهانی شازده ایجاد شده که به تازگی فکر ساماندهی و شناسنامهدار کردنشان را کردهاند که دستکم از این به بعد درختی بدون هماهنگی قطع نشود. امید ابراهیمی، فعال میراث فرهنگی استان کرمان، از بازدیدش در دوشنبه ۱۹ خرداد از باغ شازده ماهان میگوید که با قطع تعدادی زیادی از درختان باغ مواجه شده است. او به تنه درختان قطع شده اشاره میکند که به نظر میرسد تعدادی از آنها درختان کهن و اصیل هستند و اظهار میکند: آن درختان حتما میتوانستند جزو درختان قدیمی این محوطه جهانی باشند که امکان شناسنامهدار کردنشان وجود داشته است. او با اشاره به احتمال وجود انگل و آسیبهایی که عاملی برای قطع درختان هستند، میگوید: زمان و علت قطع شدن درختان مشخص نیست، اما اظهارنظرهایی که در طول کمتر از یک ماه گذشته برای ثبت ملی، شناسنامهدار کردن و توجه بیشتر به این درختان توسط متولیان میراثی مطرح میشود، ذهنها را نسبت به علت انجام این کار و زمان آگاه شدن میراث فرهنگی از این اقدام، آنهم در یکی از ۹ باغ جهانی شده در فهرست میراث جهانی یونسکو حساستر میکند. خبر دیگر از میراث فرهنگی اینکه پیرانگاه ادیان زرتشتی، یهودی و مسلمان در یزد که عبادتگاهی مشترک میان این ادیان است، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. «پیرانگاه» یا «پیرون» زرتشتیان و یهودیان در مرز محلات نصر آباد و کسنویه یزد، عبادتگاهی مشترک میان ادیان زرتشتی، یهودی و مسلمان است که پیروان هر سه دین، این محل را مقدس شمرده و در گذشتهای نه چنان دور در آن به عبادت میپرداختند و مراسمات و جشنهای خود را در آن برگزار میکردند. داستانهای زیادی گرد این بنای تاریخی و در مورد تاریخچه ایجاد آن نقل میشود که یکی از این روایتها که زبان به زبان از سوی افراد قدیمی و محلی منقول است، به تاریخچه ساخت این بنا اشاره دارد.
این عبادتگاه در اصل برای کلیمیان در روستای قدیمی نرسیآباد ساخته میشود اما پس از آن، یکی از خانوادههای زرتشتی که فرزندی فلج داشته و فرزند خود را به همین علت از دست میدهند، به نزدیکی این عبادتگاه رفته و فرزند خود را در همان جا میگذارند و انتظار شفا داشتند. پس از محقق شدن آرزوی این خانواده، اهالی زرتشتی محله از کلیمیان میخواهند تا بخشی از این عبادتگاه را به آنها اختصاص دهند و اینگونه این پیرانگاه صاحب دو قیمت زرتشتیان و کلیمیان میشود.
![](/files/fa/adv/60331_191.gif)