اقتصاد دیجیتال، راه برونرفت از بحرانی مثل کرونا
بحران همهگیری کرونا، تاثیرات عمیقی بر مردم سراسر دنیا داشته است و خیلی از این تاثیرات آسیبزا هنوز مشخص و آشکار نشدهاند. این روزها همه شهروندان جهان، در حال صحبت درباره بحرانهای اقتصادی هستند. بیشک فضایی مشابه شرایط حاضر، پیش از این هرگز دیده نشد بود. بحرانی که سبب افزایش شدید نرخ بیکاری بعد از تعطیلیها شده و میتوان گفت اقتصاد جهان را با خطر نابودی مواجه کرده است. این در حالی است که اقتصاد برای یافتن راهحل مداوم و پایدار برای مشکلاتی از جمله بحران کووید ۱۹، بیشتر از هر زمان دیگری به نوآوری وابسته است و یک راهحل ممکن برای بحران اقتصادی فعلی، تقویت اقتصاد دیجیتال است.
سرمایهگذاران و مصرفکنندگان همواره از نقدینگی خود محافظت کرده و بنابراین در مورد ایدههای جدید بسیار محافظهکارانه و محتاطانه عمل میکنند. پذیرندگان اولیه این ایدهها معمولا کمیاب و نادر هستند. در شرایط بحرانی اعمال عملگرایی اقتصادی و تکنولوژیک بیشتر، امری کاملا مشهود و معمول است. پذیرش مفاهیم نوظهور ناشی از توسعه فناوریهای بیش از حد تبلیغ شده، مانند بلاک چین یا نیازهای بیش از حد تفسیر شده برای راحتی سبک زندگی، بسیار سختتر از عصر پیش از ظهور ویروس کرونا خواهد بود. عموم مردم حاضر به خرج کردن پول بیشتری برای حل مسائل و مشکلات واقعی هستند و در مقابل پول کمتری برای کالاهای لوکس، مانند فناوریهای یاد شده، هزینه میکنند. بهطور کلی فناوریهای دیجیتال دارای مزایای زیادی هستند. این فناوریها ما را قادر میسازند تا بهطور کارآمد و موثر در دفاتر خانگی خود کار کنیم که این امر به ویژه بعد از همهگیری کرونا بسیار مفید خواهد بود. گویی این تغییرات نوعی ظرف آزمایشگاهی در اختیار رهبران اقتصادی و مدیران مشاغل، قرار میدهد که با استفاده از آن میتوانند سبکها و شیوههای مختلف مدیریت را به واسطه آن امتحان کنند. آنها باید تاثیرات خوب و بد ناشی از تحولات تکنولوژیک اعمال شده به واسطه ظهور این بیماری همه گیر را مشاهده کنند تا بفهمند کدام سبک مدیریت در شرایط اینچنینی، موثر، کارآمد و پیشرفتهتر عمل میکند (یا عمل نمیکند) و اینکه چگونه میتوانند از این امر برای دستیابی به راندمان بالاتر برای برخی خطوط در سازمان خود استفاده کنند. دنیا زمان و دوران بیسابقهای را سپری میکند. واژه بیسابقه طی چند ماه گذشته در عناوین بیشماری از اظهارنظرها و یادداشتها ظاهر شده است. بر اساس گزارش پژوهشگاه فضای مجازی از پایگاه آماری گوگلترندز، جستوجوی این کلمه در بازه زمانی مارس و آوریل ۲۰۲۰، یعنی در دوره اوج بیماری همهگیر کووید ۱۹، در بسیاری از مناطق ایالات متحده، افزایش بیسابقهای داشته است. با وجود این، ما باید از تجربه این اپیدمی گسترده در سال ۲۰۲۰ احساس آسودگی کنیم؛ زیرا در سال جاری بشریت به مرحلهای رسیده که فناوری به میزان کافی توسعه یافته است. مرحلهای که اگرچه فاصلهگذاری فیزیکی به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری افزایش داشته، اما افراد هنوز هم به واسطه این پیشرفتهای تکنولوژیک میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تعاملات و ارتباطات انسان در هسته یک اقتصاد پررونق شکل میگیرد و هرچه این تعاملات کاهش پیدا کند، رشد اقتصادی کندتر میشود. بنابراین این سوال مطرح است که موسسین شرکتها و مخترعین چه طور میتوانند در انتقال شیوه ارتباطات انسانها از حالت فیزیکی به دیجیتالی همکاری و کمک کنند.
