مسکن استیجاری، راهحل تامین سرپناه برای فرودستان
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکل مسکن دهک ۱، ۲ و ۳ در تمام کشور حاد شده است، در کلانشهرها حادتر، گفت: حتی مسکن مهر هم مشکل دهکهای کمدرآمد را حل نکرد، راهحل مسکن استیجاری است، چون اینها حتی کمترین آورده اولیه را هم ندارند که بدهند.
به گزارش تسنیم، حبیبالله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: تامین مسکن به عنوان مهمترین دارایی خانواده تابعی از توان و قدرت خرید خانوار است به عبارت دیگر قاعدتاً وقتی خانوار نتواند تامین مالی مربوط به ساخت مسکن را انجام دهد با مشکل بزرگی مواجه میشود از این رو نیازمند مداخله دولت است. وقتی وارد این فاز میشویم موضوع توان مالی کلان دولت است که تا چه حد میتواند به این موضوع ورود پیدا کند.او گفت: دولتها در تأمین مسکن اقشار بالادست اجتماع مسوولیتی ندارد، اساسا در هیچ جای دنیا نیز برای اقشاری که توان خرید مسکن دارند، برنامه حمایتی اجرا نشده است. برای اقشار متوسط به بالا هم همین وضعیت برقرار است. اما برای اقشار متوسط به پایین اصلیترین ماموریت و وظیفه دولت است که دسترسی این قشر را به مسکن فراهم کند.او افزود: من از واژه دسترسی استفاده میکنم چرا که بعضاً اشتباهی وجود دارد و میگویند دولتها مسوول تامین مسکن مناسب برای شهروندان هستند. دولت مسوول تامین مسکن ملکی نیست و این دو متفاوت است، دولت باید بر اساس قانون اساسی یک سر پناه برای مردم فراهم کند الزاماً نباید این سرپناه ملکی باشد.طاهر خانی اظهار کرد: بخشی از اقشار کمدرآمد اجتماع در کوتاهمدت و میانمدت امکان تأمین سرپناه مناسب را برای خود ندارند به همین دلیل دولتها و بخش عمومی وارد این بخش میشوند. به همین دلیل بود که شهرداریها بزرگترین عرضهکننده مساکن حمایتی در سایر کشورها هستند البته با تأمین مالی دولتها و بعضا تامین مالی شهرداریها. مسالهای که در تامین نظام تامین مالی کشور باید به آن توجه شود، در این راستا بایستی برنامهای تحت عنوان مسکن کمدرآمدها در کشور اجر شود تا مسکن کمدرآمدها تامین شود.طاهرخانی تصریح کرد: مسکن مهر عموماً اقشار هدف خود را یعنی دهکهای یک، دو و سه را خانهدار نکرد. این اقشار قاعدتا باید آورده اولیه را میآوردند و قدرت پرداخت اقساط را میداشتند که نداشتند. ضمن اینکه باید دارای آگاهی و شناخت برای ورود به این فرایند بودند که عملا چنین نبود.در کشور اقشاری داریم که سیستم را نمیشناسند و اطلاعات آن به دست آنها نمیرسد. در طرح مسکن مهر بخشی از این اقشار وارد و بلافاصله خارج شدند و الان صاحب مسکن نیستند. به عبارت دیگر وارد سیستم مسکن مهر شدند و دیدند که نمیتوانند آورده را تامین کنند و امتیاز مسکن مهر را رسمی یا غیررسمی واگذار کردند.به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر فراتر از قدرت خرید دهکهای یک، دو و سه بود. به همین دلیل دولت و مجلس باید یک باکس تعریف کنند فقط هم زمین نیست، بحث زمین را میتوان حل کرد. مسکن مهر از نظر نرخ تسهیلات بسیار خوب بود که یک کمک قابل توجه به متقاضیان بود بخشی از اقشار کم درآمد را به این سمت کشاند.طاهرخانی افزود: اما ما باید امکانی را فراهم کنیم تا مسکن استیجاری در کشور ساخته شود، بدون اینکه پولی از افراد دریافت شود. افرادی که توان تامین مسکن در کوتاه مدت و میان مدت را ندارند و برخی هم که در کوتاه مدت، مثلاً زوجهای جوانی که ازدواج میکنند اینها نمیتوانند از طریق بازار اجاره یا خرید نیاز خود را تامین کنند چون با درآمدهای آنها تناسب ندارد. در مسکن استیجاری میگوییم کسی 2، سه سال ساکن میشود تا بتواند پس از این مدت وارد بازار شده و نیاز خود را از طریق اجاره تامین کند. این برنامه نیازمند زمین، تامین مالی، سازماندهی و ساختارسازی است.او با بیان اینکه یکی از مواردی که باید به آن توجه شود نگهداری از خانههای استیجاری است، تاکید کرد: این مسائل را باید حل کرد البته این بدان معنا نیست که باید همه کارها متمرکز باشد بعضیها میگویند این حرفها که گفته میشود میگویند دنبال تمرکز هستند اما لزوما به این معنا نیست که مساکن کنار هم باشند. این واحدها را میتوان در قالب مدلهای مختلف در پروژههای متعدد پخش کرد.