بازخوانی جعبه سیاه پرواز 572
حادثه تلخ سقوط پرواز 572 هنوز هم برای بازماندگان قربانیان این پرواز و بسیاری از مردم تازه است. اما بازخوانی جعبه سیاه این پرواز یک بار دیگر باعث شد تا حادثه تلخ سقوط هواپیما و جان باختن ... به صدر اخبار برگردد. به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشور صدای کابین هواپیما 19 ثانیه بعد از انفجار اول قطع میشود و این در حالی است که موشک دوم ٢٥ ثانیه پس از شلیک اول به مجاورت هواپیما میرسد، بنابراین تحلیلی از عملکرد و آثار موشک دوم از جعبه سیاه هواپیما به دست نیامد. تورج دهقانی زنگنه در نشست خبری روز گذشته نتایج به دست آمده از جعبههای سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی را تشریح کرد و افزود: قبل از اعلام گزارش این سانحه باید اعلام شود که گزارش مستقل درباره پرواز، به ویژه توصیف اطلاعاتی جعبههای سیاه از نظر فنی و تخصصی برای عموم مردم امری مرسوم نبوده و در هیچ سانحهای چنین روالی انجام نشده است. اما به دلیل موضوعات مربوط به سانحه پرواز ۷۵۲ و دستور صریح رییسجمهوری و وزیر راه و شهرسازی در خصوص شفافیت درباره این سانحه با مردم و به خصوص برای شفافسازی برای داغدیدگان این سانحه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع رسیدگی به این سانحه، نتایج حاصل از بازخوانی اطلاعاتی را اعلام میکند. او افزود: جعبه سیاه از تاریخ ۲۷ تیر ۹۹ تا ۳ مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. این کار تحت مسوولیت سازمان هواپیمایی کشوری و مسوول بررسی سانحه و با امکانات و مساعدت فنی کشور فرانسه انجام شد. نمایندگان کشورهایی از جمله امریکا به عنوان سازنده هواپیما و کشور اوکراین به عنوان بهرهبردار و فرانسه به عنوان کشور ارایهدهنده خدمات و مشاوره فنی در این فرآیند، سازمان هواپیمایی کشوری را کمک کردند. همچنین نمایندگانی از کشورهای کانادا، انگلستان و سوئد به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این حادثه جان باختند جهت مشاهده و اطلاع در این فرآیند شرکت داشتند. به گفته دهقانی دادههای هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی در فرانسه بازخوانی شد. براساس اطلاعات استخراج شده تا زمان 6 و 14 دقیقه و 56 ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بیان جزییات بیشتر از سانحه گفت: در این لحظه در داخل کابین پرواز سه نفر کرو (گروه پرواز) و یک نفر معلم خلبان بوده است که متوجه شرایط غیرعادی شده و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودهاند و معلم خلبان برخی از راهنماییها را انجام میدهد از جمله اینکه هر دو موتور هواپیما فعال هستند و این موضوع را به خلبان اعلام میکند.