عدم رشد شارپی درآینده
فردین آقابزرگی
وضعیت بازار سرمایه با توجه به چندماه گذشته خود تغییراتی نداشته و وضع بازار نیز به همانگونه است. وضعیت صورت مالی شرکتها نیز تغییری نداشته و درحال حاضر متغیرهای خارج از بحث اقتصاد داخلی تعیینکننده وضعیت است و بحثهای سیاسی و این نکات اثر پروزنتر و سنگینتری نسبت به بقیه مسائل دارد. در ضمن یکی از عوامل بسیار موثر برای تغییرات شاخص در سال جاری نرخ ارز خصوصا دلار بوده است که در حال حاضر شاهد کاهش مستمر و قطعی نرخ ارز هستیم. این مورد یکی از عواملی میتواند باشد که کماکان انتظارات تورمی را که محرک اصلی سال 1399 بود یک مقدار کمرنگتر میکند.
ورود بازارگردانها، برگزاری جلسات در بورس تحت عنوان اینکه کمک حقوقیها، تزریق نقدینگی و... اغلب دارای توجیه نبود و دلیل این عدم توجیه این است که اگر با وضعیت غیر مترقبه و مخالف مولفههای اثرگذار اقتصادی و یا اقتصاد کل کشور ما اینچنین وضعیتی پیش آمده بود وبه صورت گذرا بله، تشکیل جلسات با حقوقیها، صندوقها و... تهیه و تدارک حمایت از بازار را توجیه میکرد اما در حال حاضر و در وضعیت پیش آمده بازار تزریق نقدینگی به جز افزایش نسبتهای P/E نتیجهای دیگر در بازار ندارد و این نقدینگی به صورت گذار و موقت، صرفا محرکی برای فروشندگان است. این بدان معناست که فروشندگان بالقوه سهام با تزریق نقدینگی به فروش سهام تشویق میشوند. این کار توجیه خاصی ندارد و شاید به مرور زمان دوره گذار در رابطه با توسعه و تعالی فرهنگ سرمایهگذاری و بازارسرمایه را آرامآرام تجربه میکنیم. بخشی از این تجربه ناخواسته و متاسفانه با زیان برخی از سهامداران همراه شد و بخشی دیگر نیز این است که سرمایهگذاری در بازار به صورت تخصصی انجام میشود و هر فردی به صورت رندوم و دلخواه نمیتواند در بازار به خرید و فروش سهام بپردازد. همچنین در حوزه حرفهای با اخباری که پایه و اساسی ندارند رفتارهای هیجانی شکل نمیگیرد و اطلاع از نارضایتی برخی سهامداران، افراد حرفهای را خطاب قرار میدهد که بورس بازدهی خوبی نداشته است. شناسایی و رصد و پیگیری انتخاب سهام برای افراد حرفهای به صورت یدی در ده سال پیش امکانپذیر بود و پای تابلوها میایستادند و شخصا سهمهایی را برمیگزیدند ولی امروز به صورت رباتیک و الگوریتمی توسط سامانههای مخصوص پیش میروند و از کنترل یک شخص خارج است. انتظار رشد شارپی در بازار سهام تا پایان سال دور از انتظار است و نمیتوانیم این تصور را در بازار توجیه کنیم. به جز وارد شدن برخی از مسائل که به عنوان محرک اصلی بتواند تقاضا و یا جذابیت را به صورت مضاعف افزایش دهد ان