اخبار
خریدوفروش اکانتهای بازی قانونی نیست
معاون نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تاکید بر لزوم توجه کاربران به ضوابط مالکیت امتیاز بازی، در خصوص برخی سودجوییها مبنیبر تقویت اکانتها (cheat boosting) بهوسیله برنامههای جانبی و کدهای تقلب و فروش آن به بازیکنان هشدار داد. به گزارش ایسنا، به نقل از بنیاد ملی بازیهای رایانهای، عقیل منصوری، معاون نظارت بنیاد با بیان اینکه بازیهای رایانهای از دیرباز در کنار سایر جنبههای آموزشی و فرهنگی به عنوان یک تفریح مهیج شناخته میشدند، تصریح کرد: امروزه بازیهای رایانهای به عنوان یکی از مهارتهای درآمدزا مطرح است. بر همین اساس، شاهد آن هستیم که امتیاز بازی و هزینههای مادی و معنوی (اعم از پول، مهارت، وقت) که برای رسیدن به آن صرف میشود، به عنوان یک دارایی مورد معامله قرار میگیرد. وی با بیان اینکه طبق قوانین داخلی اکثر بازیها، به اشتراکگذاری نامکاربری و رمز با دیگران غیرمجاز شناخته شده و مسوولیت استفاده از آن بر عهده سازنده حساب کاربری بازی است، افزود: خرید و فروش اکانت بهمثابه اشتراکگذاری اکانت است و در صورت شناسایی، غالبا بازیسازها اقدام به مسدود کردن آن خواهند کرد. خانوادهها و خریداران این حسابهای کاربری، باید اطلاع داشته باشند که خریداری یک اکانت و رمز به معنای قانونی بودن بهرهبرداری از آن بازی نیست. معاون نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه غالب بازیسازان، بهشدت با متقلبین مبارزه میکنند و در صورت استفاده از برنامه جانبی، دیگر اکانتهای فرد متقلب را نیز مسدود میکنند، گفت: افرادی که به تولید و عرضه اکانت مشغول هستند نیز ممکن است در معرض خطر باشند. منصوری با تاکید بر آنکه امتیاز بازی متعلق به کسی است که مهارت و هوش انجام مراحل آن را داشته باشد، افزود: سودجویان برای کسب درآمد اقدام به عمل تقویت اکانتها (cheat boosting) بهوسیله برنامههای جانبی و کدهای تقلب سپس فروش آن میکنند، که معمولا پس از مدتی مسدودیت دایم اکانت را در پی خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشت کاربر با خرید اکانت، به علت وجود امکان بازپسگیری اکانت توسط صاحب اولیه اکانت (که ایمیل اصلی را در اختیار دارد) خواسته یا ناخواسته احتمال خطر از دست دادن آن و هدر رفتن پولش را میپذیرد. وی گفت: دسترسی به اکانتهای هکشده یا دزدی به علت احتمال تغییر رمز عبور توسط صاحب اکانت، پس از مدتی ممکن نخواهد بود و حتی در مواردی مشاهده شده برخی از فروشندگان سودجو، رمز اکانتهای فروختهشده را تغییر میدهند که طبعا دسترسی به آن برای خریدار قبلی اکانت غیرممکن میشود. معاون نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با توصیه به گیمرها برای توجه به وضعیت قانونی استفاده از بازیهای رایانهای از نظر قوانین کشور و همچنین قوانین داخلی خود بازیها تاکید کرد: بالا بردن امنیت اکانت و استفاده از تایید دومرحلهای، دسترسی هکرها به آن را به حداقل میرساند، همچنین باید دانست رسیدگی مراجع قانونی در خصوص اعمالی که افراد درباره بازیهای غیرمجاز انجام میدهند و پولهایی که رد و بدل میشوند، مشمول پیچیدگیهایی است که بهتر است افراد سراغ چنین تجربهای نروند. به گزارش ایسنا، بازیهای یارانهای در مدّت کوتاهی پس از پیدایش، نه تنها تحوّل عمیق و اساسی در نظام تفریحات و سرگرمی کودکان به وجود آورد، بلکه در حال حاضر، گستره بازیهای رایانهای به عنوان یک وسیله گذران اوقات فراغت، به زندگی بزرگسالان نیز کشیده شده است. توسعه صنعت دیجیتال موجب شده تا کیفیت گرافیکی تصاویر بازیها بهبود یافته و از این طریق جاذبههای تصویری زیادی برای نوجوانان و جوانان ایجاد شود. خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که بازیهای رایانهای همانند بسیاری دیگر از پدیدههای عصر فناوری اطلاعات به زندگی ما راه یافته و یکی از سرگرمیهای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این تحولات موجب شده است تا امروزه ساخت بازیها به یک صنعت بهعنوان گستردهترین و سودآورترین حرفه تبدیل شود.
رونق گردشگری و بومگردی با توسعه ارتباطات روستایی
اتصال اکثر روستاهای کشور به شبکه ارتباطی موجب ارتباط گردشگران با اقامتهای بومگردی در اقصی نقاط کشور شده که همین امر باعث رونق گردشگری به ویژه گردشگری روستایی شده است. به گزارش ایسنا، از زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از مهمترین صنایعی که تحت تاثیر قرار گرفت، گردشگری بود و با توجه به کاهش جدی مسافرتها در ماههای گذشته، از حمل و نقل تا خدمات هتلداری در جهان، بیشترین آسیب را از این موضوع دیدهاند. بیماری همهگیر کرونا برای صنعت گردشگری ویرانگر بوده و به نظر نمیرسد به این زودی، سفرها دوباره از سر گرفته شوند و به میزان قبل از همهگیری بازگردد. حتی با بهبود این بخش، اعضای صنعت در جذب مشتری با رقابت سختی روبهرو خواهند شد. با وجود این به نظر میرسد فناوری اطلاعات میتواند در این زمینه موثر باشد. برای مثال به دلیل دسترسی راحت به برخی فناوریها، شرکتهای هواپیمایی، آژانسهای مسافرتی و گروههای گردشگری علاقه فزایندهای به استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) برای جذب مشتریان احتمالی نشان دادهاند. این فناوری میتواند از طریق عکاسی ۳۶۰ درجه واقعیتی ساخته و طعم گردشگری مجازی را ارایه دهد و افراد را به این واقعیت مجازی وارد کند. در این راستا همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار ویدیویی از «ایران هوشمند»، رونق گردشگری و گسترش بومگردیها در روستاها بهواسطه توسعه ارتباطات روستایی را مورد بررسی قرار داده است.