حفره بزرگ در مسیر قاچاق خودرو
تعادل |
قاچاق از طریق«دریا و سواحل جنوبی، مناطق آزاد، ترانزیت و گذر موقت» از جمله روشهای قاچاق خودرو است. قاچاقی که به گفته متولیان امر، سفارشی و مصرفکننده خاص دارد. بهطوریکه براساس آمار اعلامی از سوی مسوولان ناجا، در حال حاضربیش از دو هزار دستگاه خودرو با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد را کشف و 326 فقره پرونده تشکیل شده است. هرچند دستگاههای ذی ربط از جمله «گمرک، ناجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» میگویند که از طریق سامانهها نظارت و پیگیری های لازم برای مقابله با قاچاق خودرو انجام میشود؛ اما به هر حال یکی از حفره ها؛ «گذر موقت خودرو» است که باید درباره آن چارهاندیشی و اطلاعات این خودروها باید علاوه بر گمرک با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود. به گفته متولیان ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، اشخاصی که با خودروهای گذر موقت، وارد کشور میشوند اگر خودرو را در داخل کشور بگذارند و خودشان خارج شوند، قابل رصد نیستند؛ چراکه باید ارتباط بین همه دستگاهها و خودروهای وارداتی عبور موقت با پلیس راهور و گذرنامه در قالب سامانه جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند اما اکنون این سامانهها یکپارچه نیستند.هرچند معاون فنی گمرک میگوید که در دو سال گذشته، اطلاعات مربوط به خودروهای گذر موقت در بستر سامانه جامع تجارت؛ سیستمی شده و اطلاعات افرادی که خودروی خود را تحت عنوان گذر موقت وارد کشور میکنند حتماً در سامانه ثبت میشود.
قاچاق خودرو چگونه انجام میشود؟
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه قاچاق خودروها با قاچاق بقیه کالاها فرق اساسی دارد، در یک گفتوگوی تلویزنی گفت: این قاچاق، سفارشی و ویژه است و مشتری خاص دارد. حمیدرضا دهقانی نیا با اشاره به اینکه دستگاههایی از جمله گمرک، پلیس راهور، پلیس گذرنامه و دبیرخانه مناطق آزاد ویژه اقتصادی در ورود قانونی خودروهای خارجی نقش دارند, افزود: اگر همه ما وظایف خود را به درستی و به دقت انجام دهیم موضوعاتی مانند ورود خودروهای قاچاق, بسیار کمرنگ میشود.وی افزود: برای برخورد با قاچاق خودروها نباید سراغ قاچاقچی خُرد برویم بلکه باید اجازه دهیم کل جریان ورود، محقق شود تا بتوانیم کسی که تامینکننده مالی و سفارشدهنده این قاچاق است را دستگیر کنیم.دهقانی نیا با اشاره به اینکه این موضوع، اسناد دارد، گفت: در پرونده نگین خودرو همین اتفاق افتاد، ۴۲۴ خودرو موجود بود اما بر اساس اسناد۵۶ هزار خودرو. این تعیین تکلیف شد برای کسی که سر شبکه بود نه کسی که کار نقل و انتقال این خودروها را انجام میداد. وی ادامه داد: زنجیره را رصد کردیم و کل شبکه قاچاق را زیر ضربه قرار دادیم.سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که این خودروهای قاچاق، چگونه پلاک میشوند؟ گفت: پلیس راهور باید در خصوص پلاک کردن خودروها دقت بیشتری کند و در برخی موارد هم ممکن است پلاک، جعلی باشد.دهقانی نیا با اشاره به پلاکهای گذر موقت، افزود: اشخاصی که با خودروهای گذر موقت, وارد کشور میشوند اگر خودرو را در داخل کشور بگذارند و خودشان خارج شوند، متوجه نمیشویم زیرا باید ارتباط بین همه دستگاهها و خودروهای وارداتی عبور موقت با پلیس راهور و گذرنامه در قالب سامانه جامع و یکپارچه و کارآمد برقرار باشد تا این اشخاص قابل رصد باشند اما اکنون این سامانهها یکپارچه نیستند.