در شهر

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۳۱۵

آلاینده ازن متهم اصلی آلودگی هوا در نیمه نخست سال جاری

رستگاری با اشاره به اینکه آلاینده ازن مسوول تمام روزهای نامطلوب هوای تهران در نیمه نخست سال بوده است، گفت: این مساله به معنی افزایش غلظت آلاینده ازن نیست، بلکه استانداردها تغییر کرده است. محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا امروز، ۵۷ روز شاخص کیفیت هوای تهران به خاطر افزایش غلظت آلاینده ازن کاهش یافته است، افزود: که از این تعداد ۳۶ روز کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز ناسالم بوده است. وی با بیان این نکته که از ابتدای سال جاری استاندارد شاخص‌های اندازه‌گیری میزان آلاینده‌های هوا ارتقا پیدا کرده است، ابراز داشت: اگر این استانداردها تغییر نکرده بود، وضعیتمان نسبت به سال گذشته بهتر بود اما با توجه به اینکه استانداردها تغییر کرده است تعداد روزهای ناسالم و آلوده افزایش یافته است. رستگاری اظهار داشت: هرچند تعداد روزهای آلوده افزایش یافته است، اما واقعیت این است که میزان غلظت آلاینده ازن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. وی ادامه داد: آلاینده ازن مسوول تمام روزهای نامطلوب هوا بوده اما این مساله به معنی افزایش غلظت آلاینده ازن نیست، بلکه استانداردها تغییر کرده است.

طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا  لغو  نمی‌شود

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه بسته محرک اقتصادی در شهرداری با هدف افزایش ساخت و ساز در پایتخت فعلا کارایی خود را از دست داده است، گفت: طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا لغو نمی‌شود. او در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه سرانجام خرید اتوبوس و قطارهای مترو برای پایتخت به کجا رسید؟اظهار کرد: دولت اقداماتی جهت همکاری با شهرداری در این راستا انجام داده است ولی متأسفانه شهرداری در موضوع وثیقه با مشکل مواجه است و تا زمانی که مجموعه شهرداری وثیقه را تأمین نکند، بانک رفاه پولی برای خرید اتوبوس و مترو دراختیار شهرداری قرار نمی‌دهد. اعضای شورای شهر تذکری را در این زمینه به شهردار اعلام کرده‌اند و این موضوع مطرح شده که چرا علی‌رغم نیاز تهران و پیگیری و هماهنگی‌های انجام شده، همچنین آغاز همکاری دولت، شهرداری هنوز در تعبیه وثیقه موفق نبوده است.  او درباره اینکه موج سوم کرونا در پایتخت آغاز شده و برخی از کارشناسان و شهروندان معتقدند لغو طرح ترافیک در کاهش مبتلایان موثر است، آیا شورای شهر اقدامی در جهت این مطالبه مردم انجام می‌دهد؟ گفت: در اوایل بروز و شیوع کرونا، بسیاری از اعضای شورای شهر از جمله خودم معتقد بودم که لغو طرح و تعطیلی مترو و اتوبوس باید انجام گیرد تا از ابتلا به کرونا پیشگیری شود، ولی اکنون تا حدودی نظرم تغییر کرده است.  او افزود: اخیرا گزارشی از سوی شهرداری و ستاد مقابله با کرونا ارایه شده که نشان می‌دهد براساس تحقیقات، لغو یا اجرای طرح ترافیک در کاهش یا افزایش بیماران مبتلا به کرونا تأثیری نداشته است. بررسی‌های انجام گرفته براساس تحقیقات میدانی است و همه اعداد و ارقام دقیقاً مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، بنابراین علی‌رغم اینکه در موج سوم کرونا قرار داریم، معتقدم که لغو طرح ترافیک تأثیری در کاهش مبتلا به کرونا ندارد و حتی این مساله افزایش ترددها در بخش‌های مرکزی شهر و انجام سفرهای غیرضروری را به همراه خواهد داشت و می‌تواند این موضوع در شیوع کرونا تأثیر بگذارد، همچنین ترافیک ناشی از لغو طرح ترافیک، دغدغه بسیاری از شهروندان است و نارضایتی آنها را در دوره‌های طرح لغو شده بود به همراه داشت. بنابراین رویکرد مثبتی برای لغو طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا نیست. خلیل‌آبادی درباره بهره‌برداری از خط 6 متروی تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم نیز اظهار کرد: طی روزهای گذشته، مناف هاشمی معاون شهردار تهران جلسه‌ای را با حضور مسوولان مترو و شهردار منطقه 20 برگزار کرد و در این جلسه مطرح شد که تکمیل تونل جنوب خط 6 مترو با افزایش حفاری روزانه بین 15 تا 20 متر اجرایی شود و ساماندهی اتوبوسرانی منطقه و مطالعات ترافیکی آن نیز در دستورکار قرار گیرد.