اخبار ویژه
رییس کل بیمه مرکزی:
امنیت بخشی به تولیدگران از ماموریتهای مهم صنعت بیمه کشور است
با رشد شاخصهای بیمهای، افزایش حق بیمههای تولیدی و همچنین کاهش خسارات روزهای درخشانتر و وضعیت مناسبتری در انتظار صنعت بیمه خواهد بود. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی دکتر غلامرضا سلیمانی که در جمع مدیران عامل صنعت بیمه و اعضای هیات عامل نهادناظر سخن میگفت، با اعلام این مطلب افزود: حق بیمه تولیدی صنعت بیمه به عدد ۸۲ هزار میلیارد رسیده که در صورت ادامه این روند سهم بیشتری از بازارهای مالی کشور به این صنعت اختصاص خواهد یافت. رییس کل بیمه مرکزی با ابراز رضایت از عملکرد شرکتها در سال ۱۳۹۹ نسبت به ضرورت توجه بیشتر به توسعه بیمههای زندگی در کشور تاکید کرد و گفت: راهاندازی شرکتهای متعدد تخصصی در حوزه بیمههای زندگی از جمله ابزار مهم برای افزایش ضریب نفوذ این رشته آینده نگر و حمایتی یک ضرورت آشکار است. وی اظهار داشت: میزان سرانه حق بیمه و همچنین پوششهای متعدد بر آن از رشد خوبی برخوردار بوده اما با توجه به معیارها و استانداردهای جهانی هنوز ظرفیتهای بسیاری برای توسعه صنعت بیمه در کشور وجود دارد. دکتر سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تحقق شعار سال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: امنیت بخشی به فضای تولید در کشور از ماموریتهای جدی صنعت بیمه است که خود از مصادیق رفع موانع تولیدی نیز به شمار میروند. وی در همین راستا خاطرنشان کرد: تسهیل در امر خدمات رسانی و فراهم سازی فضای مطلوب برای تولیدکنندگان و همچنین توجه بیشتر به بیمههای اعتباری، موسسات تضمین بیمهای و رشتههای دیگر بیمهای از بسترهای لازم برای تحقق شعار امسال محسوب میشوند. رییس شورای عالی بیمه از ضرورت بازسازی و احیای ظرفیتهای بیمهای در کشور برای مشارکت صنعت در تحقق شعار سال خبر داد و گفت: کاهش زمان صدور مجوزهای بیمهای در حوزه طرحهای نوین، حذف تدریجی امضای طلایی، کوتاه شدن فاصله بین وقوع حادثه و پرداخت خسارت، حمایت از بنگاههای تولیدی و حذف موانع بروکراسی از جمله راهبردهای نهاد ناظر و صنعت بیمه است. غلامرضا سلیمانی از همکاریهای منطقهای و فرامنطقهای به عنوان فرصت طلایی برای صنعت بیمه یاد کرد و گفت: شناسایی و مذاکره با شرکتهای خارجی و حضور در مناسبات بیمهای به خصوص در بخش بیمه اتکایی، میزان پرتفوی و ضریب نفوذ بیمه را به شکل محسوسی افزایش خواهد داد.
از سوی رییس کل بیمه مرکزی اعلام شد
مهمترین اقدامات بیمه مرکزی در سالی که گذشت
دکتر غلامرضا سلیمانی، عملیاتی شدن تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی پس از 17 سال را از مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی بیمه مرکزی داونست. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، دکتر سلیمانی با تشریح مهمترین فعالیتهای بیمه مرکزی در سال گذشته، از تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی پس از 17 سال (که براساس آن از سال 1400 در حدود سی میلیون واحد مسکونی کشور، تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار خواهند گرفت) و ایجاد محصولات جدید بیمهای از جمله بیمه درمان بیماری کرونا و بیمه کسب و کار ناشی از اپیدمی به عنوان مهمترین اقدامات سال یاد کرد و گفت: بیمه مرکزی سال گذشته در راستای سیاستهای دولت الکترونیک و کاهش مراجعه حضوری به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا، کاهش مصرف کاغذ و صرفهجویی در تولید پسماند، حذف بیمهنامه فیزیکی شخص ثالث و صدور بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث را در دستور کار خود قرار داد که با موفقیت عملیاتی شد.رییس کل بیمه مرکزی، «سرمایهگذاری 50 هزار میلیارد تومانی در بازار سهام توسط شرکتهای بیمهای»، «فعال شدن شرکتهای استارتاپی و اینشورتکها در صنعت بیمه» و «صدور مجوز کارگزاری آنلاین به پنج شرکت»، «دیجیتالی کردن محصولات بیمهای» و «ایجاد کد یکتا برای صدور بیمهنامههای شخص ثالث، آتشسوزی و حمل ونقل» و «بارگذاری اطلاعات مرتبط در سامانه سنهاب» را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد. دکتر سلیمانی از افزایش پرتفوی بیمه زندگی به 15.6 درصد خبر داد و گفت: خوشبختانه در این دوران خاص اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا استقبال مردم از بیمههای زندگی خوب بود و پرتفوی آن به 15.6 درصد رسید که از آن به عنوان یک شاخص مهم افزایشدهنده ضریب نفوذ بیمه در جهان یاد میکنند. دکتر سلیمانی با اشاره به پخش مجموعه تلویزیونی دوربرگردون در سال گذشته به عنوان یکی از اقدامات تاثیرگذار در حوزه گسترش فرهنگ بیمه گفت: تولید و پخش مجموعه تلویزیونی 52 قسمتی «دور برگردون» در شبکه سوم سیما، تاثیر چشمگیری در اصلاح رفتار رانندگی مردم گذاشت. به گونهای که تا پایان سال 1399 با همت و کمک مردم و خیرین و صرف مبلغ 33 میلیارد تومان برخی از نقاط حادثهخیز در اقصی نقاط کشور اصلاح شده است. وی در بخش دیگری از گزارش خود از اعطای مجوز تخصصی به شرکتهای بیمه «خاورمیانه» و «باران» با تمرکز بر صدور بیمههای زندگی خبر داد و گفت: در سال جدید نیز چند شرکت تخصصی در حوزه بیمههای زندگی به خانواده صنعت بیمه اضافه میشوند. رییس کل بیمه مرکزی، با هدف افزایش ارتقای نظارت بر خدمات شرکتهای بیمه به بیمهگذاران از تقویت و گسترش مرکز پاسخگویی تلفنی چهار شمارهای 2342 بیمه مرکزی خبر داد و گفت: این مرکز به صورت شبانه روزی پاسخگوی سوالات و رسیدگی به شکایات بیمهگذاران است.