واگذاری ۶۲۰ هزارتن کالای متروکه در بنادر به سازمان اموال تملیکی

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۴۵

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه قطعا در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی دیگر هستیم، گفت: سواحل مکران می‌تواند نقش ویژه‌ای را در آینده مبادلات دریایی ایفا کند.

به گزارش ایلنا، راستاد در رابطه با اینکه ۶۲۰ هزارتن کالای متروکه به سازمان اموال تملیکی واگذار می‌شود، اظهار کرد: این کالاها متنوع هستند و از کالاهای اساسی گرفته تا کالاهای عمومی را در بر می‌گیرند؛ به‌طور مستمر و هر دو هفته یک‌بار کالاهایی را که از مدت مجاز ماندگاری در بنادر عبور می‌کنند را به گمرک منعکس می‌کنیم تا در فرایند کالاهای متروکه قرار گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر این اخطارهایی به مالکان داده می‌شود اما ضوابط قانونی پس از پشت سر گذاشتن مهلت در نظر گرفته شده به صورت خودکار مدنظر قرار می‌گیرد.

راستاد در ارتباط با اینکه به چه علت برخی مالکان برای ترخیص کالاهای خود اقدام نمی‌کنند، بیان کرد: مشکلات اقتصادی و تشریفات قانونی از جمله عواملی است که باعث می‌شود روال عادی ترخیص کالا از سوی صاحبان کالا طی نشود.

وی با اشاره به اینکه در فرایند ترخیص کالا، دستگاه‌های مختلفی نقش دارند، عنوان کرد: تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و سازمان اموال تملیکی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم میزان کالاهای متروکه در بنادر کشور را به حداقل برسانیم.

   تولید ناوگان عملیاتی دریایی در داخل

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص توان داخلی به منظور تولید تجهیزات دریایی و بندری و نگاه به این مقوله در سال جهش تولید، اظهارداشت: خوشبختانه عمده ناوگان عملیاتی دریایی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه برای عملیات ورود و خروج کشتی‌ها، جست‌وجو و نجات دریایی و نیز مقابله با آلودگی دریایی تکیه بر توان داخلی امکان تولید دارد و نیازهای خود را در این موارد به استفاده از توان داخلی سوق داده‌ایم و نتیجه بسیار مناسبی را نیز به دست آورده‌ایم.

راستاد ادامه داد: یکی از فعالیت‌های بسیار بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی این است که ۸۳ فروند شناور مورد نیاز بنادر با استفاده از توان داخلی تولید خواهد شد و میزان اعتبار در نظر گرفته شده در این طرح بالغ بر ۲۴۰ میلیون یورو است که پروژه بسیار بزرگی تلقی می‌شود و می‌تواند صنایع دریایی کشور را رونق بخشیده و اشتغالزایی مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه از نظر توان داخلی برای تولید این ناوگان دریایی هیچگونه دغدغه‌ای نداریم، گفت: تعدادی از این پروژه‌ها در حال ساخت بوده و تعدادی نیز در مرحله مناقصه قرار دارند و طی سال جاری قراردادها و عملیات اجرایی بخش عمده‌ای از ناوگان مذکور که در تاریخ سازمان بنادر و دریانوردی بی‌سابقه است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی در سال جهش تولید مدنظر قرار داده است مربوط به تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی است و تاکنون توانسته‌ایم ۷۶۸ قطعه را با استفاده از توان داخلی تولید کنیم که ۷۰ درصد صرفه جویی را در قیاس با خرید خارجی برای سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشت.به گفته راستاد در زمینه طراحی و احداث زیرساخت‌های بندری، هیچ نیازی به مشاوران و پیمانکاران خارجی نداریم.

    میزان ظرفیت کلی و کانتینری بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد ظرفیت بنادر کشور، اعلام کرد: ظرفیت فعلی بنادر کشور ۲۴۶ میلیون تن در سال است و در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده است و مشخص است که دارای ظرفیت خالی در بنادر هستیم و با توجه به روند رو به رشد تقاضا و برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی و افزایش میزان ترانزیت و ترانشیپ کالا از طریق بنادر، تا قبل از پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت بنادر را به ۲۸۵ میلیون تن ارتقاء خواهیم داد.

    وضعیت عملیاتی بنادر

در دوران شیوع ویروس کرونا

راستاد در رابطه با وضعیت بنادر کشور در دوران شیوع ویروس کرونا نیز، تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه عملیاتی با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی توانسته‌ایم به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی فعالیت‌ها را پیش ببریم و هیچ لحظه‌ای نبوده است که عملیات در بنادر تجاری کشور به واسطه شیوع این ویروس متوقف شود.

راستاد ادامه داد: نباید اجازه دهیم شریان‌های حیاتی مبادله‌ای کشور در حوزه تجاری به واسطه شیوع ویروس کرونا اثرگذار باشد.

    نقش ویژه سواحل مکران 

در آینده مبادلات دریایی

راستاد با اشاره به اینکه نیم نگاهی نیز به ایجاد ظرفیت‌های جدید و به ویژه توسعه سواحل جنوبی از جمله سواحل مکران خواهیم داشت، گفت: سواحل مکران می‌تواند نقش ویژه‌ای را در آینده مبادلات دریایی ایفا کند.وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بندر اصلی کشور در سواحل مکران، بندر شهیدبهشتی چابهار است، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیار مناسبی در این بندر ایجاد شده و به یک‌باره تا ۴ برابر افزایش یافته است و از ۲ میلیون به ۸,۸ میلیون تن ظرفیت دست یافته‌ایم و فاز دوم بندر شهیدبهشتی چابهار نیز ظرفیت این بندر را به ۳۳ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد، همچنین باید بدانیم این بندر به خوبی توانسته است جایگاه خود را تثبیت کند و میانگین رشد آن نسبت به سایر بنادر کشور بالاتر است که نشان می‌دهد به موقع و در زمان مناسبی توانستیم جهت پاسخگویی به نیازهای کشوردر حوزه صادرات و ترانزیت بندر شهیدبهشتی را آماده کنیم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: قطعا در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی هستیم و مطالعات فاز شناختی آن را انجام داده‌ایم و نقاطی را به صورت کلی ارزیابی کرده‌ایم؛ به‌طور حتم در سواحل مکران در آینده یک بندر جدید دیگر را نیز خواهیم داشت.

به گفته راستاد، زمانبندی در این رابطه بستگی به روند تقاضا و استفاده از ظرفیت‌های موجود دارد و سرمایه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که بلافاصله بتوانیم از زیرساخت‌های ایجاد شده بهره مند شویم و پیش‌بینی ما این است که عملیات اجرایی بندر جدید در این جغرافیا، به پنج سال زمان نیاز دارد.