وی از مردم خواست در خرید خودروهای خارجی به اسناد آنها دقت کنند زیرا ممکن است دستکاری شده باشند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ضابطان باید با قاچاقچیان اصلی و تأمینکنندگان مالی و سفارشدهندگان خودرو قاچاق، برخورد کنند و صرف برخورد با قاچاقچی خُرد کافی نیست. دهقانینیا با اشاره به اینکه قاچاق، موضوعی کاملاً تخصصی است، افزود: اگر بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم به تفسیر نیاز داریم که در این صورت برخیها از ما ایراد میگیرند که این تفسیر ممکن است به آموزش قاچاق منجر شود. وی با اشاره به اینکه قاچاق خودرو با بقیه قاچاقها تفاوت اساسی دارد، اضافه کرد: قاچاق خودرو، سفارش و مصرفکننده خاص دارد. دهقانینیا گفت: یکی از حفره ها؛ گذر موقت خودرو است که باید درباره آن چارهاندیشی شود و اطلاعات این خودروها باید علاوه بر گمرک با بقیه ضابطان از جمله پلیس راهور و پلیس مبارزه با قاچاق به اشتراک گذاشته شود. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای 108 خودرو در آذربایجان غربی در پلدشت پرونده تشکیل شد که محکومیت 280 میلیارد تومانی گرفتند، همچنین ۱۷ دستگاه خودرو لوکس در کرج داریم که محکومیت ۷۳ میلیاردی گرفتند که خلأ و نقص آن هم ورود موقت بود
اطلاعات خودروهای گذرموقت
سیستمی شده؟
اما معاون فنی گمرک میگوید: گمرک به پلیس راهور در مورد خودروهای گذر موقت، نامه ارسال میکند و بر اساس آن از طریق سیستم برای این خودروها پلاک صادر میشود و این اطلاعات در اختیار آن سازمانها قرار میگیرد. وی اضافه کرد: گمرک در موعد مقرر این خودروها را بررسی میکند و اگر در زمان مقرر، خودرو تحویل گمرک نشود بلافاصله آن را به عنوان خودروی قاچاق به سازمانهای مربوط گزارش میکند و پروندههای متعددی هم در این باره تشکیل شده است. بنابه اظهارات مهرداد جمال ارونقی، پلیس ناجا میتواند به همه اطلاعاتی که در مبدأ برای خودروهای ترانزیتی وارد سیستم میشود، دسترسی داشته باشد. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در ادامه میافزاید: پلیس امنیت اقتصادی در کنار گمرک حضور دارد و همه دسترسیهایی که گمرک در خصوص سیستم دارد در اختیار پلیس امنیت اقتصادی است. همچنین به گفته ارونقی، در خصوص شناسه کالا هم تکالیف خود را به صورت کامل اجرا کردیم و مستندات آن موجود است. در مقابل، رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا هم میگوید: در فرآیند ورود کالا، حمل و نقل کالا، توزیع و انبار کالا نیاز داریم که به صورت سیستمی و برخط، کنترل داشته باشیم تا از زمان ورود و خروج خودروهای ترانزیتی آگاه شویم. سرهنگ جلال امینی افزود: بیش از دو هزار دستگاه خودرو با ارزش بیش از۱۰ هزار میلیارد را کشف کردیم و 326 فقره پرونده تشکیل دادیم. معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا نیز با اشاره به فرآیند شمارهگذاری خودروهای وارداتی گفت: ابتدا باید مدارک و اسناد گمرکی خودروها ارایه پس از آن؛ اصالت خودرو و هویت مالک احراز و پس از آن، شمارهگذاری شود. سرهنگ محمدعلی زارع افزود: خودروهایی که پلاک میشوند، مستندات قانونی دارند و مدارک آنها در سامانه پلیس راهور وجود دارد. وی اضافه کرد: فرآیندی که خودروها برای شمارهگذاری و پلاک طی کردند کاملاً محرز و مشخص است.