خبر ویژه

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۹۳۵

جابه‌جایی بیش از 8 میلیون تن کالا از مبدا البرز 

طی 9 ماهه سال جاری 8 میلیون و 173 هزار تن کالا با 620 هزار سفر کامیون از مبدا البرز به دیگر استان‌ها حمل شده است. گودرز محمودی، مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان البرز گفت: در 9 ماهه سال جاری 8 میلیون و 173هزار تن کالا از مبدا البرز به دیگر استان‌ها حمل و جابه‌جا شده که این میزان جابه‌جایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 10درصدی همراه بوده است. وی اظهار کرد: این میزان کالا طی 620 هزار سفر کامیونی از استان البرز به دیگر استان‌ها حمل شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز افزود: این مقدار بار توسط ۸8 شرکت حمل و نقل کالای فعال در استان حمل شده و عمده بار حمل شده، کالاهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی بوده است.

خود تحریمی موثرتر از تحریم

علی احمدیان، رییس هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با فارس‌ اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران موجب شد، عملاً درآمدزایی به ویژه تامین ارز مورد نیاز کشور از محل فروش نفت کاهش چشمگیری پیدا کند که چالش‌ها و بحران‌های خود را به دنبال داشت، اما صنعت فولاد و پتروشیمی در این برهه به یاری دولت آمدند و رییس‌جمهوری در سخنان خود از صنایع فولاد و پتروشیمی به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی نام برد که به موقع ارز خود را برگردانده‌اند. احمدیان ادامه داد: اگر تحریم نتوانست مانع صادرات فولاد شود اما خودتحریمی کار خود را کرد و در قالب شیوه‌نامه جدید برای عرضه و فروش محصولات فولادی از سوی وزارت صمت وارد عمل شد تا واحد‌های فولادی با چالش‌های جدی در این خصوص مواجه شوند. رییس هیات مدیره ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: این مجتمع عظیم صنعتی جهت تامین زغال خارجی و کک و همچنین تجهیزات خود نیاز مبرم به ارز دارد و این ارز را از طریق صادرات تامین می‌کند و لذا مشکلات پیش‌آمده در صادرات این شرکت می‌تواند تولید و اشتغال در این شرکت را با بحران مواجه سازد. کاهش صادرات برای تمام واحدهای فولادی چالش ایجاد می‌کند اما بر ذوب‌آهن اثر بیشتری دارد و می‌تواند بحران‌زا باشد. این اثر بیشتر ناشی از عدم برخورداری این شرکت از یارانه انرژی است. در واقع ذوب‌آهن اصفهان با شیوه کوره بلند، فولاد تولید می‌کند و بخشی از انرژی خود را که سهم عمده آن کک است با قیمت‌های جهانی خریداری می‌کند. هم اکنون پروژه‌های توسعه حمل و نقل ریلی کشور کاملاً وابسته به تولید ریل ذوب آهن هستند و حتی اخیراً امکان صادرات این محصول نیز فراهم شد اما اگر ارزی برای تامین تجهیزات لازم نداشته باشیم‌، کارگاه تولید ریل نیز با چالش مواجه می‌شود.