ایرانشهر
اختصاص زمینهای بایر و کشاورزی به ساخت مسکن
وزارت راه و شهرسازی، برنامه بلندمدت بخش مسکن را احداث 5 میلیون واحد مسکونی طی 5سال آینده اعلام کرد و خبر داد: سازمان منابع طبیعی حدود ۲۵۰ هزار هکتار و وزارت جهاد کشاورزی ۷۵۰ هزار هکتار از زمینهای خود را به ساخت مسکن اختصاص میدهند.به گزارش ایسنا، همزمان با طرح جهش تولید مسکن با هدف احداث سالانه یک میلیون واحد که از سوی هیات رییسه مجلس در حال بررسی است، وزارت راه و شهرسازی نیز برنامه تامین زمین برای ساخت سالانه یک میلیون واحد طی پنج سال آینده را در دستور کار قرار داده است.طبق آخرین اعلام و بر اساس تفاهم اولیه مقرر شده که حدود ۲۵۰ هزار هکتار زمین از سازمان منابع طبیعی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود. از طرف دیگر در جلسات مشترکی که در دولت تشکیل شده وزیر جهاد کشاورزی برای انتقال حدود ۷۵۰ هزار هکتار زمین دیگر نیز اعلام آمادگی کرده است. وزارت جهاد کشاورزی پیش از این هم ۲۵۰ هزار هکتار زمین برای طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده بود.به تازگی محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب از ابلاغ برنامه پنج سال آینده حوزه مسکن برای ساخت پنج میلیون واحد مسکونی خبر داد و گفت: این تصمیمات از برنامههای بلندمدت حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی است و به یک دولت خاص تعلق ندارد.او پیش از این درخصوص شائبه اختصاص زمینهای کشاورزی و جنگلها برای ساخت مسکن گفته بود: این زمینها شامل اراضی بایر است که جنگلها را شامل نمیشود و همچنین قابلیت کشت و استفاده کشاورزی ندارد. جنس خاک و جهت توسعه نیز مد نظر قرار میگیرد؛ لذا تاکید میکنم منظور از توسعه محدوده شهری به هیچ عنوان ساخت مسکن در جنگلها و زمینهای کشاورزی نیست.وی اظهار کرد: با تلاش تمامی مسوولان حوزههای ذیربط تاکنون موفق به تامین زمین برای حدود ۲۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن شدهایم.همزمان با وزارت راه و شهرسازی، مجلس طرح جهش تولید و تامین مسکن را در دستور کار خود قرار داده است. آخرین وضعیت این طرح حاکی از آن است که از سوی کمیسیون عمران مجلس برای اعمال نظر به هیات رییسه پارلمان تقدیم شده است.
باجه عوارضی آزادراهها تا پایان امسال جمع میشود
الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی طی سالهای گذشته همواره مطرح بوده است و حتی امسال برخی از آزادراههایی که با این سیستم افتتاح شده بودند با وجود مخالفت وزیر راه، عوارضیها را به خود دیدند اما اینبار با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به نظر میرسد این مساله جدیتر از گذشته دنبال شده و قرار است تا پایان امسال باجههای عوارضی از همه آزادراههای کشور جمع شود و دوربینها جای آنها را بگیرد.از اواخر سال ۱۳۹۷ و اوایل سال گذشته الکترونیکی شدن عوارض آزادراهها در دستور کار دولت قرار گرفت و به تدریج تعداد آزادراههایی که به سیستم دریافت و پرداخت عوارض مجهز شدند به ۱۱ آزادراه رسید. در این میان آزادراه شهید همت و منطقه یک آزادراه تهران –شمال آخرین محورهایی بودند که اسفند ماه سال گذشته الکترونیکی شدند و در بدو افتتاح و بهرهبرداری هم خبری از باجههای عوارضی در آنها نبود.به گزارش ایسنا، اما تیر ماه امسال و تنها پس از گذشت ۵ ماه از بهرهبرداری از مسیر مشکل همیشگی آزادراههای الکترونیکی برای سرمایهگذاران دو آزادراه تازه تاسیس بروز کرد که همان پرداخت نشدن عوارض از سوی مردم بود و با وجود مخالفتهای محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی- باجههای عوارضی در ابتدا و انتهای این آزادراهها نصب شد و همه تجهیزات و دوربینهای نصب شده بلا استفاده شد.در این حال، مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که بر اساس مصوبه ستاد کرونا و تفاهمنامهای که با پلیس امضاء کردهاند همه آزادراهها تا پایان سال باید وارد طرح الکترونیکی شدن عوارض شوند چرا که دوربینهایی که برای ثبت پلاک در این آزادراهها نصب میشود از این به بعد به کد پلیس مجهز شده و رانندگان بد حساب جریمه میشوند.این مساله به نظر جدیتر از گذشته پیگیری میشود و قرار است از سال ۱۴۰۰ دیگر خبری از باجههای عوارضی و صفهای طولانی خودروها در ایستگاههای عوارضی نباشد، چرا که به گفته محمد پور تیموری - مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری از آزادراههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور - عوارض آزادراهی تا پایان امسال الکترونیکی میشود.وی درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی به ایسنا گفت: کمکی که به سرمایهگذاران کردهایم این است که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه سرمایهگذاران اعلام کردهایم، تا پایان امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراههای خود فعال کنند تا از این طریق نتنها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شود بلکه هزینه بهرهبرداری حذف شده و میتواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.پور تیموری اظهار کرد: همه سرمایهگذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کردهاند چرا که اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراها میتواند کمک کند. بنابراین اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کردهایم.
حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا اینبار وعده دولت در راستای الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی اجرایی میشود یا مانند سالهای گذشته در چندین و چند مرحله به تعویق افتاده و این وعده تمدید خواهد شد؟