ابلاغیه مرکز فضای مجازی به صداوسیما درباره عدم تبلیغ اینستاگرام
معاون مرکز ملی فضای مجازی از ارسال ابلاغیهای به سازمان صداوسیما برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و خواستار فراهم شدن زمینه تبلیغ پیامرسانهای بومی در رسانه ملی شد. به گزارش مهر، مدتی است آنتن پخش زنده و غیرزنده رسانه ملی، درگیر جذب مخاطب و فالوئر برای شبکه اجتماعی اینستاگرام است. برنامههای مختلف صداوسیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت میکنند و از زمان شروع برنامه از مخاطب میخواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام و ارسال پیام، نظرات یا درخواست خود را با عوامل تولید این برنامه در میان بگذارند. در فواصل مختلف این برنامهها نیز مجری، نظراتی که از سوی بینندگان در صفحه اینستاگرام برنامه درج میشود را میخواند. فرصت رایگان تبلیغ از سوی رسانه ملی به یک شبکه اجتماعی که تابع قوانین کشور ما نبوده و تلاش برای هدایت بینندگان به سمت این شبکه، در حالی صورت میگیرد که مطابق با سند ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، حمایت از پیامرسانهای بومی از جمله وظایف سازمان صداوسیما است. اقدام رسانه ملی در تبلیغ شبکه خارجی اینستاگرام، با آنچه در اهداف اسناد بالادستی نظام برای تولید و مدیریت محتوای سالم و فاخر فضای مجازی دیده شده است منافات دارد و کارشناسان بسیاری آن را تناقض آشکار در عمل به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و سیاستگذاری در حوزه حاکمیت فضای مجازی میدانند. امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتوگو با مهر، با بیان اینکه ما در حوزه حضور پیامرسانهای بومی در رسانه ملی ضعف داریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم، اظهار کرد: در این فضا ملاحظاتی وجود دارد که رسانه ملی باید به آن توجه کند. سازمان صداوسیما مطابق با بند مصوب سند حمایت از پیامرسانهای داخلی، در این جهت مسوولیت دارد و ما در تلاش هستیم که سازوکار دقیق و روشنی برای پیامرسانهای بومی تعیین شود تا هم بتوانند با یک شرایط مطلوب مستقیما خودشان را در رسانه ملی تبلیغ کنند و هم در برنامهها، کارها و فعالیتهایی که رسانه ملی قصد دارد بینندگان را به یک شبکه در فضای مجازی ارجاع دهد، از ظرفیت پیامرسانهای داخلی استفاده کند. معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تاکیدمان این است که پیامرسانهای خارجی که فاقد مجوز هستند و هیچ تعامل و همکاری با کشور ندارند، در اولویت تبلیغ در تلویزیون به هیچ عنوان نباشند. وی با اشاره به اقدام سازمان صداوسیما در هدایت کاربران به سمت شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی، مخالفت خود را با این اقدام سازمان صداوسیما در قالب ارسال ابلاغیهای به این سازمان اعلام کردیم و پیگیر موضوع بوده و جلسات مشترکی نیز با سازمان صداوسیما داشتهایم. خوراکیان افزود: بهشدت دنبال این هستیم که هم پیامرسانهای خارجی در برنامههای رسانه ملی معرفی نشوند و هم ظرفیت برای استفاده پیامرسانهای بومی از این فضا، فراهم شود. وی ادامه داد: برای صداوسیما هم مساله قابل توجهی خواهد بود که پیامرسان بومی را معرفی کند، چرا که وقتی پیامرسان خارجی را معرفی میکند نمیتواند درآمدی داشته باشد اما برخی از پیامرسانهای داخلی حتی حاضر هستند برای تبلیغ در رسانه ملی، مشارکت مالی داشته باشند. معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما این موضوع را به صورت مکتوب به صداوسیما ابلاغ کرده و اعلام کردیم که با تبلیغ اینستاگرام به این شکل مخالف هستیم. در این راستا عنوان شد که پیشنهاد و توصیه ما این است که مبتنی بر سند پیامرسانهای اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، زمینه برای تبلیغ پیامرسانهای داخلی در رسانه ملی فراهم شود. امیدواریم این اتفاق بیفتد.