اهمیت استفاده از ابزارهای دیجیتال
به حفظ بقای مشاغل
اقتصاد برای یافتن راهحل مداوم و پایدار برای مشکلات، بیشتر از هر زمان دیگری به نوآوری وابسته است و یک راهحل ممکن برای بحران اقتصادی فعلی، تقویت اقتصاد دیجیتال است. ما شاهد بودهایم که چگونه راهحلهایی مانند استفاده از اپلیکیشن زوم در تشکیل کنفرانسهای تصویری، در دوران همهگیری کووید ۱۹ به سرعت افزایش پیدا کرده است. چنین راهحلهایی در حمایت از بازیگران اقتصادی مانند صاحبان مشاغل و مصرفکنندگان بسیار پراهمیت است. ابزارهای دیجیتالی به حفظ بقای بسیاری از مشاغل کمک میکنند و همچنین امکان شکلگیری همکاریهای لازم را برای رفع موانع اقتصادی در این اوقات دشوار، فراهم میسازد. بسیاری از ما آینده را بهگونهای تصور میکنیم که در آن روباتها مسوولیت وظایف و ارتباطات اساسی را بر عهده گرفته، زندگی ما را آسانتر کرده و اقتصاد کارآمدتری را ایجاد میکنند. کووید ۱۹ ممکن است نقش یک کاتالیزور (عامل فعالکننده) را برای انتقال ما به دوران اقتصاد دیجیتال ایفا کند و روزبهروز بیشتر آشکار میشود که راه برگشتی به عقب وجود ندارد. این مقاله میتواند منبع الهامبخش برای کارآفرینانی باشد که به عقیده بسیاری از کارشناسان، ستون فقرات اقتصاد جهانی و ارکان نظام مالی آینده هستند. بحران کووید ۱۹ حداقل تا یک سال دیگر ادامه خواهد یافت و تاثیرات آن فراتر از این احساس خواهد شد. در دوران پساکرونا تمرکز کارآفرینان بر مشارکت در اقتصاد دیجیتال جهانی بسیار ضروری است. چندین زمینه نیاز به بهینهسازی دارد که بسیاری از آنها هماکنون توسط کارآفرینان مورد کاوش و بررسی قرار گرفتهاند. کارآفرینانی که به دنبال شکل دادن به اقتصاد دیجیتال هستند ممکن است به ایجاد و تشکیل مواردی بپردازند که پژوهشگاه فضای مجازی به آنها اشاره کرده است. از جمله صندوقهای سرمایهگذاری مبتنی بر هوش مصنوعی که به مردم امکان سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار را میدهد و در حال حاضر فقط برای افرادی که خالص دارایی و درآمد بالایی دارند قابل دسترسی است. پلتفرمهایی که به افراد دارای درآمدهای خالص بالا امکان ارتباط مستقیم با افراد نیازمند را میدهند و از این طریق به آنها کمک مالی میکنند. این سکوها میتوانند به توزیع مجدد ثروت به ویژه در یک سیستم بازسازی شده در زمان بحران کمک کند. همچنین مناسبترین راهحلهای آموزش از راه دور در خانه برای والدین که بتوانند آموزش باکیفیت و مبتنی بر نیازهای منحصر به فرد را به فرزندان خود ارایه دهند. به علاوه فناوریهایی که اجازه میدهند عموم مردم در ازای ارایه دادههای شخصیشان، به صورت عادلانه وجوهی را دریافت کنند. همچنین برنامههای کاربردی که شرکتهای مسوول اجتماعی را به شهروندان متصل میکند و آنها را به انجام کارهای خوب در ازای دادن پاداش تشویق میکند. به عنوان مثال، میتوان به ارایه اشتراک رایگان پلتفرم نتفلیکس به پزشکان و پرستاران در طول دوران شیوع کووید ۱۹، اشاره کرد.
مدیران شرکتهای تجاری
عاملان توسعه اقتصاد دیجیتال
اقتصاد جهانی هیچگاه تا این اندازه به کارآفرینان و مبتکران وابستگی نداشته است. دقیقا همانطور که امروزه برخی مشاغل وجود دارند که هیچکس حتی ۲۰ سال پیش به امکان وجودشان فکر نکرده بود، در آینده نزدیک نیز مشاغل جدیدی که هرگز تصورش را نمیکردیم، ایجاد میشوند. در سراسر جهان، دولتها تمام تلاش خود را برای حفظ نقدینگی در اقتصاد انجام میدهند. با این حال، راه رفع مشکل، تا حدود زیادی در دست مبتکرانی است که میتوانند یک اکوسیستم دیجیتالی ایجاد کنند و فراتر از حد و مرزهای اقتصاد فیزیکی، فرصتهای بیشماری را برای مردم فراهم میکند. اگرچه واقعیت این است که در زمان دشواری قرار گرفتهایم، اما انسانها ثابت کردهاند که هرچقدر همزمان سخت و چالشبرانگیز باشد، برای یافتن کارآمدترین راهحلها برای مشکلات، سازگار میشوند و این همان هسته اصلی نوآوری است. روند دیجیتالی شدن زندگی روزمره مردم سراسر جهان، با شیوع بیماری همهگیر کرونا از چند ماه گذشته سرعت فزایندهای پیدا کرده است. به عنوان مثال بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط آلمانی که پیش از این در زمینه دیجیتالی شدن بسیار کند و ناکارآمد عمل میکردند، مجبور به انطباق با شرایط و پذیرش این فرایند شدند. از سوی دیگر، شرکتهایی نیز که قبلا در زمینه دیجیتالسازی زیرساختهایشان سرمایهگذاری کرده بودند نسبت به همتاینشان توانستند جایگاه خوبی را در عرصه رقابت به دست آورند. با وجود این، قطعا این نوآوریهای دیجیتالی تا ابد باقی و زنده نخواهند ماند و در گذر زمان تغییر بسیاری پیدا میکنند. رهبران حوزه اقتصاد دیجیتال و مدیران مشاغل، باید امنیت، نوآوری و انطباق سرمایهگذاریهای تجاری خود با این فضای بحرانی را از طریق دروس و تجربیات لازم حاصل از شرایط شناسایی و ترسیم کنند.