ترانزیت از مرز ایران و ارمنستان انجام میشود
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از فعال بودن پایانه مرزی نوردوز به عنوان مرز ایران و ارمنستان خبر داد. جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با مهر درباره حذف مرز ایران و ارمنستان در پی توافق آذریها و ارمنیها برای بازگرداندن مناطق اشغالی به جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: «مرز نوردوز» که میان ایران و ارمنستان است، در خود منطقه ارمنی نشین واقع است نه منطقه اشغالی آذربایجان یا قره باغ؛ مرز ایران و ارمنستان یک مرز بینالمللی رسمی است و هیچگاه اساساً مرزهای رسمی و بینالمللی در مناطق اشغالی و مورد مناقشه دو کشور، برقرار نمیکنند و هیچ کشور دیگر چنین مرزهایی را به رسمیت نخواهد شناخت. وی ادامه داد: پایانه مرزی نوردوز در زمان درگیریهای آذربایجان و ارمنستان به دلیل آنکه نزدیک منطقه مورد مناقشه بود، در ایامی که این دو کشور با یکدیگر درگیر شده بودند، با کاهش تردد روبرو شد، ولی ترددهای مرزی بسته نشد اما تا حدودی از میزان ترددها کاهش یافت اما با آتش بسی که اعلام شده، امیدواریم به زودی به شرایط عادی برگردد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره آیا حذف ترانزیت از خاک ایران میان اروپا و منطقه قفقاز در پی توافقی که اخیراً میان آذربایجان و ارمنستان رخ داده، صحت دارد یا نه؟، تصریح کرد: ما هم چنین موضوعی را شنیدهایم که بند ۹ آتش بس میان این دو کشور، دلالت بر این دارد که ارمنستان برای اتصال زمینی و جادهای نخجوان به آذربایجان همکاری کند؛ پیش از این توافقنامه، ارتباط نخجوان در ۳۰ سال گذشته با سرزمین اصلی (جمهوری آذربایجان) قطع شده بود که ساکنان این منطقه برای رفت و آمدها، تجارت و حمل کالاهای خود از محدوده ایران تردد میکردند، ایران هم مساعدتی در حق اهالی این منطقه داشت و به دلیل اشتراکات فرهنگی و حسن همجواری اجازه داده بود تا تردد میان اهالی نخجوان با جمهوری آذربایجان از مرز بیله سوار (استان اردبیل) ایران انجام شود.وی در پاسخ به اینکه آیا مزیت ترانزیتی که از خاک ایران ممکن است حذف شود، محدود به مناسبات محلی و منطقهای است یا کل ارتباط ترکیه و اروپا با منطقه قفقاز، روسیه و حتی آسیای میانه را تحتالشعاع قرار خواهد داد؟ گفت: این نکته هم میتواند وجود داشته باشد اما بستگی به برداشتهایی دارد که از بند ۹ توافق نامه ارمنستان-آذربایجان میشود؛ مسیر مذکور در توافق نامه، مسیری است که از خاک ارمنستان خواهد گذشت، بنابراین، اینکه آیا ارمنستان این اجازه را خواهد داد که آیا به عنوان کریدور بینالمللی شناخته شود و ناوگان کشورهای دیگر مانند ترکیه که از این کریدور عبور کنند یا خیر، مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که این مسیر صرفاً برای ترافیک محلی نخجوان-آذربایجان-ارمنستان مورد استفاده قرار گیرد؛ گمانه زنیهای مختلفی در خصوص این موضوع مطرح میشود ولی چون جزئیات هنوز نهایی نشده نمیتوان درباره آن قضاوت کرد. هدایتی افزود: اگر این کریدور شکل بینالمللی به خود بگیرد و غیر از اتباع آذری هم بتوانند از آن تردد کنند، در راستای کریدور ترانس-خزر هست که ممکن است اتصال مسیرهای ترکیه به دریای خزر و آسیای میانه بدون عبور از ایران را رقم بزند؛ ولی این موضوع صرفاً گمانه زنی است و قطعی ندارد. مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه مسیر ایران، به دلایل متعددی برای عبور و ترانزیت کالا اقتصادی، به صرفهتر و جذابتر است تصریح کرد: ما با بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه لغو روادید داریم، سوخت در ایران ارزان است، نیازی به تغییر مورد حمل و نقل از جادهای دریایی برای عبور از دریای خزر در خاک ایران نیست و بسیاری دلایل و امتیازات دیگر، سبب شده تا جادههای ایران برای ترانزیت کالا با استقبال بیشتری برای صاحبان کالا مواجه شود.