موسیقی اولویت آخر مردم است
محسن رجبپور
همه از افزایش قیمتِ کنسرتها حرف میزنند؛ اما در این میان کسی به این نکته توجهی ندارد که اهالی موسیقی نیز در همین اجتماع زندگی میکنند و ناگزیر هستند که فعالیتهای اقتصادی موسیقی همسو با دیگر مسائل اقتصادی کشور تامین شود. این نکته زمانی حیاتیتر میشود که دولت فشار اقتصادی عدم فروش نفت خودش را مستقیم به جامعه وارد میکند و در عین ناباوری در سال ۱۳۹۸ قانونی را تصویب کردند مبنی بر اینکه ده درصد فروش کل بلیتهای کنسرت نصیب دولت شود و همین قیمت بلیت کنسرتها را افزایش داد. بسیاری به نقش تهیهکنندگان در افزایش قیمت بلیت کنسرتها اشاره میکنند و این در حالی است که در سال ۹۷ به رغم اینکه در زندگی مردم تورم چندصد درصدی دیده میشد، تولیدکنندگان موسیقی تلاش کردند افزایش قیمتها به برگزاری کنسرتها نرسد؛ آنان همواره معتقد بودند که برنامههای موسیقی میتواند حالِ مردم را بهتر کند، اما سال گذشته، فروش کنسرتها در بسیاری از اوقات رقم قابل توجهی نبوده است و تهیهکنندگان به شکلِ عملی سودی از برگزاری کنسرتها نکردهاند.
از آن مهمتر اینکه چون موسیقی کالای مصرفی همانند پوشاک، غذا و... برای مردم نیست همیشه جزو اولویتهای آخر مردم به حساب میآید، آنان استقبالی از برنامهها نمیکنند؛ در ماههای گذشته نیز جلساتی میان صنف تهیهکنندگان موسیقی، مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد، برگزارکنندگان کنسرتها و نمایندگان سالنهای برگزاری کنسرت برگزار شد که طی آن توافقی انجام گرفت تا با توجه به کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت بلیتفروشی، از میزان اجارهبهای سالنها به همان میزان کسر شود تا در پی ماجرای کرونا هیچ گونه افزایش قیمتی از بابت بلیتها نداشته باشیم. البته این نکته را مدنظر داشته باشیم که با توجه به اوضاع بسیار بد اقتصادی و افزایش همه قیمتها، برای تهیهکنندگان و برگزارکنندگان کنسرتها، برگزاری کنسرت توجیه اقتصادی ندارد. کما اینکه در حوزه تبلیغات از پیجهای اینستاگرامی گرفته تا بیلبوردها ما شاهد افزایش بسیار زیاد تعرفهها هستیم که همین روند نیز ماجرا را تحتالشعاع قرار داده است. همانطور که توضیح دادم ما در جلسات یاد شده به شرط اینکه از میزان اجارهبهای سالنها کم شود، هیچ گونه توافقی برای افزایش قیمت بلیتها نداشتیم. چرا که تصمیم بر این بود برای شکسته شدن فضای رخوتانگیز و سکوت حاکم بر موسیقی کشور و صدالبته به راه افتادن چرخه اقتصادی حوزه موسیقی که موجب بیکاری بسیاری از فعالان این عرصه شده، به موضوع افزایش قیمت بلیت در زمان دیگری توجه شود؛ اما به شکلِ عملی مشاهده میکنیم که این اتفاق رخ نداده است و سالنها حتی تهدید کردهاند که در صورت افزایش قیمت بلیتهای کنسرت، قیمت سالنها را افزایش خواهند داد. این شرایط زمانی بدتر میشود که با گذشت 6 ماه از سال عملا هیچ برنامهای برگزار نشده است؛ در چنین شرایطی نیز ما به هیچعنوان فصدِ افزایش قیمتِ بلیت کنسرتها را نداشتیم؛ اما چارهای جز این وجود ندارد، بهخصوص آنکه دولت و صاحبان سالنها به عاملینی برای افزایش قیمت بلیت تبدیل شدهاند. به هر روی موضوعاتی که این روزها وجود دارد میتواند تاثیری مستقیم روی قیمتها بگذارد، برای مثال شرایط نرخ دلار در جامعه که فشار بسیاری بر روی سبد خانوادهها آورده است و عوامل جانبی و در این میان ما به عنوان صنف اعتقاد داریم که گردش چرخ اقتصاد موسیقی در این روزها متوقف شده و تقریباً به صفر رسیده است. بهطوری که بسیاری از افراد فعال در این حوزه بیکار شده و در وضعیت بسیار بدی قرار گرفتهاند. بنابراین ما در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که با وجود مشکلات فراوانی که در این زمینه پیش روی تهیهکنندگان و برگزارکنندگان کنسرت قرار گرفته فعلاً افزایش قیمتی در زمینه بلیتها نداشته و این موضوع را در وقت دیگری بررسی خواهیم کرد.